Helaas heeft mijn collega Rob het meeste gras al voor mijn voeten weggemaaid, hij schreef kort geleden over de Infiniti Q70 Hybrid en was daar erg enthousiast over. Ik reed een andere Infiniti Q70 namelijk die met de 2.2 liter diesel, de echte kilometervreter.
Over de ontelbare keren dat omstanders, collega’s en buren mij vroegen in wat voor auto ik nu weer reed, ga ik het hier niet hebben. Wel over de rijeigenschappen en de value for money, want dat heeft Infiniti goed voor elkaar.
(On)bekendheid ontbreekt
Alleen het laatste beetje bekendheid ontbreekt nog, maar anders zou Infiniti een grote concurrent zijn voor andere (Duitse) premium merken. Althans, als je valt voor het design van Infiniti, want één ding is zeker: met een Infiniti Q70 val je wel op. Het design van de auto is wat meer op Amerika of op Azië gericht.
De lijnen van het design en de pompeuze wielkasten met 20 inch velgen maken de Q70 een beetje ‘in you’re face’.
Voor Europeanen met een wat zakelijker smaak, of misschien wel een meer behoudender smaak, is de Q70 wel even slikken. Hij oogt groot en luxe. Wat meer ‘dandy’-achtig dan andere premium merken. Dit komt mede door de chromen sierstrips rond de ramen en de grill. Ook de lijnen van het design en de pompeuze wielkasten met 20 inch velgen maken de Q70 een beetje ‘in you’re face’. Gelukkig valt er over smaak te twisten en dat doe ik hier dan ook niet.
Dashboard walhalla voor knopjes fetisjisten
Het dashboard is een waar walhalla voor knopjes fetisjisten. Waar concurrenten met één draaiknop de zaken voor elkaar hebben moet je bij Infiniti je weg zien te vinden tussen alle knopjes en dat vind ik jammer. Daar laten de Japanners in mijn ogen een steekje vallen ten opzichte van de concurrentie. Bij fel zonlicht is de afleesbaarheid van het schuingeplaatste entertainmentdisplay niet om over naar huis te schrijven. Over de ruimte voorin de Q70 is geen discussie, die is er voldoende.
Zodra je de motor start komt de stoel en het stuur in de positie die je eerder hebt ingesteld, handig. Bij het uitstappen gaat het stuur omhoog en de stoel automatisch naar achteren waardoor het uitstappen makkelijker gaat. De gebruikte materialen zijn zonder meer goed en voelen fijn aan. Klein minpuntje is de lengte van de rugleuning van de overigens prima zittende stoelen. Die had wat langer mogen zijn, nu voel je het einde van de rugleuning.
Mercedes-Benz motor
De vier cilinder dieselmotor die uit de Mercedes-Benz schappen komt voldoet zeer goed in de zakelijke sedan. Eenmaal op bedrijfstemperatuur en in combinatie met de zeer goede geluidsisolatie is de motor nauwelijks te horen. De 170 pk in het vooronder is beslist niet te weinig en in combinatie met de zeventraps automaat (met flippers aan het stuur) kan ik 16 kilometers uit een liter halen.
Hoe mooi de 20 inch velgen ook zijn, je merkt wel dat dit wat ten koste gaat van het comfort.
Hoe mooi de 20 inch velgen ook zijn, je merkt wel dat dit wat ten koste gaat van het comfort. Oneffenheden voel je wat beter, maar niet hinderlijk. Sportief sturen kan, maar je merkt aan alles dat de Q70 meer gericht is op kilometers maken op cruisesnelheid over de snelweg. Tijdens de testperiode had ik een paar ritten van 100 kilometer en daar draait de Q70 zijn hand niet voor om. Eenmaal op mijn bestemming stapte ik zo fris als een hoentje weer uit.
Meest uitgebreide optiepakket
Ik reed de Q70 met het meest uitgebreide optie pakket Performance+. Eigenlijk alles wat je kan bedenken om het rijden aangenaam te maken is aanwezig. Denk aan stoelen met airconditioning die je van warme of koele lucht voorzien, een geweldig Bose Premium Surround Sound systeem met boxen in de rugleuning van de stoelen. distance Control Assist (DCA) die voertuigen voor je in de gaten en je op een veilige afstand houd, het Infiniti Safety Shield die de rij-omstandigheden in de gaten houd en aanrijdingen probeert te voorkomen, adaptive Front-Lighting die de koplampen meedraait in de richting waar je naar toe wil gaan.
Of het Forrest Air Systeem, dit is een verkoelend briesje dat onder het rijden naar je persoonlijke ruimte wordt geleid. Persoonlijk merkte ik hier niks van, op mij komt dit meer over als marketingpraat. Maar met al deze opties heeft de Q70 toch behoorlijke wat Unique Buying Reasons (UBR). Een vergelijkbare sedan in het zakelijke segment uitrusten met dezelfde opties zorgt voor een beduidend hogere aanschafprijs. Volgens Stefan Erkelens van Infiniti gaat dit over vele duizenden tot meer dan 10.000 euro meerprijs.
Conclusie
Als je in de markt bent voor een zakelijke sedan, en wil je premium rijden en bekeken worden, dan is de Infiniti Q70 echt wat voor je. De Infiniti Q70 is echt een kilometervreter én onderscheidend qua design. De kwaliteit spat er vanaf en de Japanse ingenieurs hebben er voor gezorgd dat de rijeigenschappen op heel hoog niveau zijn. De Q70 heeft mij wel overtuigd, alleen hoe krijgen ze de naamsbekendheid op hetzelfde niveau als de concurrentie?
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 2.143 cc
Vermogen: 170 pk
Koppel: 400 Nm
Acceleratie: 0-100 km/h: 8,9 sec
Topsnelheid: 220 km/h
Versnellingsbak: Elektronisch geregelde zevenversnellingsbak
Gem. opgegeven verbruik: 4,9 l/100 km
Gewicht: 1.295 kg
Prijs vanaf: € 44.995,00
Plus
+ Prijs
+ Opvallend
+ Fijne motor
Min
– Afleesbaarheid navigatiescherm bij zonlicht
– Onbekend bij grote publiek