Het is niet de spannendste auto, zeker niet de snelste of de meest exclusieve. Het is niet de ruimste, noch de allermooiste en toch hou ik van de Fiat Panda. Maar waarom?
Mijn liefde voor de Panda is niet nieuw. Al vanaf het eerste model hou ik van deze kleine Italiaanse auto. En de reden hiervoor is zowel simpel als mooi. De Fiat Panda is namelijk de minst pretentieuze auto die er is. Hij doet zich niet groter, mooier, sneller of beter voor dan hij is. Geen trucjes om er meer van te maken, een auto die exact biedt wat je verwacht.
Zo had de eerste Panda geen dashboardkastje, maar gewoon een stukje stof tussen twee pijpen waar je alles in kon smijten. Maar ook de nieuwe Panda, hoewel natuurlijk vele malen luxer dan de allereerste, heeft nog steeds dat eerlijke karakter en dat maakt de auto sympathiek.
Het geheim van de Squircle
Ook het uiterlijk van de wagen is vriendelijk, waarbij alles draait om de zogenaamde Squircle, een kruising tussen een vierkant en een rondje. En dat Italianen van design houden en dat ook goed in de vingers hebben, wordt maar weer eens duidelijk als je de auto bekijkt. Overal -en dan bedoel ik ook echt overal- is de Squircle terug te vinden. En als je de Panda van een afstandje bekijkt, dan kom je er achter dat de hele auto een Squircle is. Kijk het filmpje maar eens op onze Facebook pagina.
Binnenin zie je de eerlijke eenvoud van de Panda verweven met Italiaanse flair. Het harde plastic van het dashboard -rijkelijk voorzien van Squircle knoppen en control units- is bij nadere inspectie voorzien van een miljoen keer het woord Panda, simpel maar geinig. Het geheel geeft een prettig gevoel en alles zit logisch in elkaar en is makkelijk te vinden.
Rustig aan
De testauto was voorzien van een 1.2-liter viercilinder die 69 pk en 102 Nm levert. En met deze cijfers duurt het wel even voordat de 1.015 kilogram zware auto op gang komt. Vooral omdat de 1.2 nog een oude motor zonder turbo is, die pas bij hogere toeren -zo vanaf 3.500 – 4.000- op stoom komt. Dit zorgt ervoor dat de Panda een prima wagen voor in de stad is, maar op de snelweg toch wat kracht tekort komt.
Maar daar komt de eerlijkheid weer om de hoek kijken: de Panda is namelijk een overduidelijke stadsauto. Daar is ie voor gemaakt, daar wordt ie voor gekocht en daar is ie goed in. De ruimte binnen is voldoende voor 4 volwassenen met zelfs nog een redelijke kofferruimte. Hobbels en kuilen worden prima opgevangen en door het handzame formaat is inparkeren een eitje.
Conclusie
De Fiat Panda is nog steeds één van de meest eerlijke auto’s die te koop is. Alles wat je nodig hebt zit er op en eraan, je komt in feite niets tekort. Het is inderdaad niet de snelste of spannendste wagen, maar zoek je een leuke, fijne en sympathieke auto om voornamelijk in en rond de stad te rijden, dan is de Panda jouw auto. En voor de prijs hoef je ook niet te laten want je rijdt er al één voor minder dan 10.000 euro. Onze testauto kost inclusief alle opties –zoals onder andere airco, parkeersensoren en een speciale kleur blauw- iets meer dan 14.000 euro.
Informatie
Merk: Fiat
Model: Panda
Type: 1.2 Lounge
Prijs vanaf: € 9.995,-
Prijs testauto: € 14.214
Motor: 4, in lijn, 1.200 cc
Versnellingsbak: 5 v., handgeschakeld
Brandstof: Benzine
Opgegeven gem. verbruik: 1 op 19
Gemeten gemiddeld verbruik: 1 op 15
Energielabel: D
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 164 km/h
3 Comments
De gewone kleine auto’s. Er hangt voor mij dan altijd een budjet sfeertje aan.
Men wil het liefste geen geld betalen voor brandstof, de belasting is voordelig.
Ongewone kleine auto’s heb ik wel hoog zitten. De Mini zegt genoeg.
1. Een Mini is premium.
2. Meestal bloed snel.
3. Fun to drive.
Zelfs de typische dames auto, de Fiat 500 heeft wel wat wat de eigen Panda niet heeft.
Daarom, premium of helemaal niets.
Inmiddels 242.000km afgelegd in een Panda 1.3 JTD uit 2005, en nog heb ik er geen genoeg van.
Dat is goed om te horen, dan delen wij de liefde voor de Panda 🙂