We leven in een tijd dat we alles willen. Zoals Theo Maassen het omschreef: “We willen lepeltje lepeltje liggen terwijl we elkaar aankijken”. Dit maakt het leven voor motorfabrikanten niet altijd even makkelijk, de eisen liggen torenhoog. De klant wil comfort, snelheid, luxe, emotie en betrouwbaarheid. Maar met de GSX-S 1000 FA heeft Suzuki een uitstekend middel om deze veeleisende liefhebbers op hun wenken te bedienen.
Een lange naam
GSX-S 1000 FA, een naam die niet voorop staat als het gaat om eenvoud. Een korte cursus: de GSX-R is het sport/race model van Suzuki. De GSX-S is een naked motor, die qua techniek deels leunt op die racer. Deze testmotor is weer een gekuipte toerversie van die naked motor, waarbij de toevoeging van de letter F staat voor de Fairing (kuip). De A geeft aan dat de motor voorzien is van ABS. Volg je het nog?
Maar deze bijzondere combinatie van letters staat symbool voor een erg goede motor die het beste van een aantal werelden bijeenvoegt. Het blok van een superbike, het makkelijke sturen van een naked motor en het comfort van een toermodel, kan het nog beter?
Power in overvloed
Laten we beginnen bij het hart: de 999 cc 4-in-lijn. Dit blok komt oorspronkelijk uit de 2005 GSX-R1000 (de K5 voor de kenners), maar is vervolgens volledig aangepast, onder andere voor een soepelere gasrespons. Hiermee werd een ‘raceblok voor op de straat’ gemaakt.
De viercilinder levert volgens de officiële cijfers 146 pk, maar volgens Suzuki is tijdens verschillende testen gebleken dat de GSX-S rond de 150 pk op het achterwiel heeft. En dat is meer dan voldoende voor een motor die 207 kilogram weegt.
Als karamel
Zodra je wegrijdt, merk je direct hoe ongelooflijk soepel dit blok draait, het is alsof de motor op karamel loopt, maar dan wel hele sterke. Je hebt namelijk in iedere versnelling bij iedere snelheid de beschikking over een stortvloed aan enorm veerkrachtig motorvermogen en zodra je hoog in de toeren komt, komt daar nog eens een flinke schep bovenop.
Mocht je dit toch te veel vinden, wees niet bang. Een traction control in drie standen helpt je alle pk’s feilloos op de weg te brengen zonder nare verassingen. Voor de meer ervaren rijders is dit systeem uiteraard ook volledig uit te zetten.
Heerlijk sturen
Maar met alleen power kom je er niet, een motor moet ook lekker sturen. Ook op dat vlak heb je weinig te klagen op de Suzuki. Zijn roots als naked zijn duidelijk aanwezig, want de motor stuurt iedere bocht, langzaam of snel, gemakkelijk in. En in de bocht blijft de motor enorm stabiel, wat meteen groot vertrouwen schept.
Ook bij het aanremmen blijft de GSX-S zeer stabiel mede dankzij de uitstekend werkende radiaal gemonteerde Brembo monoblock-remklauwen met ABS.
‘Het is alsof de motor op karamel loopt’
Comfort?
Ok, genoeg power, goede stuureigenschappen, maar hoe zit het met het comfort? Je zit iets voorovergebogen maar toch ontspannen waarbij je armen het stuur automatisch vinden. De kuipen en de kleine voorruit houden je lichaam goed uit de wind. Samen met een prima zadel heb je hiermee een motor waarmee je prima lange afstanden kunt rijden.
Blijft over het uiterlijk. Hierover verschillen de meningen. Sommigen vinden de lampen wat te laag zitten of de vorm van het ruitje vreemd. Persoonlijk vind ik het een mooie motor. En hoe langer je er naar kijkt, hoe meer je het duidelijke Japanse design gaat waarderen.
Conclusie
De Suzuki GSX-S 1000 F biedt het beste van verschillende werelden zonder een kopie of rare mengeling te worden. Het is een ‘eigen’ model dat zich in alle situaties staande houdt. Op de snelweg, op bochtige wegen, zelfs op een circuit zal de Soes je niet teleurstellen. Eigenlijk heb je niets meer nodig…
Informatie
Merk: Suzuki
Model: GSX-S 1000
Type: FA
Prijs vanaf: €14.499,-
Motor: 999 cc vier-in-lijn
Versnellingsbak: 6
Kracht: 146 pk
Brandstof: Benzine
7 Comments
Mooi ding, alleen jammer van dat ielig stuurtje en dat de spiegels op het stuur zitten maar smaken verschillen.
Ja dat soort kwesties zijn natuurlijk erg van smaak afhankelijk. Het stuur is smal omdat je dan goed gebruik maakt van de windbescherming..
Ik heb sedert 1 maand de s1000 street performance wat ik niet aan uit kan is dat ze toch onderscheid maken tussen de s1000 en de s1000f qua pk de s1000 110 pk en de f heeft 145 pk
Dat is apart want volgens de gegevens heeft de GSXS-1000 toch ook rond de 140 pk. Sommige testverslagen melden zelfs een gemeten 157 pk. Voor zover wij weten is er motorisch geen verschil tussen de GSXS-1000 en de GSXS-1000f
mss is er toch een verschil tussen BE en NED motoren
HI Peter
Na navraag bij de Nederlandse importeur heb ik begrepen dat er in Belgie aparte regels gelden voor motoren met een vermogen tot 78 kW = 106 pk. Waarschijnlijk heeft dit er mee te maken. Jouw motor valt in een andere klasse dan de F, die een ander publiek en markt aan zou moeten trekken. Dit gezegd hebbende moet het dus vrij simpel zijn jouw S tot hetzelfde vermogen te krijgen, maar of dit binnen de regels valt, weet ik niet. Het is wellicht wel de moeite waard om even te checken.
de verkoper zei dat ik een andere ecu kon laten plaatsen kostprijs ong 400€ vind dit toch veel geld mss kan het in nederland goedkoper