Driving-Dutchman maakt in samenwerking met Cabrioland (Den Haag) een serie over de leukste en gaafste cabrio’s die te koop en te huur zijn. Auto’s dus, die voor bijna iedereen bereikbaar zijn, ook al is het dan misschien maar voor een dag of weekend. De eerste in deze serie is de BMW Z4, maar waarom juist deze?
De Z4 is een bijzonder mooie klassiek gelijnde sportwagen: een lange neus, twee zitplaatsen ver naar achter, een fijne motor voorin en aandrijving op de achterwielen. En wat is er beter dan een serie over cabriolets te starten met de meest klassieke?
Mooi wit
De wagen waar ik mee reed, was gespoten in een hagelwitte kleur, wat hem erg goed staat. Waar sommige auto’s richting fout kunnen gaan in het wit, blijft de Z4 een zeer elegante verschijning. Het is een auto die je graag ziet en waar je graag mee en in gezien wilt worden.
Daarnaast was onze Z4 ook voorzien van de hardtop, wat misschien wel iets minder klassiek is, maar wel erg gaaf. Het blijft altijd bijzonder om te zien hoe het dak van een auto doormidden vouwt en verdwijnt in de achterbak. Nadeel daarvan is echter wel dat de kofferbak van de Z4 erg klein is, twee kleine weekendtassen en je hebt het wel gehad.
Dak eraf
Maar je huurt of koopt een Z4 natuurlijk ook niet omdat ie zo praktisch is, maar om het rijplezier en dat zit wel goed. De rijeigenschappen zijn een ideale combinatie tussen sportiviteit en comfort . Onze Z4 was voorzien van een 2.5 liter zescilinder met 203 pk en een automaat, een combinatie die er zeker geen hardcore sportauto van maakt, maar wel een fantastische cruiser.
De zescilinder klinkt heerlijk, zeker als je wat toeren maakt, waarbij je merkt dat het wel degelijk een sportieve wagen is. Maar het lekkerste is eigenlijk een mooie route uitzoeken en rustig op het koppel van 250 Nm toeren.
Ontspannen
En terwijl je zo lekker rondrijdt heb je de tijd om te merken dat je heerlijk zit in de leren stoelen. En van het feit dat het navigatie en multimedia systeem van topkwaliteit is en simpel te bedienen met 1 grote knop die je rechts van je onder handbereik vindt.
En uit ervaring weet ik nu dat je voor dat je het door hebt uren en uren aan het toeren bent in de Z4, een zeer ontspannen ervaring.
Conclusie
1 Comment
Ook een Honda S2000 heeft een lange neus. Het ziet er goed uit, maar het zal verdwijnen op ten duur.
….om meer plaats te maken voor korte neuzen, een motor achter de voorstoelen of op de achteras en 4 wiel aandrijving. Spijtig zal de versnellingspook ook plaats gaan maken voor een automaat selector.
Uitbreken achter – overstuur zal steeds meer een zeldzaamheid worden. Je verschakelen geschiedenis.
Dan is een Z4 nog een pure cruiser, waar een grote groep liefhebbers hun ziel en zaligheid in kwijt kunnen.