Twitter Facebook Instagram
    Trending
    • Blog Bert Pennock: Geef Karma geen kans
    • Rijtest elektrische Fiat 500
    • Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid
    • Mercedes-Benz E-Klasse 200 d, perfectie geperfectioneerd
    • Blog Bert Pennock: Motorolie, dieselolie of beiden?
    • Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 1
    • Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 2
    Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Auto Fun 28-09-2016Geen reacties

    Wat is dat toch met de mens en de auto? deel 1

    By Yuri Van Koeveringe

    De auto bestaat al meer dan 130 jaar en heeft sindsdien een onuitwisbare plaats in ons leven ingenomen. Hoewel we er meer mee stilstaan dan bewegen, hoewel we belachelijk veel van ons inkomen er aan besteden en het rijden erin een enorme impact heeft op onze leefomgeving, wij – en ik hoor daar zeker bij- blijven onze vierwielige vriend trouw. Wat is dat toch met de mens en de auto?

    Zeker niet de meest efficiënte manier

    Een complete planeet aan mensen vervoeren met behulp van auto’s – het zijn er wereldwijd inmiddels bijna 1,5 miljard (auto’s dan, mensen zijn er veel meer)- is verre van efficiënt. Het is zo gegroeid en functioneert en daarom bestaat het voort, maar er zijn natuurlijk veel betere methoden te verzinnen om dergelijke massa’s mensen te vervoeren. Het doet nog het meest denken aan het vervoeren van een zak rijst, maar dan wel korrel voor korrel.wat-is-dat-toch-met-de-mens-en-de-auto-2Ook de productie van een auto – hoewel moderne fabrieken er wel zoveel mogelijk naar streven – is verre van efficiënt. Onderdelen vliegen en varen de hele wereld over voordat ze in een fabriek samengevoegd worden tot een auto. Die op zijn beurt ook weer duizenden kilometers moet worden vervoerd. En dit alles zonder dat de toekomstige eigenaar zich ook maar 1 meter verplaatst heeft.
    Doorgeschoten ontwikkeling

    En dan heb ik het nog niet eens over de doorgeschoten drang naar kwaliteit en luxe, waaraan moderne auto’s onderhevig zijn. Miljoenen worden besteed aan de ontwikkeling van een perfect functionerende elektrische stoel of automatische dimmende binnenspiegel met geen enkel ander doel dan een vraag voor de consument te creëren en de concurrentie te overtreffen in een oneindige wedloop naar nutteloze perfectie. ”Wat een onzin”, bedenk ik me, terwijl ik de airco ietsje harder zet om een ideale temperatuur in mijn Mito te krijgen.

    En omdat autofabrikanten geen liefdadigheidsinstellingen zijn, wordt alles aan de klant doorberekend. Dat auto’s hierdoor extreem duur zijn, hoef ik niemand te vertellen. Niet voor niets wordt een groot deel van het wagenpark betaald met leningen of een leaseconstructie. Het als particulier aanschaffen van een nieuwe auto is niets minder dan een financiële aderlating, nog even los van alle kosten die het hebben en rijden van een auto opleveren. En dit alles voor een vervoersmiddel dat niet bijzonder efficiënt is, slecht voor ons milieu is en binnen een paar jaar weinig tot niets meer waard is.
    wat-is-dat-toch-met-de-mens-en-de-auto-3Image is everything!

    Wie de auto op deze manier bekijkt, kan niets anders dan zich verbazen over de prominente rol die dit vervoersmiddel binnen onze levens blijft innemen. Klaarblijkelijk is de automobiel veel meer dan alleen een vervoersmiddel, maar wat dan?

    Wie een korte blik werpt op auto’s en hun eigenaars, kan niet ontkennen dat een grote groep mensen een bepaalde status verleend aan het voertuig waar ze in zitten. Ben je geslaagd, dan je heb je een dure auto. Niet voor niets zit de directeur in de peperdure leren zetel van een dikke Audi A8, terwijl de kantoorklerk het met doen met de stoffen stoelen van een simpele Toyota Yaris. In ons land functioneren beide wagens exact hetzelfde als vervoersmiddel, maar kennelijk is dit een verschil wat er is/moet zijn.
    wat-is-dat-toch-met-de-mens-en-de-auto-4Dit tonen van je identiteit aan de hand van je auto gaat verder. Jonge mannen met petjes willen spoilers, hippe vrouwen een Fiat 500 of Mazda MX-5, mensen met honden een Volvo en artsen huilen al jaren om het verlies van Saab. De auto zegt wie je bent en dat is heel veel waard. Om dezelfde reden geven mensen exorbitante bedragen uit aan merkkleding, reisjes naar bepaalde bestemmingen of horloges, die de komende 3000 jaar gegarandeerd goed lopen. ‘’Image is everything!’’

    Vrijheid?

    Maar de betekenis van de auto gaat verder. Veel meer dan bij bijvoorbeeld de fiets of het OV, beide zeer efficiënte vervoersmiddelen (even los van alle spoorperikelen in ons land), biedt de auto de illusie van een haast onbegrensde vrijheid. Zo lang je er benzine in stopt en de motor enigszins blijft werken, kun je vanaf je huis bijna de hele wereld bereiken. Dat je dat in feite zelden doet en de auto hoofdzakelijk gebruikt wordt om iedere dag exact hetzelfde stuk (in de file) te rijden, doet hier weinig aan af.

    Dit is -volgens mij – ook één van de redenen dat elektrisch rijden zo moeilijk aanslaat. De meeste mensen zouden prima af kunnen met het beperkte bereik van een dergelijke wagen, maar het vereist dat ze iets inleveren op de illusie van vrijheid en alles liever dan dat. Illusies moet je houden!
    wat-is-dat-toch-met-de-mens-en-de-auto-5Een echte vriend

    Dat de auto geen gewoon gebruiksvoorwerp is, blijkt ook uit het feit dat veel mensen – inclusief ondergetekende – een band hebben met hun stuk staal of aluminium. Ik sla gelukkig nog niet door en geef mijn auto nog geen naam , maar dit gebeurt niet zelden. Mensen personifiëren hun auto tot het punt dat het bijna een soort vriend wordt.

    En dit gaat vaak zo ver, dat technische gebreken worden afgedaan tot een karaktertrek van de wagen, iets wat alleen door de eigenaar gewaardeerd wordt. Een bijzondere instelling als het gaat om een dure machine, je zou eerder het tegenovergestelde verwachten.

    Maar er is nog veel meer met de auto aan de hand. Lees dat in deel 2.

     

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp

    Related Posts

    Blog Bert Pennock: Geef Karma geen kans

    Rijtest elektrische Fiat 500

    Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!

    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Video: Jaguar F-PACE P300 2019

    Aanmelden nieuwsbrief


    advertorial
    Meest gelezen
    20-08-2015

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    04-06-2014

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    02-11-2013

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    24-06-2015

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Nu op Twitter @drivingdutch
    • drivingdutch Blog Bert Pennock @FSEBV: Sjoemelen met de verzekering vraagt om Karma. 😎 t.co/myY3t8xo5X t.co/0LcvLFWQTm Tijd geleden 14 Dagen via Twitterrific for Mac Reply - Retweet - Favoriet
    • Eerste impressie van de volledig elektrische Fiat 500 t.co/QrCHjnJqVc @fiat #Ev #fiat500 #elektrisch… t.co/gPNaEkPFpw Tijd geleden 82 Dagen via Twitter Web App Reply - Retweet - Favoriet
    • Vond je de Toyota Yaris altijd maar een wat saaie auto? Dan gaat deze nieuwe je verbazen. Lees onze uitgebreide rij… t.co/20cc21G4JK Tijd geleden 108 Dagen via Twitter Web App Reply - Retweet - Favoriet
    • Recent reden we met de allereerste gestekkerde Jeep. Wat we er van vonden lees je op de site!… t.co/0PufUAnKUG Tijd geleden 113 Dagen via Twitterrific for Mac Reply - Retweet - Favoriet
    • Test Mercedes-Benz E-Klasse 200 d. Perfectie geperfectioneerd? t.co/WAbG902Eo3 #test #autotest #testauto… t.co/iYA8Ikzsro Tijd geleden 126 Dagen via Twitterrific for Mac Reply - Retweet - Favoriet

    Volg @drivingdutch op twitter.

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Auteurs
    Rob Blom
    Rob Blom
    Yuri Van Koeveringe
    Yuri Van Koeveringe
    Reacties
    • Yuri Van Koeveringe op Toyota PROACE, terug van weggeweest
    • Nomden zonwering op Toyota PROACE, terug van weggeweest
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Michiel op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2021 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld

    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

    Non-necessary

    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?