Zo nu en dan kom je in het nieuws een artikeltje tegen over de Chinese automarkt. In het verleden betrof het dan vaak een slecht gemaakte kopie van een model van de Duitse drie. Die tijd lijkt inmiddels achter ons te liggen. De Chinese automerken én de automarkt ontwikkelen zich beide in rap tempo.
Grote getallen
Om met die laatste te beginnen: in 2016 werden in China 23,6 miljoen nieuwe auto’s verkocht. Om dit in perspectief te plaatsen: het verkoopvolume in de Verenigde Staten over dezelfde periode kwam uit op iets meer dan 17,5 miljoen stuks. Na een dip medio 2015 buitelden de critici en analisten over elkaar heen om te waarschuwen voor een einde aan de groei.
Terecht? Dat valt ook nu nog te bezien. De Chinese overheid greep namelijk in en verlaagde de aanschafbelasting voor nieuwe zuinige voertuigen (motorinhoud van 1,6 liter of kleiner) van tien naar vijf procent. Een voordeel dat nog altijd voortduurt en in 2016 voor een ongekende jaar-op-jaar groei van zeventien procent zorgde.
Marktaandeel
Meer dan veertig procent van de verkochte auto’s draagt een Chinese merknaam. Het aandeel van de Europese merken daalde het sterkst, afgezet tegen Koreaanse, Japanse en Amerikaanse merken. Laatstgenoemde leverden met 0,4 procent het minste marktaandeel in. De Europese merken laten het dus liggen in ’s werelds grootste automarkt, toch een bijzondere constatering.
Wuling en Haval
Ooit van de merken Wuling en Haval gehoord? Beide verkochten in 2016 in China meer auto’s van één model dan het totaal in Nederland verkochte aantal nieuwe auto’s. Wuling is lijstaanvoerder met 650.018 verkochte Hongguang minivans, gevolgd door de Great Wall Haval H6, een mid-size SUV met 580.000 verkopen. Hier sluit Volkswagen met de Lavida, een kruising tussen Jetta en Passat, de top drie met 479.000 auto’s.
Nieuwe modellen
Het bestverkopende nieuwe model is verrassend genoeg niet van Chinese origine: de Zuid-Koreaanse Hyundai Elantra Lingdong. De nummers twee tot en met zeven betreffen modellen van evenzoveel verschillende Chinese merken. Het bestverkopende nieuwe Europese model vinden we terug op plaats 21 van de lijst. Volkswagen wist maandelijks gemiddeld iets meer dan 4.000 Sportsvans aan de man te brengen, ruim 9.000 minder dan de nummer één.