Remvloeistof is een van de belangrijkste onderdelen van een voertuig. Zonder remvloeistof remt een voertuig namelijk niet. En remvloeistof slijt en dat merk je meestal pas als het te laat is en je niet meer kunt remmen. Je trapt het pedaal in, maar er gebeurt weinig of, in het ergste geval, niets.
In remvloeistof zitten bestanddelen die de vloeistof hygroscopisch maken. Dit betekent dat de remvloeistof vocht aantrekt. Remvloeistoffabrikanten ontwikkelen remvloeistoffen die zo weinig mogelijk vocht aantrekken. Moderne remvloeistoffen bevatten steeds meer siliconen omdat deze stof minder vocht aantrekt dan polyethyleen glycol dat vroeger vaak in remvloeistof gebruikt werd. Hoewel de remvloeistoffen dus steeds beter worden, adviseren de meeste voertuigfabrikanten al vele jaren de remvloeistof iedere twee jaar te verversen.
Kokende remvloeistof maakt remweg langer
Als je remt, wordt het remsysteem met daarin de remvloeistof door de wrijving tussen de remblokken en remschijven heet. Heet water gaat op een gegeven moment koken. Hoe meer vocht er in de remvloeistof zit, hoe sneller het kookt. Als de remvloeistof kookt, reageert het remsysteem later op het intrappen van het rempedaal. En hoe trager het systeem reageert, hoe langer de remweg wordt.
De hoeveelheid vocht in de remvloeistof bepaalt mede de remweg van het voertuig. Bij een snelheid van 50 kilometer per uur (13,88 meter per seconde) zorgt een half met water verzadigde remvloeistof voor een vertraging in het remsysteem van 100 milliseconden. De remweg van bijvoorbeeld een personenwagen wordt hierdoor bijna anderhalve meter langer. Bij een snelheid van 100 kilometer is de remweg bijna drie meter langer en bij 120 kilometer per uur meer dan drie meter meer. Dit komt omdat de remblokken er langer over doen om tijdens het intrappen van het rempedaal bij de remschijven te komen.
Doordat de remvloeistof, met daarin het water, gaat koken, ontstaat er vloeistofdamp waar lucht in zit. Goede remvloeistof zonder water is niet samendrukbaar en zorgt dat het remsysteem doet wat het moet doen; kracht overbrengen van het rempedaal naar de remblokken en remmen. Vloeistofdamp met daarin lucht is wel samendrukbaar. Als er te veel vloeistofdamp in het remsysteem zit, trap je uiteindelijk door de lucht en remmen heen.
Naarmate de hoeveelheid water in remvloeistof toeneemt, neemt de krachtoverbrenging van het rempedaal naar de remblokken af. Als een auto korte tijd na vertrek vanuit stilstaande positie opnieuw moet remmen, is de kans dat de remmen het niet goed meer doen het grootst. Als er te veel lucht in het systeem zit, trap je door de rem heen. Dit proces heet ‘faden’.
Slijtende remvloeistof is sluipmoordenaar
‘Slijtende’ remvloeistof merk je niet meteen. Als je alleen maar korte stukjes rijdt en nooit hard remt, zal het ook langer duren voor er iets fout gaat. Hoe harder en langer je moet remmen, hoe eerder je merkt dat er iets niet goed gaat. En wat te denken van een auto met een caravan of vouwwagen op vakantie in de bergen met je familie erin? Je moet er niet aan denken dat je wil stoppen, maar het niet lukt.
Het is duidelijk dat verse en goedwerkende remvloeistof belangrijk is voor jouw veiligheid en die van je omgeving. Vraag daarom jouw garage bij elke onderhoudsbeurt de remvloeistof te controleren en indien nodig te verversen. Het is geen duur, maar wel duurzaam en nodig onderhoud. En garage: neem het initiatief en verzeker de veiligheid van je klant en meet het kookpunt van de remvloeistof regelmatig met de speciale apparatuur die hiervoor beschikbaar is. Adviseer je klant de remvloeistof van zijn auto te laten verversen als dat nodig is.