Van de BMW 120 uit 2009 doet het rechter xenon dimlicht het niet. De reparatie van de auto met modelcode 1ER REIHE type UD91 blijkt echter niet zo eenvoudig als louter een lampje vernieuwen en de Automotive Techline van AutoNiveau wordt ingeschakeld.

Gegevens BMW 1-serie in dit artikel:
Merk: BMW
Model: 1ER REIHE
Type: 120d Aut. (UD91) ’03/09′
Foutcode: A8AB – Dimlicht rechts foutief

Xenon verlichting BMW 1-serie in de war Driving-Dutchman

In de werkplaats had de monteur reeds geconstateerd dat de lamp én ballast stuk zijn en deze vernieuwd. De ballast creëert het hoge voltage dat nodig is om xenon lampen te voeden. Daarnaast is er ook geen spanning aanwezig op de lamp. Als de verlichting ingeschakeld wordt, gaat alleen de linker koplamp branden en verschijnt er een foutmelding dat het rechter dimlicht defect is.

Ook heeft de monteur een test uitgevoerd en de verlichting met de diagnoseapparatuur aangestuurd en zowel de linker als de rechter dim-verlichting doet het. Echter geeft de tester ook foutcode: A8AB – Dimlicht rechts foutief. Ten einde raad roept het autobedrijf de hulp van AutoNiveau in.

FRM module

In de BMW in dit artikel bevindt zich een zogenoemde footwell (FRM) module. De FRM module is een regeleenheid die onder andere elektrische signalen opvangt van de portieren en de (adaptieve) verlichting aanstuurt. FRM modules zijn ook wel bekend onder de naam Centrale Elektronica.

AutoNiveau, dat klanten van onderdelenleverancier Mijngrossier.nl technische ondersteuning biedt, heeft het vermoeden dat het probleem in de module zit en vraagt de monteur of hij kan bevestigen dat de oude ballast kortsluiting had. Dit blijkt inderdaad het geval te zijn. Vervolgens wordt gevraagd of de monteur uit de meetwaardes kan opmaken of de FRM module nog een kortsluiting ziet in het circuit van de rechter koplamp. Na even zoeken moet de monteur ook dit bevestigen en lijkt het vermoeden van de helpdesk medewerker correct.

Gezien de verlichting wel werkt als deze via de tester aangestuurd wordt lijkt het uitgesloten dat de uitgelezen kortsluiting daadwerkelijk aanwezig is. Omdat de verlichting van de BMW in dit artikel het wel doet als de lampen met de diagnosetester aangestuurd worden, kan AutoNiveau met zekerheid zeggen dat het elektrische circuit in orde is.

Xenon verlichting BMW 1-serie in de war Driving-Dutchman

De FRM module houdt namelijk precies bij wat er allemaal in het verlichtingscircuit gebeurt en slaat deze informatie op. Als de module meer dan 30 keer constateert dat er kortsluiting in het circuit aanwezig is, schakelt hij de voeding naar de ballast veiligheidshalve uit en veiligheidshalve niet meer in.

Nadat de kortsluiting verholpen is, moet de short circuit counter (teller) van de FRM module gereset worden om het elektronische circuit weer te laten functioneren. De teller wordt via remote diagnostics gereset en de xenon verlichting van de auto werkt weer als vanouds.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: