Op het moment dat ik met de Volkswagen XL1 reed, kwam net het nieuws over Dieselgate de wereld in. Gesjoemel met software in hun diesels bracht de grootste autofabrikant op de knieën en de toekomst ziet er voor de Duitsers verre van rooskleurig uit. Precies op dat moment rijden met het toppunt van zuinigheid uit de Volkswagen stal – tevens een diesel – was op z’n minst ironisch te noemen. De vraag die iedereen zich natuurlijk stelde: is deze Volkswagen wel echt zuinig?
De XL1 is de zogenoemde 1-liter auto, oftewel de auto die met 1 liter brandstof 100 kilometer kan rijden, volgens de fabrieksopgave zelfs 1 op 111. Het is de doorontwikkeling van de conceptmodellen 1L en de L1. De XL1 is hiervan de definitieve en meer bruikbare versie, zo zelfs dat Volkswagen de auto in een zeer kleine serie van 250 stuks heeft gebouwd.
Wil je de XL1 zien bewegen, ook vanuit de lucht, kijk dan hieronder eerst de video:
Gewicht, lage weerstand en een kleine motor
Om dit zeer lage verbruik te realiseren heeft Volkswagen naar een aantal dingen gekeken, zonder op de kosten te letten. Ten eerste moest het gewicht zo laag mogelijk zijn. De basis van de auto wordt gevormd door een carbon monocoque, maar ook op zeer veel andere plekken is gebruik gemaakt van dit sterke maar vooral lichte materiaal. En wat te denken van een magnesium versnellingsbak en polycarbonaat zijramen. Hierdoor wisten de ingenieurs het gewicht op 795 kilogram te krijgen.
Naast een laag gewicht, moest ook een extreem gunstige aerodynamica zorgen voor zuinigheid. De XL1 heeft dan ook de van nature meest aerodynamische vorm gekregen: een druppel. Van voren breed en taps toelopend aan de achterkant, iets wat je het beste van boven ziet. De achterwielen zijn ingekapseld en zijspiegels ontbreken en zijn vervangen door kleine camera’s. Dit alles heeft gezorgd voor een CW-waarde van 0,189, de laagste luchtweerstand van welke auto dan ook, daarbij verder geholpen door de op thuiskomers gelijkende smalle bandjes.
Het laatste onderdeel van de queeste naar zuinigheid was de motorisering. De XL1 is voorzien van een 0,8 liter-TDI tweecilinder met 48 pk en een elektromotor met 27 pk en 140 Nm. Natuurlijk hadden de mensen bij Volkswagen de XL1 volledig elektrisch kunnen maken, maar het ging nu juist om zover mogelijk te komen met 1 liter brandstof.
Een futuristische druppel
Tot zover het theoretische verhaal, tijd voor de praktijk. Als je de XL1 ziet staan, dan waan je jezelf even in de toekomst. Persoonlijk ben ik nog meer onder de indruk van het ontwerp dan van de techniek die de auto zo zuinig maakt. Een auto als geen andere op de weg en dat merk je. Overal waar je rijdt en waar je staat, kijken mensen je lachend aan vanachter hun smartphones die er lustig op los fotograferen. Pas als je met iets rijdt dat anders is, merk je hoe erg alles op de weg op elkaar lijkt.
Instappen in de XL1 is wel even wennen en al snel leer je dat de beste manier is je in de smalle kuipstoeltjes te laten vallen. Deze staan overigens niet naast elkaar, daarvoor is de auto te smal. De passagier zit namelijk iets achter de bestuurder. Zodra je de deuren dicht doet, wordt de ruimte wel erg klein, haast claustrofobisch. Gelukkig kun je een deel van de zijramen open doen, handmatig uiteraard want dat scheelt weer twee elektromotoren.
Rijden maar…
Voor je zie je de teller van de Volkswagen Up!, die helaas analoog is. Voor de toekomstbeleving had het gaaf geweest als ook deze volledig digitaal zou zijn. Gelukkig is het multimediascherm dat wel. Automatisch wil je de zijspiegels stellen, maar dan bedenk je ineens: die zijn er niet. Twee camera’s vervullen deze functie en projecteren hun beeld op kleine schermen die in de deuren zijn gemonteerd.
Als de accu vol genoeg is, is starten van de XL1 heel stil. Wegrijden in een elektrische/hybride auto blijft een bijzondere gewaarwording maar zittend in een auto als de XL1 wordt dit wel heel gaaf. Als een reiziger uit de toekomst zoef je langs de van verbazing naar de auto wijzende mensen. Trap je het gas wat dieper in, dan slaat de tweecilinder diesel aan. Weg toekomstbeleving, want ineens lijkt het alsof je in een brommobiel zit, wat een naar geluid.
Scherpe bochten maar niet snel
Bochten neemt de Volkswagen XL1 een stuk beter dan je denkt, zeker gezien de smalle bandjes. Je voelt redelijk goed wat er gebeurt door de onbekrachtigde stuurinrichting. Wel is hij erg hard geveerd, waardoor oneffenheden keihard worden doorgegeven. De extreem dunne stoeltjes bieden dan weinig comfort en de monocoque zorgt ervoor dat iedere dreun lekker hard wordt doorgegeven.
De auto doet er ongeveer 13 seconden over om van 0 naar 100 kilometer per uur te komen, mits je de wagen in de S(port) stand zet. Voor een flitsende acceleratie moet je hem niet kopen, maar het gaat natuurlijk om zuinigheid. Volkswagen geeft een theoretische topsnelheid aan van boven de 200, maar heeft de auto op 160 begrensd om de techniek en de smalle bandjes te sparen.
Conclusie
Na zo’n 600 kilometer rijden, is de vraag natuurlijk: is de Volkswagen XL1 nu echt zo zuinig, rijdt hij echt 1 op 100? Ik heb dit bij lange na niet gehaald, verder dan gemiddeld 1 op 58 ben ik niet gekomen. Maar vergeet niet dat dit nog altijd een enorme prestatie is en zuiniger dan welke auto met een verbrandingsmotor. Daarbij is een deel mijn eigen schuld, omdat ik de accu niet steeds netjes heb opgeladen thuis en te vaak veel gas heb gegeven. Ik twijfel er niet aan dat als je met een volle accu vertrekt en (zeer) rustig rijdt, je zeker in de buurt van 1 op 100 kan komen. En dus is het antwoord in de titel geven: Ja, de XL1 is inderdaad een echte zuinige Volkswagen.
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel Hybride
Cilinderinhoud: 0,829 cc
Elektromotor: 20 kW
Vermogen diesel/elektro: 48/27 pk
Koppel diesel/elektro: 120/124 Nm
Topsnelheid: 160 km/h
Versnellingsbak: 7 versnellingen DSG
Gewicht: 795 kg
Prijs vanaf: 113.167 euro
Prijs gereden model: 114.789 euro
Plus
+ Zuinigste auto te koop
+ Waanzinnig ontwerp
+ Prachtige materialen
Min
– Erg krap
– Geen bagageruimte
– Duur
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]