Powernakeds zijn zeer populaire modellen en begrijpelijk. Een dik motorblok met vaak meer dan 150 pk en een clean uiterlijk, het is gewoon een gave combinatie. Het duurde even voordat ook Yamaha zich in deze orde vestigde, maar met de MT-10 zijn ze met een bom binnengekomen.
Een plek veroveren in deze klasse is verre van makkelijk met concurrenten als de BMW S 1000 R, de Aprilia Tuono en de KTM Superduke, stuk voor stuk machtige motoren met een inmiddels een trouwe schare fans. Maar met het crossplane viercilinderblok uit de R1 met 160 pk en een rijwielgedeelte gemaakt voor snel bochtenwerk hebben de Japanners lak aan de gevestigde orde en bestormen ze ogenschijnlijk meteen het hoogste schavot, de nieuwe koning?
Crossplane
Voor hen die het concept crossplane nog niet bekend is, hier een korte uitleg. De naam verwijst naar een bepaald soort krukas, die zijn oorsprong heeft in de MotoGP machine waar Rossi op rijdt. Op deze krukas zijn de kruktappen iedere keer met 90 graden verzet. Dit zorgt voor een onregelmatige ontstekingsvolgorde. Het resultaat hiervan is dat het motorblok intern minder weerstand ervaart en zorgt voor een directere gasrespons en een meer lineair koppel, een techniek die voor het eerst werd toegepast op de R1, waar het blok van MT-10 ook vanaf stamt.
Maar het is echter te simpel om te zeggen dat deze naked hetzelfde motorblok heeft. Een groot deel van de interne structuur is aangepast, zoals de vorm van de nokkenas, de drijfstangen en een andere setting van de injectie. Het resultaat hiervan is een blok met meer koppel bij lage toerentallen, wat juist ideaal is voor een naked. Hiermee voelt deze Japanse krachtpatser niet aan als een standaard viercilinder, maar veel meer als een V4, simpelweg fantastisch!
Een gentleman of een beest?
Je verwacht dan ook direct dat de MT-10 een beest is, dat alleen maar op zijn achterwiel wil rijden als een ontembaar wild paard. En toegegeven, je hoeft maar naar de gashendel te kijken en het voorwiel gaat omhoog. Maar de (andere) kracht van dit beest, want dat is het zeker, is dat hij ook nog eens heel beheerst te rijden is, met de standaard Cruise Control zelfs als een real gentleman.
Dit is voor een groot deel te danken aan de zeer goed te doseren gashendel. Hoewel, als je de rijmodus in de meest sportieve stand zet, wordt ie wel erg wild. Gelukkig is de MT-10 ook voorzien van een uitstekend werkende Traction Control die nagenoeg onmerkbaar zijn werk doet en ook nog eens volledig instelbaar is.
Kort en wendbaar
Hoewel het rijwielgedeelte tevens zijn oorsprong heeft in zijn superbike broer, is hier ook weer zoveel aangepast dat we gerust van nieuw kunnen spreken. Zo heeft de MT-10 een bijzonder korte wielbasis, korter dan de R1 en zelfs nog korter dan de MT-09. En door een zitpositie relatief ver naar voren, heeft deze motor een waanzinnige wendbaarheid, die mij deed denken aan de eerder gereden MT-07, en dat is verre van slecht.
Dit geheel wordt goed op zijn plek gehouden door dezelfde geavanceerde vering als de R1, die zowel voor als echter volledig instelbaar is.
Conclusie
Leuk zo’n technisch verhaal, maar hoe rijdt dat ding nu? In één woord fantastisch. Het motorblok is verslavend, van de dikke klappen onderin tot het enorm fel doortrekken bovenin, het is één groot feest. Door de korte wielbasis en felle zitpositie met het brede stuur kan je bochten echt aanvallen, waarbij de motor volop vertrouwen en rust biedt. De Yamaha MT-10 deed mij nog het meest denken aan ‘Wolverine’ in een strak gesneden maatpak, een beest met beschaving. En juist die combinatie zorgt ervoor dat deze nieuwkomer voor mij de koning in dit segment is.
Specificaties
Merk: Yamaha
Type: MT-10
Prijs: vanaf € 14.999,-
Motor: 998cc vier-in-lijn
Vermogen: 160,4 pk
Koppel: 111Nm
Gewicht: 210 kilogram rijklaar