Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Yamaha MT-10, de nieuwe koning?

    Motor 29-08-2016Geen reacties

    Powernakeds zijn zeer populaire modellen en begrijpelijk. Een dik motorblok met vaak meer dan 150 pk en een clean uiterlijk, het is gewoon een gave combinatie. Het duurde even voordat ook Yamaha zich in deze orde vestigde, maar met de MT-10 zijn ze met een bom binnengekomen.

    Een plek veroveren in deze klasse is verre van makkelijk met concurrenten als de BMW S 1000 R, de Aprilia Tuono en de KTM Superduke, stuk voor stuk machtige motoren met een inmiddels een trouwe schare fans. Maar met het crossplane viercilinderblok uit de R1 met 160 pk en een rijwielgedeelte gemaakt voor snel bochtenwerk hebben de Japanners lak aan de gevestigde orde en bestormen ze ogenschijnlijk meteen het hoogste schavot, de nieuwe koning?
    Yamaha MT-10, de nieuwe koning 2Crossplane

    Voor hen die het concept crossplane nog niet bekend is, hier een korte uitleg.  De naam verwijst naar een bepaald soort krukas, die zijn oorsprong heeft in de MotoGP machine waar Rossi op rijdt. Op deze krukas zijn de kruktappen iedere keer met 90 graden verzet. Dit zorgt voor een onregelmatige ontstekingsvolgorde. Het resultaat hiervan is dat het motorblok intern minder weerstand ervaart en zorgt voor een directere gasrespons en een meer lineair koppel, een techniek die voor het eerst werd toegepast op de R1, waar het blok van MT-10 ook vanaf stamt.

    Maar het is echter te simpel om te zeggen dat deze naked hetzelfde motorblok heeft. Een groot deel van de interne structuur is aangepast, zoals de vorm van de nokkenas, de drijfstangen en een andere setting van de injectie. Het resultaat hiervan is een blok met meer koppel bij lage toerentallen, wat juist ideaal is voor een naked. Hiermee voelt deze Japanse krachtpatser niet aan als een standaard viercilinder, maar veel meer als een V4, simpelweg fantastisch!
    Yamaha MT-10, de nieuwe koning 4Een gentleman of een beest?

    Je verwacht dan ook direct dat de MT-10 een beest is, dat alleen maar op zijn achterwiel wil rijden als een ontembaar wild paard. En toegegeven, je hoeft maar naar de gashendel te kijken en het voorwiel gaat omhoog. Maar de (andere) kracht van dit beest, want dat is het zeker, is dat hij ook nog eens heel beheerst te rijden is, met de standaard Cruise Control zelfs als een real gentleman.

    Dit is voor een groot deel te danken aan de zeer goed te doseren gashendel. Hoewel, als je de rijmodus in de meest sportieve stand zet, wordt ie wel erg wild. Gelukkig is de MT-10 ook voorzien van een uitstekend werkende Traction Control die nagenoeg onmerkbaar zijn werk doet en ook nog eens volledig instelbaar is.
    Yamaha MT-10, de nieuwe koning 3

    Kort en wendbaar

    Hoewel het rijwielgedeelte tevens zijn oorsprong heeft in zijn superbike broer, is hier ook weer zoveel aangepast dat we gerust van nieuw kunnen spreken. Zo heeft de MT-10 een bijzonder korte wielbasis, korter dan de R1 en zelfs nog korter dan de MT-09. En door een zitpositie relatief ver naar voren, heeft deze motor een waanzinnige wendbaarheid, die mij deed denken aan de eerder gereden MT-07, en dat is verre van slecht.

    Dit geheel wordt goed op zijn plek gehouden door dezelfde geavanceerde vering als de R1, die zowel voor als echter volledig instelbaar is.
    Yamaha MT-10, de nieuwe koning 5Conclusie

    Leuk zo’n technisch verhaal, maar hoe rijdt dat ding nu? In één woord fantastisch. Het motorblok is verslavend, van de dikke klappen onderin tot het enorm fel doortrekken bovenin, het is één groot feest. Door de korte wielbasis en felle zitpositie met het brede stuur kan je bochten echt aanvallen, waarbij de motor volop vertrouwen en rust biedt. De Yamaha MT-10 deed mij nog het meest denken aan ‘Wolverine’ in een strak gesneden maatpak, een beest met beschaving. En juist die combinatie zorgt ervoor dat deze nieuwkomer voor mij de koning in dit segment is.
    Yamaha MT-10, de nieuwe koning 6

    Specificaties
    Merk: Yamaha
    Type: MT-10
    Prijs: vanaf € 14.999,-
    Motor: 998cc vier-in-lijn
    Vermogen: 160,4 pk
    Koppel: 111Nm
    Gewicht: 210 kilogram rijklaar

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDriving-Dutchman roadtrip: met Jeep naar de oorsprong van de Rijn
    Next Article Suzuki Baleno, de nieuwe Giant Suzuki?

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Yuri Van Koeveringe

    Te Luid is Uit

    By GastPublisher

    Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 1

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?