Yamaha heeft op de Eicma in Milaan de nieuwe R1 gepresenteerd. Bij de ontwikkeling van de motor hebben de ingenieurs en designers de complete vrijheid gekregen, zo lang de motor maar het DNA van de R1-reeks bezat. Dit heeft geresulteerd in een compleet nieuwe motorfiets.
Wat meteen opvalt bij het doorworstelen van het 25 pagina’s lange persbericht zijn de vele technische snufjes die het voor iedereen mogelijk zou moeten maken om met deze motorfiets snelle rondetijden op welk circuit dan ook neer te zetten. Hét GP-motor gevoel zoals Rossi dat al jaren mee mag maken ligt nu ook voor de gewone sterveling binnen handbereik.
Straatlegaal naar het circuit
De straatlegale R1 is toch vooral bedoeld als een motor welke je een keer of wat per jaar mee neemt naar het circuit om daar lekker je rondjes te rijden met het gevoel dat je naast Rossi op het podium zou kunnen staan. Gelukkig is er voor de dagelijkse boodschapjes, het rondje midden Nederland of de zondagse koffie bij oma te kiezen tussen een Street of Track modus in het uitgebreide menu. In het display verschijnt er van alles: welke versnelling, brandstof verbruik, odometer, tripmeters en of de TCS en SCS bijvoorbeeld ingeschakeld zijn. Ben je in de Track modus aan het rijden, dan zie je weer compleet andere dingen op het display. Dan komen de rondetijd, rondenummer en de stopwatch in beeld. Alles wordt ook nog eens opgeslagen in het geheugen zodat achteraf een complete –van ronde tot ronde- analyse is te maken.
Slimme motor
De R1 is uitgerust met een digitaal systeem (IMU) dat op driedimensionale manier allerlei registraties doet tijdens het rijden. Hier wordt vervolgens in fracties van seconden op gereageerd door de ECU die de inspuiting en de timing etc regelt. Niet alleen is de IMU handig voor de acties die de ECU neemt inzake de brandstof, de IMU levert alle data die nodig is om een motor als de R1 met echte GP technologie uit te rusten zoals het Slide Control System (SCS) en het Traction Control System (TCS).
Het lijstje is nog niet af: op de R1 zit ook nog Front Lift Control System (LIF) welke je neus op de grond moet houden met hard accelereren, Launch Control System (LCS) voor een soepele start van 0 tot zo hard je kan tot de eerste bocht, Quick Shift System (QSS) voor het soepele schakelen, Power Mode Selection (PWR) met 4 opties voor de regeling van o.a. de gasklepstand en het Yamaha Ride Control System (YRC) met een paar simpele knoppen op het stuur om alle elektronische systemen aan te passen aan bepaalde omstandigheden.
Snelle lichtgewicht
Naast alle elektronische hoogstandjes is er natuurlijk ook gekeken naar gewicht en PK’s. Het nieuwe crossplane viercilinder motorblok geeft deR1 maar liefst 200pk! Die 200pk worden losgelaten op een motor die maar 199 kilo weegt met vloeistoffen en een drooggewicht van 179 kilo. Deze cijfers komen tot stand door het gebruik van een aluminium tank, magnesium wielen en zelfs een magnesium subframe.