Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Yamaha VMAX vs Ducati Diavel Carbon; Brute power vs lekker sturen

    Motor 14-09-20151 reactie

    De meeste motoren zijn gemakkelijk in een categorie te plaatsen. Racers, toerfietsen, allroad, nakeds, enzovoort. Maar er zijn ook motorfietsen die een eigen plek innemen, die anders zijn dan anderen. De Yamaha VMAX en de Ducati Diavel zijn van dat soort fietsen.

    Yamaha VMAX vs Ducati Diavel Carbon 1Beide zijn ze met weinig andere machines te vergelijken, maar des te meer met elkaar. Lange wielbasissen, bakken met power en een relaxte zitpositie. Ieder met een eigen insteek, maar toch vergelijkbaar. In deze test zetten we de Ducati Diavel Carbon tegenover de VMAX.

    De techniek

    Het belangrijkste bij deze machines zijn natuurlijk de motorblokken. De VMAX is voorzien van één van de grootste en krachtigste blokken die er op de markt zijn: een 1.679 cc V4, die een waanzinnige 200 pk en 166,8 Nm produceert. De Diavel moet het met 1.198 cc misschien doen met minder inhoud en minder power -162 pk en 130.5 Nm-, maar het blok is wel rechtstreeks afkomstig van de raceafdeling van de Italianen.Yamaha VMAX vs Ducati Diavel Carbon 2Hoewel de Yamaha veel meer kracht heeft, is de Ducati een stuk lichter. De Diavel weegt vol namelijk 234 kilogram, de VMAX 310 kilogram. Dat zorgt ervoor dat de Yamaha een pk-gewichtsverhouding heeft van 1:1,55 en de Ducati 1:1,44. Deze waarden liggen dus erg dicht bij elkaar.

    Klassiek tegenover hightech

    Hoewel de motorblokken bij elkaar liggen, zit er een groot verschil in de benadering hoe de kracht op de wielen wordt overgebracht. De VMAX heeft veel power dat via een cardan op de achteras wordt overgebracht en that’s it, daar moet je het mee doen. Rij je op klinkers die een beetje nat zijn en geef je te veel gas, dan begint de achterband te spinnen. De Diavel is voorzien van veel meer elektronica zoals traction control en drie verschillende rijmodi. Die zorgen ervoor dat de motor zich aanpast aan de omstandigheden en dat je altijd een beschermengel op de achtergrond hebt. Een klassieke tegenover een moderne hightech benadering.

    Yamaha VMAX vs Ducati Diavel Carbon 5

    Dat zie je ook terug in de dashboards. Waar de VMAX duidelijk een klassieke uitstraling heeft, met daarin een duidelijke verwijzing naar de 30 jaar geleden geïntroduceerde VMAX, met zijn analoge teller, vind je op de Diavel het dashboard van de Italiaanse racers, volledig digitaal dus. En waar bij de Yamaha het kleine schermpje op de tank -toch grappig dat ze dat beide hebben- voorzien is van gele matrix letters, is het bij de Ducati een full colour TFT scherm. Ook weer duidelijk de keuze tussen klassiek of hightech.

    Yamaha VMAX vs Ducati Diavel Carbon 6Het uiterlijk

    Hoewel vergelijkbare motoren, is het uiterlijk van de twee toch behoorlijk verschillend. Duidelijk is dat Yamaha meer leunt op de klassieke looks van de allereerste Yamaha Vmax, terwijl Ducati een nieuwe concept heeft neergezet, met een knipoog naar Dragsters en zelfs een vleugje caféracer. De VMAX imponeert door zijn grootte, zijn presence, met die enorme luchtinlaten die de zuurstof naar de machtige V4 moeten leiden. De Diavel is slanker, eleganter, maar nog steeds overduidelijk een beest. De VMAX is een machtige neushoorn, de Diavel een gespierde mannetjesleeuw.

    Yamaha VMAX vs Ducati Diavel Carbon 4Dat verschil wordt nog duidelijker als je dichterbij komt. De afwerking op beide motoren is van een erg hoog niveau. Maar waar de elementen op de VMAX groot en sterk zijn, zijn die op de Diavel scherper en verfijnder, alsof er net even iets meer design bij alle elementen is komen kijken. Uiteindelijk wint voor mij de verfijning en aandacht voor detail van het Italiaanse design het van de in-your-face look van de Japanner. Maar zoals altijd met uiterlijk, dit is geheel persoonlijk.

    Yamaha VMAX vs Ducati Diavel Carbon 3Rijden met de Yamaha VMAX

    Als je op de nieuwe VMAX stapt, kun je niet anders dan zwaar onder de indruk zijn, wat een enorme motor. Het zadel zit goed, maar het stuur staat wel redelijk ver van je af. Het is geen motor voor mensen met korte armen. Het is sowieso geen motor voor kleine mensen, want de 310 kilogram voel je. Het is een zware motor die zijn gewicht niet verbergt. Dat verdwijnt als je eenmaal op gang bent, en de VMAX zich ontpopt als een zeer stabiele motor. Het gewicht komt echter wel weer om de hoek kijken als je een bocht wilt maken. Niet dat de Yamaha slecht stuurt, maar je moet em wel met wat kracht de bocht in duwen.

    Yamaha VMAX vs Ducati Diavel Carbon 9Maar wat je ook direct merkt is de enorme power van de V4. Al vanaf de onderste toeren trekt het blok als een malle en blijft dat in één vlakke lijn doen tot richting het rood. Het is ongelooflijk hoeveel snelheid deze motor weet te produceren en het feit dat hij zwaar is, maakt dit alleen maar indrukwekkender. Het geluid wat hij daarbij produceert, zelfs met standaarduitlaten, is ook zeer gaaf. En de manier waarop de motor deze snelheid weet af te schudden met zijn zeer goede remmen, geeft een veilig gevoel.

    Rijden met de Ducati Diavel

    De Diavel zit een stuk sportiever en het stuur zit veel dichterbij. Veel meer dan de VMAX spoort de zitpositie op de Ducati je aan tot sportief rijden. Met het brede stuur in je handen heb je meteen zin alle bochten aan te vallen en dat kan goed, erg goed. De Diavel is zeer wendbaar, daarbij gebruik makend van het veel lichtere gewicht. Je kunt elke bocht aanvallen alsof je met een kleine lichte naked rijdt.

    Yamaha VMAX vs Ducati Diavel Carbon 10Het blok heeft niet de pure kracht onderin van de VMAX, maar het blijft een 1.200 cc V-Twin, dus ook deze heeft genoeg koppel om de bochten uit te knallen. En eenmaal op toeren merk je dat dit blok uit de racerij komt. Hoewel anders getuned dan de racemotoren, lijkt ook de Diavel steeds sneller te accelereren. Overigens moet ik hierbij wel vermelden dat de testmotor voorzien was van een andere mapping, waardoor deze iets meer pk’s had. Deze mapping kwam samen met de Termignioni sportuitlaat die er onder zat. En het geluid dat hier uit komt, is echt verslavend. Er zijn maar weinig geluiden in de motorwereld zo gaaf als de brul van een Ducati V-twin op volle snelheid. De Brembo monoblocks zetten de Diavel daarbij binnen no-time stil en zijn perfect te doseren.

    Conclusie

    Zowel de Ducati Diavel als de Yamaha VMAX hebben een eigen karakter. Het zijn vergelijkbare motoren, maar toch ook weer zo verschillend dat het lastig is een winnaar te benoemen, en dat ga ik dan ook niet doen. Hou je van brute power, een stoer uiterlijk, klassieke inborst en voorkeur voor cruisers, dan is de VMAX je vriend. Hou je van lekker sturen, Italiaans design, hightech componenten en sportiviteit dan kun je niet om de Diavel heen.

    De Yamaha VMAX heb je vanaf 22.999,- euro, de Ducati Diavel Carbon vanaf 24.690,- euro, dus ook in de prijs zit relatief weinig verschil. Uiteindelijk komt het neer op een persoonlijke keuze, maar welke je ook maakt, beide motoren zullen je laten glimlachen van oor tot oor, dat verzeker ik je.

    Technische gegevens
                                                                                  VMAX                                   Diavel
    Brandstof:                                                            Benzine                                Benzine
    Cilinderinhoud:                                                    1.679 cc                                1.198 cc
    Vermogen:                                                           200 pk                                   162 pk
    Koppel:                                                                166,8 Nm                               130,5 Nm
    Versnellingsbak:                                                 6 versnellingen                      6 versnellingen
    Gewicht:                                                              310 kilogram                          234 kilogram
    Prijs vanaf:                                                          22.999,00- euro                     20.990,00- euro (Dark-uitvoering)

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe zeven indrukwekkendste hybride sportwagens van 2015
    Next Article Opgerekte distributieketting drijft automobilist tot wanhoop, maar er is hoop!

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Yuri Van Koeveringe

    Te Luid is Uit

    By GastPublisher

    Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 1

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. Gvsprang on 11-09-2018 17:55

      Vmax heeft 5 versnellingen

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?