Steeds meer ondernemers zetten een motor of motorscooter op de zaak, maar is dit nu echt voordelig? Het antwoord hierop is eigenlijk heel simpel: Ja, voor een ondernemer kan het heel voordelig zijn om een motor op de zaak te zetten. Waarom? Omdat de belasting meebetaalt aan uw vervoersmiddel. Kan het nog mooier?
Wat zijn de belasting voordelen?
Ten eerste ontvangt de BTW-gerechtigde ondernemer BTW-aftrek voor de kosten van de motor, inclusief die van de aanschaf. Op een motor van 25.000 euro, zoals bijvoorbeeld een Ducati Multistrada 1200 S Enduro, krijgt u meteen zo’n 4300,- euro terug. Daarnaast kan van alle gemaakte kosten van de motor, zoals brandstof, onderhoud, maar ook motorkleding en accessoires de BTW teruggevraagd worden. Gebruikt u de motor ook privé, dan zal hier een correctie voor privé-gebruik van afgetrokken moeten worden.
De volgende kosten kunnen daarnaast van uw winst worden afgetrokken: onderhoud, brandstof, motorkleding, accessoires, smering, verzekering en motorrijtuigenbelasting. Maar er zijn meer voordelen, zoals de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Hiermee kunt u als ondernemer in het jaar dat u een bedrijfsmotor aanschaft, een percentage van de aanschafprijs van de motor in mindering brengen op uw winst. Deze bedraagt maximaal 28 % van de aanschaf met een maximum van rond de € 15.000.
Hoe zit het met de bijtelling?
Voor de meeste ondernemers is bijtelling van de auto een bekend verhaal. Als u niet kunt aantonen dat u minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, betaalt u bijtelling, die afhankelijk is van de aanschafwaarde van de auto en in welke categorie deze valt.
Voor motoren bestaat ook bijtelling voor privégebruik, maar deze regeling is gunstiger dan die van de auto. U betaalt namelijk alleen de werkelijke kosten van uw privégebruik. U rekent uit hoeveel kilometers u privé hebt gereden en hoeveel zakelijk. Hieruit komt een percentage, die u toepast op de totaal gemaakte kosten, waarmee u de bijtelling uitrekent. Hierbij hoeft u niet, zoals bij de auto, bij de belasting aan te tonen hoeveel kilometers u privé gemaakt hebt.
Waar wacht u op?
Al met al kan het door de belasting voordelen zeer gunstig zijn om twee wielen op de zaak te zetten. De motor is in ons drukke land een steeds beter wordende optie voor uw zakelijke kilometers. Veel minder last van file, zuiniger rijden en niet onbelangrijk: veel meer plezier dan in een auto zitten natuurlijk. En met alle moderne motoren en hun technologische snufjes wordt het motorrijden ook nog eens steeds veiliger.
Dus waar wacht u op, ondernemers? Neem contact op met uw accountant en koop die Italiaanse of Duitse machine waar uw al zo lang van gedroomd hebt.
Bron: Ahead, accountants en belastingadviseurs.
8 Comments
Mooi om te zien, die extra aandacht voor zakelijk motorfietsen!
Er valt veel over te vertellen. Genoeg voor een vervolgartikel 😉
Hoe zit het nu als ik al een motor op de zaak heb die 2 jaar geleden aangeschaft is voor €5200 en nu deze wil inruilen voor weer een nieuwe motor op de zaak van €10500,00 ?
Huidige motor doet zo’n €4500,00 als inruil op deze nieuwe motor.
Ben erg benieuwd!!
Volgens mij- maar ik ben geen belastingexpert – heb je door de motorfiets op de zaak te kopen de BTW teruggekregen. Als je deze motor nu verkoopt, verkoop je deze inclusief 21 % BTW. Met andere woorden, de verkoop van je motorfiets wordt gezien als inkomsten voor je zaak.
Echter bij het kopen van een nieuwe motor, kun je wederom de volledige BTW van dit voertuig terugvragen. Hier kun je dan de BTW die je moet afdragen van de oude motor van aftrekken.
Vaak wordt dit al op de aankoopfactuur geregeld, maar check het voor de zekerheid even met je boekhouder.
Bijtellingsregels e.d. blijven voor de nieuwe motorfiets hetzelfde, zij het qua cijfers anders door een andere aanschafwaarde.
In het vervolg artikel lijkt me handig om dan ook gelijk in te gaan op nog meer fiscale voordelen die mij elektrische motoren mogelijk zijn.
Meer uitleg hie rover is al te vinden op https://electricmotorcycles.nl/fiscale-voordelen
En hoe is de afschrijving precies geregeld? Jacob Schoenmaker, econoom/beursverslaggever bij rtlZ, schrijft in zijn column in het nieuwste motoport magazine dat je in 5 jaar af mag schrijven tot een restwaarde van 10% van de aankoopwaarde. Klinkt niet erg waarschijnlijk.
Hier durf ik geen uitspraken over te geven. Het beste is om hiervoor even contact met de belastingdienst zelf op te nemen, dan weet je het zeker.
Waarom klinkt dat niet waarschijnlijk? Ik zou dat zelf ook zo berekenen.
Waarop is (de aanname?) gebaseerd dat motorkleding aftrekbaar is van de winst? Volgens mijn fiscalist (een medewerker van de belastingtelefoon kon zich hierin vinden) moet motorkleding gezien worden als kleding en die mag alleen onder strikte voorwaarden onbelast vertrekt worden. Bijvoorbeeld kleding die alleen in een bepaalde functie te dragen is zoals een uniform. Of er moet een groot logo op staan.