De Ford Kuga was nog maar net 3,5 jaar jong en had slechts 35 duizend kilometer gereden. De rit met caravan naar Duitsland zou dan ook geen noemenswaardige problemen op mogen leveren. Althans, dat vermoedde de eigenaar.
De auto was voorzien van een 1.6-liter viercilinder EcoBoost benzinemotor met motorcode JQMB en 110 Kw vermogen. En je verwacht het nooit en toch gebeurt het, een waarschuwingslampje (in vaktermen: Malfunction Indicator Light of MIL) ging branden ten teken dat er iets niet helemaal in orde was. Dit werd bevestigd door de motor, die inmiddels op drie in plaats van vier cilinders was gaan lopen.
De Duitse Wegenwacht ADAC werd ingeschakeld en vermoedde dat de turbo de geest gegeven had. De auto werd door een bergingsbedrijf afgevoerd en naar een reparateur in Nederland gebracht. Die stelde vast dat de turbo nog in uitstekende staat was. Met een endoscoop (letterlijk: een binnenkijker) werd de motor inwendig bekeken. Dit leerde dat er in de tweede cilinder diepe verticale strepen ontstaan waren. De reparateur vermoedde dat de elektrode van de bougie was afgebroken en door de cilinder vermalen werd.
Zuigerbodem weggesmolten
Om de schade beter te kunnen bekijken en de werkelijke oorzaak van het probleem te achterhalen, werd de cilinderkop gedemonteerd. Direct na de demontage was zichtbaar dat de zuigerbodem deels was weggesmolten tot voorbij de bovenste zuigerveer en waardoor er een gapend gat was ontstaan tussen het oliecarter en de compressieruimte. Het losgekomen materiaal van de zuiger had daarbij diepe sporen in de cilinderwand achtergelaten die als gevolg catastrofaal beschadigd bleek.
Behalve de inslag van projectielen op de zuigerbodem, bleek deze verder opmerkelijk schoon te zijn. Veel schoner zelfs dan de zuigers van de drie onbeschadigde en goede cilinders. Iets dat anno 2017 opmerkelijk is. Zeker gezien er ook geen enkel spoor van vervuiling in het inlaatspruitstuk en het kleppenmechanisme werd aangetroffen. Alles was schoon én in goede staat. De spoeling in de tweede cilinder liet echter wel zien dat er overmatig veel vloeistof in deze cilinder terecht kon komen.
Die vloeistof kan brandstof, koelvloeistof of regenwater zijn. Er was echter geen sprake van koelvloeistofverlies. En aangezogen regenwater geeft doorgaans andere klachten zoals een zogenoemde vloeistofslag of waterslag en zeker geen weggebrande zuiger. Het kon niet anders zijn dan dat de schade veroorzaakt was door een defecte injector. In dat geval doet de vraag zich voor hoe een injector in slechts 35 duizend kilometer kapot kan gaan.
Vermaledijde milieu
Tsja, en dan komen we uiteindelijk toch weer uit bij het o zo geliefde, maar vaak ook vermaledijde milieu. We hebben al vaker gemeld dat er nogal wat verwacht wordt van de huidige generatie automotoren zoals het artikel over kleine dieselmotoren die crashen door korte ritjes en de essentie van olie verversen bij moderne motoren. Zelfs te zuinig rijden kan tot kostbare motorschades leiden.
Ze moeten vooral schoner zijn, althans, datgene wat uit de uitlaat komt. Zuiniger ook, want dat betekent minder uitstoot. En geruislozer. Want dat is prettig voor u. En de motoren leveren nog eens veel vermogen ook!
Alle onderdelen in de motor doen samen hun stinkende best om aan al deze bizarre eisen te voldoen. Maar ze verlangen wel de juiste brandstof, juiste rijstijl, het juiste onderhoud én de juiste interpretatie van de berijder M/V uhhh… LGBT of gender neutrale. Kortom, het is allemaal uw eigen schuld!
Wat kunt u hier zelf aan doen? Wel, tank bijvoorbeeld in plaats van Euro 95 benzine eens een paar keer achter elkaar premium brandstof. Euro 95 is goed, maar premium is beter, want dat zorgt voor een volledigere en betere verbranding waardoor de kans op vervuiling in de motor kleiner is. Injectoren zijn onderdelen die zeer gevoelig zijn voor vuil. Dit geldt niet alleen voor de in dit artikel beschreven Ford motoren, maar ook voor bijvoorbeeld THP motoren die in Peugeot, Citroën en MINI toegepast zijn.
2 Comments
Helemaal mee eens. Ik tank al ca. 10 jaar regelmatig (1 op de 4) beurten BP Ultimate diesel of Total Excellium. Hij rijdt daardoor beter, ietsje zuiniger, pittiger en zelfs iets stiller. En heb na >400.000 km geen problemen ervaren met vervuiling etc. En gebruik ook altijd de beste volsynth olie. Bij half-synth olie verdwijnen de noodzakelijke dopes naar een paar duizend km uit de olie en hou je eigenlijk minerale olie over.
wat was nu eigenlijk de oorzaak? pingelen? Daar zorgt de pingelsensor toch voor? Was het garantie?