In Europa moeten alle nieuwe auto’s getest worden op de uitstoot van vervuilende stoffen, CO2 en het brandstofverbruik volgens de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) die de oude NEDC test vervangt. Om de nieuwe test duidelijk en inzichtelijk te maken, heeft autobranche belangenbehartiger RAI Vereniging een verduidelijkende animatie voor consumenten gemaakt.
Er zijn grenzen gesteld aan de maximale uitstoot. Daarnaast kan de consument auto’s op een eerlijke manier met elkaar vergelijken. Tot 1 september 2017 werden alle nieuwe auto’s in Europa getest in een laboratorium volgens de NEDC testmethode. In de praktijk bleek echter dat het werkelijke verbruik en de uitstoot van auto’s te veel afweken van de NEDC resultaten.
WLTP methode
Daarom is er nu in Europa de WLTP methode, de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. Deze test geeft een realistischer beeld van het werkelijk verbruik en de uitstoot van personenauto’s. De onderzoekmethode is drastisch gemoderniseerd en uitgebreid met nieuwe variabelen zodat de test meer een gemiddelde autorit in de praktijk evenaart. Naast de WLTP laboratoriumtest worden auto’s nu ook op de weg getest.
Deze Real Driving Emissiontest is bedoeld om de uitstoot van vervuilende stoffen in de praktijk te meten. In Nederland zijn deze testen belangrijk om te zorgen dat we de lucht schoon houden, om het brandstofverbruik en daarmee de CO2 uitstoot te meten, en om de hoogte van de aanschafbelasting te bepalen. Hoe meer CO2 een auto uitstoot, hoe hoger de BPM.
Onder de WLTP methode vallen de gemeten CO2 waardes voor veel auto’s iets hoger uit. In september 2018 zijn alle nieuwe auto’s WLTP getest. In 2019 komen er nieuwe BPM tabellen zodat automobilisten niet meer belasting gaan betalen als gevolg van de WLTP invoering.