Een Volkswagen Transporter TDI uit 2008 staat bij een autoschadeherstelbedrijf met roetfilter foutcodes P0113, P0471 en P242F. Het roetfilter-lampje in het instrumentenpaneel brandt en de motor houdt in.
Diagnose leert dat niet een mechanisch defect, maar elektronica de oorzaak van het probleem is. Tijdens het uitlezen van het motormanagementsysteem verschijnen de volgende foutcodes:
- P0113: Aanzuiglucht temperatuursensor signaal te groot
- P0471: Uitlaatgasdruk 1 signaal niet logisch
- P242F: Roetfilter overladen
Het schadebedrijf roept de hulp in van de technische Mijngrossier helpdesk Automotive Techline. Aan de hand van de gegeven informatie kan de helpdesk al concluderen dat een elektrisch probleem de oorzaak van de storing is en adviseert de monteur om de bedrading van de temperatuursensor voor de aanzuiglucht te controleren.
Draadbreuk
De betreffende sensor bevindt zich in de aanzuigbuis voor buitenlucht die tussen de turbo en het inlaatspruitstuk gemonteerd is. Controle leert dat de sensor in orde is, waarna de zoektocht verder gaat. De draad vanaf de sensor wordt gevolgd en loopt onder het koelvloeistofreservoir door. Daar wordt geconstateerd dat de draad kapot is.
De bedrading wordt gerepareerd, de foutcodes worden gewist en met een geforceerde regeneratie wordt het roetfilter gereinigd. De foutcodes blijven hierop weg en het probleem is opgelost.