Hybrides zijn er om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot omlaag te brengen. Ford heeft de combi brandstof en elektriciteit nu ook toegepast in de Mondeo Hybrid Electric Vehicle (HEV).
Een tijdje terug reed ik in de Mondeo met de 1.5-liter EcoBoost motor. Een relatief kleine motor met grootste prestaties in een relatief grote auto. Ondanks dat de EcoBoost een zuinige(re) en schone(re) motor is, kan het verbruik en de uitstoot nog een stuk omlaag. Ford heeft dat nu gedaan met de hybride Mondeo waarin ze een 2.0-liter blok hebben gekoppeld aan een elektrische aandrijving. Het brandstofverbruik wordt daarmee volgens Ford gemiddeld 4,2 liter per 100 kilometer (1.5 EcoBoost 6,3 liter) en de CO2-uitstoot 99 gram per kilometer (1.5 EcoBoost 146 gram). En dat zijn sprekende verschillen.
CVT en motorgeluid
Om het vermogen van de motoren op de weg te brengen heeft Ford een Continue Variabele Transmissie (CVT) toegepast. Dat is niet nieuw, dat is niet bijzonder, veel en zelfs de meeste andere automerken doen het ook. Alleen bij Ford hoor je het heel goed dat er een CVT in zit. Als de benzinemotor namelijk bijspringt, kun je hem binnenin de auto goed horen.
Dat ik een motor in de auto hoor vind ik normaal gesproken niet erg, maar wel als het toerental gelijk blijft terwijl de snelheid toeneemt. Dat voelt gewoon niet natuurlijk aan. Als ik gas geef moet een motor namelijk synchroon aan de snelheid meer toeren gaan draaien. Mijn gevoel bij een hybrid is prima, maar ik moet het alleen niet horen. De oplossing? Isoleer de auto beter zodat ik de motor niet of minder hoor.
Tot zover mijn gemopper over hybrid. Accelereren doet de Mondeo lekker. Hij is een tiende later op de honderd dan de 1.500 EcoBoost, daar merk je dus weinig van. Eenmaal op snelheid is de Mondeo ook een heerlijke reis- en rij-auto. De automaat draagt zeker bij een rustige rijstijl bij aan de beleving van comfort in de auto. Even inhalen is een makkie en lang rijden op hogere snelheid ook.
Echt wel zuiniger
Ook de Belgische heuvels zijn geen probleem voor de HEV. Behalve dat geluid weer op dat moment. Want als de tweeliter er een beetje aan moet trekken hoor je hem net even iets te veel gieren. Het door Ford opgegeven brandstofverbruik heb ik trouwens niet gehaald. Maar de hybride Mondeo was in mijn geval gemiddeld zeker een liter zuiniger dan de EcoBoost.
In de 1.5 EcoBoost mopperde ik over het harde onderstel. Volgens Ford hebben ze dat niet eerder gehoord. Een van de opvallendste zaken, naast het motorgeluid, in de 2.0-liter hybrid is dat het onderstel zachter aanvoelt. Volgens Sebastiaan van de Pol van Ford zijn de onderstellen constructief gelijk “maar voor de hybrid wel afgesteld op de andere gewichtsverdeling en het iets hogere gewicht van de auto”.
Geen aanhanger
Een groot voordeel van de hybride Mondeo is dus, naast een lagere aanschafprijs, het lagere brandstofverbruik, en als je er om geeft de lagere CO2-uitstoot. Een van de nadelen is dat er geen aanhanger achter de hybride gehangen mag worden. Geen Boedelbakkies, caravans of vouwwagentjes dus. En je hebt al minder kofferruimte door de accu die de elektromotor aandrijft. Desondanks is de bagageruimte van de Ford Mondeo met 383 liter nog steeds ruim in vergelijking met bijvoorbeeld de Infiniti Q70 Hybrid of Mercedes-Benz C 350 e die in een anders segment zitten.
Qua vermogen is de hybrid iets sterker en qua optrekkracht leveren de Mondeo EcoBoost en hybrid dezelfde prestaties. Op topsnelheid lever je in de hybride 27 kilometer per uur in. Volgens de gegevens van Ford is het verbruik van de hybride vooral in je voordeel binnen de bebouwde kom. Als de accu volledig opgeladen is kan dat gemiddeld 1,6 liter per 100 kilometer schelen.
Conclusie
Er zijn een flink aantal verschillen tussen de hybride en niet-hybride Ford Mondeo’s. Ik heb ze hieronder op een rijtje gezet om het wat overzichtelijker te maken. Mijn persoonlijke keuze zal niet op de Mondeo Hybrid vallen omdat de voordelen voor mij niet opwegen tegen de nadelen. Ik kies de 1.5 EcoBoost, da’s nog steeds een echte auto waarin het meeste klopt.
Van de Pol: “Voor een zakelijke rijder is er echter ook een belangrijk argument dat in het voordeel spreekt van de Hybrid. Door de lagere CO2-uitstoot hoeft er namelijk slechts 20 procent bijtelling te worden betaald. Ook de standaard automaat behoort tot een van de pluspunten van de Hybrid.”
Voordelen:
+ Lager aanschafprijs
+ Minder brandstofverbruik
+ Lagere emissies
+ Soepelere wielophanging
+ Standaard automaat
+ 20 procent bijtelling
Nadelen:
– Mag niets trekken
– Motorgeluid door CVT
– Alleen sedan
– Minder kofferruimte door accu
– Lagere topsnelheid
Technische gegevens
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.999 cc
Vermogen: 187 pk
Koppel: 240 Nm
Acceleratie: 0-100 km/h: 9,2 sec
Topsnelheid: 187 km/h
Versnellingsbak: Continue Variabele Transmissie
Gem. opgegeven verbruik: 4,2 l/100 km
Gewicht: 1.479 kg
Prijs vanaf: € 36.295,-
4 Comments
vraagje,
welke afstand kan er gereden worden op de battery voor de motor weer aanspringt,
bij een vol geladen battery tot de motor weer moet gaan helpen..
Hoi Johan, dat is onmeetbaar. Het hybridesysteem bepaalt wanneer er elektrisch gereden kan/moet worden. Gr., Rob
Waarom mag je niets trekken met de hybride?
Vakblad AMT heeft daar een verhelderend artikel over geschreven.