Een eerste blik op de Fiat 500S doet niet vermoeden dat de auto al sinds 2007 meegaat. Het model oogt nog altijd modern en de gepimpte sportversie benadrukt dit met opgefriste bumpers en lichtmetalen velgen die de wielkasten mooi opvullen. De 500S sluit aan in een lange rij van varianten op het succesvolle retromodel. Of de bijna 4 miljoen verkochte exemplaren van het origineel, de Nuova 500, uiteindelijk gehaald zullen worden, blijft de vraag. Maar de teller staat inmiddels al wel op ruim 1 miljoen.
Nieuwe doelgroep
Qua uiterlijk hebben we dus alvast vastgesteld dat het wel goed zit met de 500S. Zo glanzend in de zon ziet hij er niet alleen stijlvol uit, maar ook stoer. En dat is nu precies de bedoeling van Fiat. Met een stoere en gespierde uitstraling een breder publiek aanspreken. Mannen die voorheen de 500 ook al leuk vonden, maar dan wel voor vrouwlief. En liefst in een kittige kleurencombinatie om misverstanden te voorkomen. Bij de 500S niets van dat alles. De testauto die ik meekreeg is zowel van buiten als aan de binnenkant zwart. Het aanslaan van de 875 cc tweecilinder met zijn rauwe motorgeluid neemt ook het laatste greintje masculiene achterdocht weg. Hiermee kan ook ik gezien worden.
Het aanslaan van de 875 cc tweecilinder met zijn rauwe motorgeluid neemt ook het laatste greintje masculiene achterdocht weg.
Zwart, rood en Italiaans compact
Na de lofzang op het uiterlijk zijn mijn verwachtingen voor het interieur hooggespannen. Sportstoelen en een lekker dik stuur, beide omkleed met strak zwart leder en fraaie rode contraststiksels. Mooi afgewerkt dak en een knallend rode pookknop. Dat begint alvast goed. Dan is het zaak een goede zitpositie te vinden om de overige details op het gemak te bekijken. Je zit in de Fiat 500 op compacte stoelen die een stevige zijdelingse steun geven. Hierdoor blijf je ook op bochtige trajecten prima op je plek. De stoelzitting is aan de achterzijde in hoogte verstelbaar, maar de stoel als geheel niet. Ook na enkele dagen had ik nog altijd een voorkeur voor een lagere zitpositie. Mensen wiens lichaamsbouw niet helemaal aan het ideaalbeeld van de Italiaanse ontwerpers voldoet, adviseer ik goed te testen of de compacte stoelen ruim genoeg zijn. Het stuur is in hoogte verstelbaar, maar niet in diepte. Dit nadeel heeft gelukkig ook een voordeel: mensen met lange benen zitten noodgedwongen relatief dicht op het stuur, waardoor achter de bestuurder ineens verrassend veel ruimte over is. Niet dat je er als volwassene graag zult plaatsnemen, maar een kind heeft voldoende bewegingsvrijheid.
Aankleding
Als ik eenmaal zit en de aankleding in me opneem, dan vallen de harde plastics bovenop en onderaan het dashboard, op de deuren en rondom de versnellingspook op. Deze passen niet bij de chique sportieve kwaliteitsuitstraling aan de buitenzijde en bij de stoelen en het stuur. De optioneel leverbare Blue & Me TomTom Live wel. Deze is voor 385 euro zeker het overwegen waard. Hiervoor krijg je een navigatiesysteem, waaraan de meeste af fabriek systemen niet kunnen tippen. Goed functionerende bluetooth telefoonintegratie met touchscreen en spraakgestuurde bediening is inbegrepen.
TwinAir
Rijden met een TwinAir motor is anders dan je gewend bent. Leuker vooral, doordat je weer echt aan het rijden bent in plaats van op routine onderweg van A naar B. De tweecilinder laat zich wel horen, maar pas als de toerenteller bijna in het rood gaat, klinkt het alsof je moet schakelen. Voordat je het weet, zit je dus op toerentallen waarbij je bij een reguliere motor al twee verzetten hoger zou hebben geschakeld. In het begin is het devies dus om mee te kijken op de klokken om te kijken wat er onder de motorkap gebeurt. De schakelindicator blijkt namelijk niet in de war: ruim voldoende trekkracht bij lage toeren, ook al klinkt de motor alsof hij elk moment kan afslaan. Zeker als je bij 40 kilometer per uur opschakelt naar de vierde versnelling. De vijfde versnelling is een echte overdrive voor lange afstanden. De 945 kilo wegende 500C komt vlot van zijn plek en biedt bij een ritje op een bochtig dijkparcours erg veel rijplezier. Hij laat zich heel direct sturen. Het lichtvoetige en sportieve karakter van de tweecilinder turbomotor past uitstekend bij de auto.
De schakelindicator blijkt namelijk niet in de war: ruim voldoende trekkracht bij lage toeren, ook al klinkt de motor alsof hij elk moment kan afslaan.
Eco-knop
Een Eco-stand. Ook de 500 ontkomt er niet aan. Waar deze functie bij veel auto’s leidt tot een merkbaar verminderd rijcomfort en een trage of aarzelende gasrespons, is dit bij de Fiat niet het geval. De functie is met name bedoeld voor gebruik in stad of file. Met een druk op de knop wordt de maximale trekkracht teruggebracht van 145 naar 100 Nm (bij 1.750 toeren per minuut). Het verschil merk je alleen als je stevig op het gas gaat, wat in genoemde situaties natuurlijk onnodig is. Het brandstofverbruik daalt merkbaar, zonder afbreuk te doen aan het karakter van de auto. Hieruit kunnen veel andere merken, met name diegene met hybride modellen in hun gamma, lering trekken. Fiat geeft een gecombineerd brandstofverbruik van 4,0 liter per 100 kilometer op. Stevig doorrijdend kom ik tot 6,2 liter. In Eco-modus haal ik –in stadsverkeer– 5,2 liter per 100 kilometer. Het stop/start-systeem doet zijn werk vrijwel ongemerkt en dus goed.
Een Eco-stand. Ook de 500 ontkomt er niet aan. Waar deze functie bij veel auto’s leidt tot een merkbaar verminderd rijcomfort en een trage of aarzelende gasrespons, is dit bij de Fiat niet het geval.
Conclusie
Missie geslaagd voor Fiat? Grotendeels. Qua rijgedrag heeft de 500S ons voor zich gewonnen. Wat betreft zijn looks ook. In het interieur mag nog wat tijd gestoken worden. Laat de vaklui die stoelen en stuur onder handen hebben genomen ook eens losgaan op dashboard en deurpanelen. Dan is de 500S zijn premium prijs waard en zijn ook wij verkocht. Liefst nog dit jaar als het even kan, want nu valt de 500S met TwinAir motor nog in de 14 procent bijtellingscategorie…
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: A/14%
Gem. verbruik: 4,0 l/100 km
CO2 uitstoot: 90 g/km
Cilinderinhoud: 875 cc
Cilinders/Kleppen: 2/8
Max. vermogen: 62,5 kW/85 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 145 Nm bij 1.900 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,0 sec.
Topsnelheid: 173 km/h
Transmissie: Handgeschakeld 5 versnellingen
Gewicht: 945 kg
Prijs basisversie: € 13.295 / € 16.095 (500 / 500C)
Prijs gereden uitvoering: € 22.253
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Plus
+ Rijplezier
+ Interieurkwaliteit: stoelen, stuur, afwerking
+ TwinAir motor past perfect bij imago
Min
– Prijsstelling
– Interieurkwaliteit: harde plastics op diverse plaatsen
– Hoge zitpositie