Hyundai heeft hoge ambities. De i30 speelt hierin een belangrijke rol, want het is met afstand de bestverkochte Hyundai in Europa: de eerste generatie was goed voor 350.000 verkochte exemplaren.
De brochure van de nieuwe i30 stelt al op pagina twee dat het hier gaat om “een uitstekend gebouwde Europese auto, waarmee een nieuwe standaard in kwaliteit en efficiëntie is gezet”. De Hyundai-importeur voegt daar nog het volgende aan toe: “De Hyundai i30 combineert vier bepalende factoren: een hoge kwaliteit, een aansprekend design en een uitgebreide standaarduitrusting voor een zeer scherpe prijs”. Tijd voor Testauto.nl om te kijken of dit allemaal echt waar is.
Uitrustingsniveaus
Bij de i30 geen ellenlange lijst met accessoires: je kiest één van de vijf uitrustingsniveaus. Het instapmodel is de i-Drive, die voorzien is van zaken als LED-dagrijverlichting, mistlampen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, getint glas, een RDS radio met CD/MP3-speler en USB/AUX-aansluiting. Kies je voor de i-Drive Cool dan komt daar airconditioning bij. De i-Motion voegt daar onder meer een met leder bekleed stuurwiel en pookknop, cruise control, Bluetooth, parkeersensoren achter en Flex Steer aan toe. Vanaf de i-Vision daarbij onder andere nog 15 inch lichtmetaal, een navigatiesysteem met achteruitrijcamera, parkeersensoren voor, regensensor en dimmende binnenspiegel. De i-Catcher waarmee wij reden heeft onder andere 16 inch lichtmetalen velgen, een elektrisch verstelbare bestuurderstoel, stoelverwarming, lendensteun, geperforeerde leren bekleding met dubbele stiknaden en een TFT-kleuren infoscherm. De enige echte optie (naast een aantal sierlijsten) is een panoramadak.
Motor
Het is ook niet nodig om lang te dubben over de motorisering: er is één diesel, een 1.6 CRDi met 128pk en één 1.6 GDi benzinevariant met 135pk. Beide motoren vallen voor zakelijke rijders in de 20% bijtellingscategorie, ook na 1 juli 2012. De handgeschakelde varianten hebben tevens een energielabel A. Voor zakelijke rijders is van beide motorvarianten een Business Edition beschikbaar, gepositioneerd tussen i-Motion en i-Vision.
Hyundai-DNA
De i30 volgt de nieuwe frivole ontwerpstijl, ‘Fluidic Sculpture Design’, die met de i40 is ingezet. In de praktijk betekent dit veel lijnen, hoekjes en een grote grille. Allesbehalve een anoniem uiterlijk dat de belangrijkste concurrent in het C-segment, de Volkswagen Golf, kenmerkt. In het interieur zijn goede materialen gebruikt met weliswaar hier en daar nog wat ontsierende hard plastic details, maar alles is uitstekend afgewerkt. Ook hier een druk maar toch gebalanceerd lijnenspel. Speels maar niet minder functioneel. Goed afleesbare klokken en knoppen op de juiste plaatsen. Hyundai heeft op dit gebied echt slagen gemaakt en kan zich zeker meten met eerdergenoemde en andere concurrenten. Het is niet voor niets dat Volkswagen directeur Winterkorn tijdens de IAA in 2011 hoogstpersoonlijk de i30 aan de tand kwam voelen en constateerde dat de Koreaan goed in elkaar zit.
Een extra vermelding voor de zee aan opbergruimte in zowel deuren, middenconsole als dashboardkastje. Ook de bagageruimte is praktisch, goed toegankelijk en met een inhoud van 378 liter (1.316 liter met neergeklapte achterbank) groter dan die van concurrenten als de Volkswagen Golf, Seat Leon en Peugeot 308.
Prestaties en verbruik
De 1.6 GDi, die ook in de ix35 en i40 leverbaar is, presteert in de i30 naar behoren. Het is geen snelheidsmonster maar er is voldoende vermogen om stevig door te rijden, zeker als je een beetje hoog in de toeren blijft. Indien je ‘het nieuwe rijden’ als stelregel hanteert, dan wordt het allemaal iets minder dynamisch. Tijdens de testperiode kwamen we tot een gemiddeld brandstofverbruik van ruim 1 liter per 15 km. Aanzienlijk meer dan de theoretisch haalbare 1 op 20 die Hyundai belooft, maar wel redelijk in de buurt van de 1 op 17 die Mike Belinfante, Manager Public Relations van Hyundai-importeur Greenib Car, realistisch noemt.
Flex Steer
Hyundai heeft het zogenoemde Flex Steer geïntroduceerd om een bekend Hyundai fenomeen, een lichte gevoelloze besturing, te verhelpen. De stuurbekrachtiging kan hiermee op drie standen worden ingesteld, van Comfort (heel licht, stadsverkeer), via Normal tot Sport (zwaarder, snelweg). Persoonlijk had ik graag nog een vierde stand gewild, die nog meer weerstand en daarmee gevoel biedt dan de Sport-stand. De i30 is duidelijk afgesteld op comfort, een verstandige keuze om een zo groot mogelijke klantengroep aan te spreken. De auto rijdt hierdoor prima, ongeacht de kwaliteit van het wegdek. Het wordt echter nooit echt spannend, omdat het gevoel altijd wat indirect blijft.
Ergonomie
Het navigatie- of eigenlijk infotainmentsysteem met touchscreen dat bovenin de middenconsole is geplaatst, zit degelijk in elkaar. Wel zitten de knoppen aan de rechterzijde van het systeem te ver weg, ook voor iemand met een bovengemiddelde armlengte. Gelukkig zitten aan die zijde niet de meest gebruikte knoppen. De pookjes aan het stuurwiel vallen een beetje uit de toon bij al het Hyundai designgeweld. Hoewel functioneel, hebben deze een afwijkende kleur en lijken ze uit een eerdere generatie te stammen. Samen met eerdergenoemde hard plastic details zijn dit nog verbeterpuntjes die we classificeren als puntjes op de i.
Een belangrijker punt is dat het met een lichaamslengte van of boven 1,85 meter lastig kan zijn om een ideale zitpositie te vinden in de Hyundai. De diepte-verstelbaarheid van het stuur is voor mij niet voldoende, waardoor ik te ver van het stuur afzit wanneer mijn benen de juiste afstand tot de pedalen hebben. Mike Belinfante merkt op dat de verstelbaarheid van het stuur juist het ‘unique selling point’ was dat Winterkorn prees bij de i30 t.o.v. de Volkswagen Golf. Het kan dus best aan mij liggen!
Vergelijkend warenonderzoek
Als eerder aangehaald is de maatstaf in het segment van de i30 de Volkswagen Golf. We hadden de luxe om een korte vergelijkende test te kunnen doen met een VW Golf (6) 1.2 TSI Highline, in tegenstelling tot de Hyundai met turbo en een licht hoger koppel (175 versus 164 Nm), maar wel met minder pk’s (105 versus 135pk). Na afloop van een testrit over snelweg en lokale wegen trokken we een aantal conclusies: De Hyundai is feller, sneller en voelt lichter aan (wat hij niet is!). Een mooi interieur met keurige materialen, aldus de VW-rijder. Ook qua uitrusting biedt de Hyundai meer: navigatie, leren bekleding en xenon verlichting ontbreken in de Golf. De sportstoelen in de Golf Highline bieden meer diepte en zijdelingse steun dan de Hyundai stoelen.
Als afsluiting vergeleken we de prijzen van beide gereden auto’s. De Golf, uitgerust met automaat en een beperkt aantal extra’s, is ongeveer € 4.000 duurder dan de rijker uitgeruste, maar handgeschakelde Hyundai. Een automaat staat bij Hyundai voor € 3.995 in de prijslijst, wat het prijsverschil praktisch nihil maakt. De Golf verrijken met de genoemde meeruitrusting van de Hyundai zorgt echter weer voor een prijsverschil van minimaal de genoemde € 4.000. Hyundai stelt zelf dat de aanschafprijs 20 procent voordeliger is dan van de concurrenten met een gelijkwaardige uitrusting. Voor wat betreft Volkswagen kunnen we bevestigen dat deze bewering klopt. Mike Belinfante voegt hier nog aan toe dat het prijsverschil met de Golf voor de i30-versies met een minder uitgebreide uitrusting nog groter is.
Conclusie
Wij denken dat Hyundai met de nieuwe i30 hoge ogen gaat gooien in het C-segment. Het merk heeft een aansprekende en kwalitatief hoogstaande auto afgeleverd waar de concurrentie terecht met argusogen naar kijkt. Met een prijs vanaf € 16.995 en zes uitvoeringen onder de € 20.000 is de i30 competitief en een schot in de roos in economisch zware tijden. Hyundai positioneert zich qua prijsstelling in het midden van het C-segment. Qua kwaliteitsbeleving deel ik de i30 hoger in. Absolute top in het C-segment? Nog niet, maar het aantal verbeterpunten is beperkt.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel: A
Bijtelling: 20%
Cilinderinhoud: 1.591 cc
Cilinders: 4 in lijn
Max. vermogen: 135 pk bij 6300 tpm
Max. koppel: 164 Nm bij 4850 tpm
Acceleratie: 0 – 100 km/uur: 9.9s.
Topsnelheid: 190 km/uur
Transmissie: Handgeschakelde zesversnellingsbak
Gewicht: 1.168 kilogram
Basisprijs: € 16.995,-
Prijs gereden uitvoering: € 24.995,-
Plus
+ Prijs-kwaliteit verhouding
+ Degelijkheid en goede afwerking interieur
+ Vormgeving
Min
– Hoog in toeren rijden om kracht motor optimaal te benutten met navenant hoog verbruik
– Verstelbaarheid stuur
– Hard plastic details die misstaan bij kwaliteitsinterieur