Hyundai wil een high-performance imago en timmert hard aan de weg om dat te bereiken. Auto’s worden klaargestoomd op de Nordschleife en sinds 2014 zijn de Koreanen niet geheel onverdienstelijk deelnemer van het wereldkampioenschap rally. Hyundai probeert ook Driving-Dutchman te overtuigen dat ze sportief zijn en daarom moesten we een paar dagen met de i30 N rijden.
De i30 N is gebaseerd op de standaard Hyundai i30 al is dat niet zomaar zichtbaar vanwege het flinke aantal spoilers en sportieve onderdelen op de auto. En te voelen al helemaal niet.
Zo moet een hot hatch eruit zien
Dat begint al bij z’n uiterlijk. Door grote luchtgaten, de cascade grille en front splitter ziet de i30 N er in achteruitkijkspiegels strijdbaar uit. De optionele 19 inch wielen (standaard 18), grotere wielkasten, rode remklauwen en een driehoekig remlicht in de spoiler versterken deze agressie. Z’n scherpe lijnen, achterspoiler, kleine diffuser en uitlaatpijpen aan weerszijden van de auto, completeren het geheel. Het design is niet uitgesproken, maar wel zoals een hot hatch eruit moet zien.
Je voelt GTi al als je de deur opendoet. De carrosserie is stijf, en als je instapt, beweegt het boefje nauwelijks. Een bewijs dat de vering stug is, en hard. En als je de deur dicht trekt, wordt dat bevestigd. Het zijn de voortekenen die alleen een echte GTi je kunnen geven.
Als je eenmaal in de N gevallen bent, de i30 N is tot acht millimeter lager dan de gewone versie en de stoelen liggen écht dicht op de straat, zit je meteen goed. De stoelleuningen bij je rug en heupen klemmen zich om je heen en geven je overal goede steun. Dankzij de uitschuifbare zitting zelfs onder je bovenbenen, waardoor je met de zeer sportieve Hyundai ook voor lange ritten niet terug hoeft te deinzen.
De sportieve ambities van de i30 N blijven niet beperkt tot de buitenkant. Hyundai heeft aan de binnenkant net zo goed zijn best gedaan. Het stuur is het hart van alle sensatie. Met de opvallende zilverkleurige bedieningsknoppen stel je de rijmodi Normal, Sport en Eco in. Je eigen gepersonaliseerde rijmodi instellen doe je via het grote, goed afleesbare, zwevende centrale infotainmentscherm op het dashboard.
Performance Pack
Standaard heeft deze bijna 40 duizend euro kostende i30 N(1) een tweeliter viercilinder met 250 pk, touchscreen navigatiesysteem, Apple Carplay, automatische airconditioning, parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, DAB audio en privacy glass. Er is ook nog een luxe N2-uitvoering met alcantara lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, zitvlak verlenging, verwarmbaar stuur en draadloze smartphone oplaadmogelijkheid. De meerprijs voor de N2-versie is 2.500 euro.
Wij reden met de N2-versie met Performance Pack en die moet je, als je toch geld aan het uitgeven bent, zeker overwegen. Met dit pakket dat 3.000 euro kost, krijgt de i30 N vijfentwintig pk en koppel meer en maken ‘m nog aantrekkelijker. Al heeft de lichtgewicht, met name als het nat is, soms wat moeite om al dat geweld op de weg te brengen. Daarom heeft Hyundai launch control op de N toegepast, voor als je echt helemaal los wil gaan.
De 19 inch Pirelli’s in het Performance Pack doen goed hun best om alle power samen met een elektronisch geregeld differentieel en Power Sense Axle op de ondergrond te krijgen. Ze helpen je om bochten zo strak mogelijk te nemen en door het binnenste voorwiel af te remmen, onderstuur te voorkomen en de zijdelingse stijfheid en grip te maximaliseren. Door al deze systemen voelt de i30 N als een kart met een dak, zo nauwkeurig stuurt hij. Dit gevoel wordt versterkt door de stuuruitslag die slechts één omwenteling links en rechts beslaat.
Vette hot hatch
De stijfheid van de carrosserie wordt geregeld door de variabele en instelbare Rear Stiffness Bar. Wat ons betreft een must omdat het onderstel van de N keihard is en je ook wel eens ‘comfortabel’ wil rijden. In het Performance Pack zit ook een Variable Exhaust Valve System uitlaatsysteem. De hitsige i30 is namelijk nogal rumoerig, iets wat je buren je niet altijd in dank af zullen nemen. Afhankelijk of je je buren wel of niet aardig vindt, kun je het uitlaat-geluid harder of zachter laten klinken. Om je toch nog te laten horen dat je in een supersportieve auto rijdt, zit er een Electronic Sound Generator in de N die je het uitlaatgeluid binnenin de auto versterkt.
Aardig is het automatische tussengas dat de i30 N in de sportstand geeft als je terugschakelt. Hierdoor kun je soepeler schakelen als je erg sportief aan het rijden bent. Het klinkt gaaf, maar is volgens ons niet echt nodig omdat de versnellingsbak in alle toerentallen prima schakelt. Ons gaf het automatisch gasgeven zelfs een beetje een petjes-gevoel, zo van: kijk en hoor mij eens cool zijn. Hoeft niet,niet voor ons.
Hyundai is met de i30 N een nieuwkomer in het high-performance segment. Het mooie aan de N is zijn prijs. Die begint, hoewel die nog best flink is, bij iets minder dan 40 duizend euro. Daar heb je geen Golf of 308 voor, maar in de basis wel een enorm vette hot hatch.
Wil je liever iets meer vermogen en flink wat sportievere aspiraties? Dan kun je niet om het N2 Performance Pack van 2.500 euro heen. Een schijntje op de basisprijs en wat ons betreft zeer aanbevelenswaardig want: nog meer fun. Wij hadden continu een grijns van oor tot oor. Plooien die tot zelfs lang na onze ritjes niet makkelijk glad te strijken waren. De Hyundai i30 N is nu al een begrip op zichzelf. Een hot hatch pur sang, die goede kansen maakt om het GTi’s als de Volkswagen’s en Peugeot’s van deze wereld knap lastig te maken.
Hyundai i30 N2 Performance Pack
Motor: 1.998 cc viercilinder benzine met turbo
Vermogen: 275 pk bij 6.000 toeren
Koppel: 378 Nm bij 1.450 – 4.700 toeren
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 6,1 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.509 kilo
Gemiddeld opgegeven verbruik: 7,1 l/100 km
CO2-uitstoot: 163 g/km
Energielabel: E
Uitstootniveau: Euro 5
Basisprijs (rijklaar): 39.995 euro
Prijs testauto (rijklaar): 45.995 euro (N2-versie met Performance Pack)