Hyundai heeft nog niet bij iedereen een goed imago. Maar als je de Santa Fe 2.2 CRDi 2WD 6MT Business eenmaal hebt gezien en erin hebt gezeten, dan verandert je beeld over het Koreaanse merk op slag. En dan heb je er nog niet eens mee gereden.
Hyundai heeft het lef om de Santa Fe te vergelijken met een paar flinke Europeanen. “De nieuwe Santa Fe is langer, breder, lager en ruimer dan zijn voorganger. Met zijn afmetingen is de Santa Fe groter dan bijvoorbeeld de Volvo XC60, Audi Q5 en BMW X3,” zegt importeur Greenib in een persbericht.
Basismodel bijna 40 duizend euro
Het basismodel van de Santa Fe is de i-Motion met een prijskaartje van bijna 40 duizend euro. Hiervoor krijg je voorwielaandrijving, een handgeschakelde zesbak en een nieuwe 2.4 liter GDI benzinemotor. En dan zit je boven de prijs van bijvoorbeeld een Mazda CX-5 met automatische bak en vierwielaandrijving. De basisversie heeft standaard heuvelaf en heuvelop remcontrole aan boord. Er zijn zeven airbags waaronder één voor de knieën. De i-Motion heeft daarnaast cruise control, een bluetooth carkit, airconditioning en elektrische verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Uiteraard is dit optiepakket flink uit te breiden, als je maar betaalt. Naast de i-Motion is de Santa Fe er als i-Vision en i-Catcher.
Importeur: Vergelijking CX-5 gaat niet op
Ik vergelijk de Santa Fe continue met de CX-5. Waarom? Ik ken de CX-5, vind de auto’s op elkaar lijken en ze dienen volgens mij hetzelfde publiek. Volgens pr-manager Mike Belinfante van importeur Greenib gaat de vergelijking tussen de Santa Fe met en de Mazda CX-5 niet op. “De Mazda kun je beter vergelijken met de Hyundai ix35 van ongeveer 25 duizend euro. De CX-5 is kleiner, dus minder ruim en motorisch minder sterk dan de Santa Fe. Ik denk dat deze Mazda tussen de ix35 en Santa Fe inzit. Dat verklaart de prijs. We zien juist veel Volvo, Volkswagen en zelfs BMW, Audi en Mercedes klanten in onze showrooms kijken naar de dikke Santa Fe en hun auto er op inruilen. “
Twee verschillende motoren
De Hyundai is leverbaar met twee verschillende motoren. Eerst de eerder genoemde 2.4 liter benzine. Dit blok heeft een vermogen van 192 pk en een koppel van 242 Nm en is leverbaar met een handgeschakelde en automatische (niet op i-Motion) versnellingsbak. Dan is er nog een 2.2 liter diesel met een vermogen van 197 pk met handgeschakelde of automatische versnellingsbak. Met de handbak beschik je over 421 Nm koppel, met de automaat over 436 Nm. Bij beide motorversies kan gekozen worden voor vierwielaandrijving. Bovenop de genoemde versies zijn er nog de Business Editions met een volgens Belinfante aantrekkelijke prijs.
“Tijdens de koude winterperiode met temperaturen onder nul schakelde de bak met koude motor wat stroef. Eenmaal warm ging het soepeler en schakelde de bak goed.”
Ik reed in de 2.2 liter voorwielaangedreven diesel met handgeschakelde versnellingsbak. De diesel is soepel en krachtig. Minpuntje was het aangrijpingspunt van de koppeling. De pedaalslag bedraagt ongeveer tien tot 15 centimeter. Alleen werd bij mijn Santa Fe slechts twee centimeter hiervan benut. Het resultaat: als je de koppeling niet helemaal tot op de bodem intrapt een geluid dat je de versnellingsbak niet graag hoort maken. Het ingetrapte pedaal tijdens het wegrijden op laten komen resulteerde vaak in een flinke spurt. Omdat je vergeet dat je maar zo weinig vrije slag hebt. Na een paar dagen rijden was ik er wel aan gewend. Tijdens de koude winterperiode met temperaturen onder nul, schakelde de bak met koude motor wat stroef. Eenmaal warm ging het soepeler en schakelde de bak goed.
Achterpassagiers zitten riant
De Santa Fe is de grote broer van de ix35. Dat Hyundai hier een op het oog aantrekkelijke auto mee heeft neergezet, is duidelijk. De koets van de Santa Fe is stoer, oogt fors en lijkt op een terreinwagen. Het interieur ziet er goed uit en doet niet onder voor bijvoorbeeld de Mazda CX-5. En de totale aankleding ziet er net iets beter uit dan die van de Mitsubishi Outlander. Maar ook ten opzichte van de Europese merken hoeft Hyundai zich met de Santa Fe zeker niet te schamen. Aan boord van de Santa Fe beschik je over een zee aan ruimte. De achterpassagiers zitten riant en kunnen, ook als ze langer zijn dan 1 meter 80, makkelijk hun benen kwijt. Op de passagiersstoel is het weer iets anders. Een gehoorde opmerking: ‘Ik dacht dat ik meer ruimte zou hebben tussen het portier en de middenconsole’. Aan de bestuurderskant is de ruimte prima.
Weinig windgeluid in de auto
Je hoeft niet in een auto van meer dan 80 duizend euro te rijden om serene rust te ervaren. De Hyundai doet het met de helft van dit bedrag al heel goed. Binnenin de auto hoor je weinig rijwindgeluid. In mijn Santa Fe zit een groot panoramadak. Met het dak op standje één ongeveer vijf centimeter open hoor je zelfs bij 120 kilometer per uur amper windgeruis. Als je het pittige blok een beetje aanspoort hoor je hem wel, maar dit is geen onprettige ervaring. Juist een prima geluid. Je hoort tenminste dat er iets gebeurt.
“Met het dak op standje één ongeveer vijf centimeter open hoor je zelfs bij 120 kilometer per uur amper windgeruis.”
Instrumenten en bediening
In de Hyundai Santa Fe zitten alle knoppen en instrumenten goed bereikbaar op de juiste plek. Fijn is ook de audiobediening op het stuur. De knoppen steken niet uit. Dit voorkomt dat je bij het inparkeren per ongeluk de knoppen raakt en je radio ineens heel hard, zacht of op een andere zender staat. De LG multimedia installatie in mijn Santa Fe verdient een dikke pluim. De bediening van de audio-, telefoon en radiomenu’s zijn intuïtief en simpel. Het verbinden van de telefoon met de installatie duurde nog geen anderhalve minuut. Het navigatiesysteem krijgt van mij een extra positieve vermelding. Navigeren via het touchscreen gaat eenvoudig en snel. Een letter van plaats- of straatnaam aanraken is direct zichtbaar. Beduidend sneller dan ik gewend ben van multimediasystemen die we in Duits/Tsjechische auto’s terugvinden.
Fijne wegligging voor hoge auto
Ondanks zijn flinke gewicht van 1.677 kilo (benzine 1.566), voelt de Santa Fe niet aan als een overhellende bak. Integendeel, de auto gedraagt zich neutraal. Er is geen onder- of overstuur merkbaar. Ik reed met de Santa Fe in de sneeuw en op natte wegen. Onder alle omstandigheden geeft de auto je veel vertrouwen. Misschien zelfs wel iets te veel. Je stapt immers in een auto die eruit ziet als een 4WD. En dat gevoel verdwijnt niet als je erin zit.
Conclusie
De Hyundai Santa Fe is oorspronkelijk voor de Amerikaanse markt ontwikkeld. Door een aantal ingrepen zoals handschakeling en voorwielaandrijving is de auto prijstechnisch ook voor Europa interessant geworden. De Santa Fe is een auto waarin je makkelijk lange afstanden aflegt. Er is veel ruimte in de auto en je voelt je er snel en goed in thuis. Van mij krijgt de Santa Fe een dikke voldoende, en dat is bij mij een acht.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
CO2 uitstoot: 147 g/km
Cilinderinhoud: 2.199 cc
Cilinders: 4-cilinder lijn
Max. vermogen: 197 pk bij 3.800 tpm
Max. koppel: 421 Nm bij 1.800 tpm
Acceleratie 0–100 km/h: 9,4 sec.
Topsnelheid: 190 km/h
Transmissie: 6v hand
Gewicht: 1.677 kg
Prijs gereden uitvoering: 41.995 euro
Prijs basisversie: 39.995 euro
Gereden testkilometers: 835 km
Plus
+ Stoere uitstraling
+ Intuïtieve multimediabediening
+ Afwerking
+ Wegligging
Min
– Koppeling grijpt snel aan
– Versnellingsbak (koude olie)