Een échte mannenburger. Een sponzig en smaakvol broodje gevuld met het lekkerste en rijkste stukje rundvlees dat vindbaar is op onze aardbol. Pure verwennerij. Toch wordt het broodje steeds vaker gemaakt van spelt, is het rundvlees afkomstig van biologische nepkoeien en is het aandeel sla nog hoger dan in een groene salade.
Een ontwikkeling die niet alleen opgaat voor de voedselindustrie. Kijk maar eens naar BMW. De M’etjes worden steeds zuiniger en een stop/start-systeem is standaard op de AMG-spierballen van Mercedes-Benz. Wat je dan moet als purist? Linea recta naar de dichtstbijzijnde Jaguar-dealer rennen. Die hebben ‘m namelijk nog, zo’n échte mannenburger. Al is hij wel verpakt in een smurfenblauw maatpak.
Dit is een XF Sportbrake met benzinemotor
Na een slapeloze nacht arriveer ik vroeg in de ochtend bij het Nederlandse hoofdkantoor van Jaguar in Beesd. Een kort babbeltje en de woorden “koud, zomerbanden” later, ontvang ik de sleutel en loop ik richting mijn testexemplaar. Een uitvoering om van te likkebaarden, zo blijkt. Voor mijn neus prijkt een ‘Ultra Blue’ stationwagon met een lengte van net geen vijf meter. De wielkasten zijn gevuld met twintig inch gepolijste jetsers, sideskirts zorgen voor extra body terwijl een forse voor- en achterbumper met vier imponerende uitlaten de vitaliteit van het benzine-hart ondersteunen. Hier is geen twijfel over mogelijk. Dit is een XF Sportbrake met benzinemotor. De enig leverbare welteverstaan en dat betekent feest!
Is de Jag in ruste, dan zie je geen enkel ventilatierooster. Ontwaak je ‘m, dan draaien ze op decadente wijze tevoorschijn.
Ik ontgrendel de deuren, zak weg in de zwart lederen kuipen en kijk uit over een uiterst strak en modern vormgegeven dashboard. Typisch een moderne Jaguar, vol fraaie gimmicks en details. Is de Jag in ruste, dan zie je geen enkel ventilatierooster. Ontwaak je ‘m, dan draaien ze op decadente wijze tevoorschijn, evenals de ‘drive selector’ die omhoog rijst als een feniks. Een gi-ga contrast in vergelijking met het Jaguar van anderhalf decennia geleden. Toen nam je plaats in een weelderige blend van crème lederen bekleding en het fijnste hout dat vindbaar is op deze aardbol. Een ambiance die meer deed denken aan een Engelse sigarensalon dan aan een auto.
Feest zei u? En of, de enig leverbare benzinemotor in een XF brengt je namelijk meteen naar de 5.0 V8 met compressor. Een geweldenaar die menig Jaguar/Land Rover telg omtovert tot een agressief om zich heen slaand monster. 550 Paarden brengt ‘ie in dit geval over op de achterwielen middels een razendsnelle achttraps automaat. 0-100: 4,8 seconden. Topsnelheid: Driehonderd, achterlijk snelle, kilometers per uur.
Echt zuinig is deze superJag niet
Na het vinden van de juiste zitpositie beroer ik de startknop die zich bovenaan de middenconsole bevindt. Het schelle en hyperactieve geluid van de startmotor verraadt in no-time dat ik een blok van formaat tot leven wek. Alsof Barry White ontwaakt uit z’n dood, komt de 5.0 V8 met een diepe, maar toch ook scherpe toon tot leven. De vier uitlaatpijpen brullen met een iets verhoogd toerental als een katachtige die een haarbal ophaalt ter voorbereiding op het killen van een muis. Mijn nekharen staan rechtovereind, net als de brandstofmeter. Althans, voor even.
Co2 uitstoot? Vergelijkbaar met die van een Maersk containerschip. Erg? Nee hoor, integendeel. Damn, wat is dit een puristisch monster!
Echt zuinig is deze superJag namelijk niet. Één blik op de specsheet is voldoende om een diep- en donkerrood G label te bespeuren. CO2-uitstoot? Vergelijkbaar met die van een Maersk containerschip. Erg? Nee hoor, integendeel. Damn, wat is dit een puristisch monster! Zodra het brede rubber ook maar enige grip krijgt op de ondergrond, voelt het acceleratievermogen als een ware drug. Ja, er zijn auto’s die sneller zijn op de 0-100 sprint, maar de wijze waarop de XF ‘m aflegt is haast ongekend. De automaat van ZF (ja, die gebruiken Audi en BMW ook) vliegt bij volgas als een hyperactieve jaknikker door z’n acht versnellingen en met name het snelheidspotentieel boven de 100 kilometer per uur is krankzinnig. Sterker nog: de almachtige Nissan GT-R zal een flinke kluif hebben aan dit aluminium Britse ros op een tussensprint van 120 tot 200 kilometer per uur. Ongekend, wat een oerkracht. Het alsof je onderbuik implodeert terwijl je hoofd bijkomt van een fikse kater.
Oké, een ogenschijnlijk onschuldige stationwagon uitrusten met een monsterlijk motorblok is geen kunst. Alles in toom houden echter wel. Jaguar is daar gelukkig deels in geslaagd. Om te beginnen met een minpuntje; het ESP-systeem is verre van up to date. Iets dat de concurrentie vele malen beter voor elkaar heeft. Een kuch, wat kramp in de voet en een uitglijder op een rotonde of licht vochtig wegdek is al snel het resultaat.
Onhandelbaar wordt ‘ie nooit
Maar, en nu komt het; onhandelbaar wordt ‘ie nooit. Het onderstel, de besturing en het algehele gevoel dat de auto je geeft is namelijk subliem. Ondanks zijn formaat en gewicht van bijna twee ton, voelt de XFR-S aan als een middenklasser en is met name het totale gebrek aan bodyroll bewonderenswaardig. De besturing is vrij licht maar scherp en na het insturen van een bocht bijt hij zich vast. Het ‘zetten’ van de carrosserie is ‘m vreemd, evenals onderstuur. Overstuur daarentegen ligt continu op de loer. Enkel met zon en gortdroog asfalt kan je hem de baas.
Tja, en om dan terug te komen op die burger. Wat smaakt zo’n politiek incorrect exemplaar toch heerlijk. Ja, spelt is gezonder, net als light mayonaise en sla, maar écht lekker en puur? Hmm, denk ‘t niet. Net als bij de XFR-S. Deze Jag lijkt namelijk geen gelijke meer te kennen. In een tijdperk waarin alles makker wordt, slaan de Britten hevig om zich heen met vermogen en louter plezier. Lefgozers hoor, daar bij Jaguar, al eist het wel zijn tol.
De door ons geteste Jaguar XFR-S Sportbrake kende namelijk een subtiel prijskaartje van net iets meer dan 180.000 ekkies. Daarvan gaat 62.000 euro rechtstreeks richting de fiscus. Een verkoopknaller zal het dan ook nooit worden, maar dat is misschien maar goed ook. Dit soort scheppingen moet je namelijk koesteren.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook-pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/bijtelling: G/25%
Gem. verbruik: 12,7 l/100 km (1 op 7,9)
CO2-uitstoot: 297 g/km
Cilinderinhoud: 5.000 cc
Cilinders/kleppen: 8/32
Max. vermogen: 405 kW/550 pk bij 6.500 tpm
Max. koppel: 680 Nm bij 2.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 4,8 sec.
Topsnelheid: 300 km/h
Versnellingsbak: 8-traps automaat
Gewicht: 1.948 kg
Nieuwprijs: € 175.600
Plus
+ Prachtig motorblok
+ Scherp en lichtvoetig onderstel
+ Exclusieve verschijning
Min
– Hoog brandstofverbruik
– Erg duur
Tekst: Irwin Versteegh