Ik hou van mooie suv’s. De nieuwe Kia Sorento is een fraai ogende opvolger van de vorige generatie. Niet dat de vorige generatie niet mooi was. Maar dit model is in mijn optiek mooier. Kia heeft de Sorento, die op hetzelfde platform als de Hyundai Santa Fe staat, zowel aan buiten- als binnenzijde een flinke opfrisbeurt gegeven.
Al vind ik de Roestbruine kleur van mijn testauto een beetje verkeerd gekozen. Ik moest zelf direct aan de Dacia Duster denken, en met mij meerdere mensen. Meerdere keren hoorde ik, ah een Dacia Duster. Dit zegt natuurlijk meer over de kijker dan de auto. En verder is er geen enkele overeenkomst tussen de twee merken. De Kia Sorento modeljaar 2013 heeft een Amerikaans achtig uiterlijk. De auto is redelijk hoekig met grote rechtopstaande mistlampen en achterlichten.
Lagere bodem
Kia verlaagde de bodemspeling ten opzichte van het vorige model. Desondanks moeten bestuurders die langer zijn dan 1 meter 80 de stoel in de laagste stand zetten om niet met hun hoofd het dak te raken. Volgens PR-manager Sebastiaan van de Pol van Kia Nederland kost het panoramadak in de Sorento ongeveer 5 centimeter. Kia verlaagde behalve de bodemspeling, ook de vloer van de cabine. Hierdoor nam de beenruimte bij de tweede en derde zitrij toe.
Als je langer bent dan 1 meter 80, moet je de bestuurdersstoel in de laagste stand zetten om niet met je hoofd het dak te raken.
Achterin de auto heb je daardoor alle ruimte en zit je prima. Ook als je wat langer bent en langere benen hebt. Het interieur van de Sorento ziet er verzorgd uit. Het instrumentenpaneel en de bedieningsknoppen op het dashboard zijn behoorlijk overzichtelijk, zonder al te veel afleidende toestanden. Opvallend maar niet storend tijdens het rijden is het windgeruis onderaan de linker en rechter A-stijlen bij de voorruit. De ruis begint rond de 100 kilometer per uur. Vanaf 130 kilometer per uur hoor je de wind ook tussen de buitenspiegels en zijruiten suizen. Je moet echt wat luider gaan spreken als de voor- en achter passagier met elkaar in gesprek gaan.
Krachtige motor
De 2.2 liter 4-cilinder dieselmotor in ‘mijn’ auto is een krachtpatser. Het blok met een vermogen van 197 pk, een koppel van 437 Nm en daarachter een 6-traps automatische versnellingsbak, stouwt de 1.723 kilo wegende Sorento voor mijn gevoel lekker snel naar de gewenste snelheid. Het blok is echter niet alleen buiten, maar ook binnenin de auto goed hoorbaar. Tijdens stationair draaien veroorzaakt de motor een lichte resonantie in de zitting van je stoel. Maar de geluiden en trillingen worden nooit storend. Integendeel, het hoort in mijn optiek een beetje bij de stoere suv. Het geeft mij in ieder geval het gevoel dat er iets onder de motorkap gebeurt en daar hou ik van.
De 2.2 liter 4-cilinder dieselmotor in ‘mijn’ auto is een krachtpatser.
Psychologisch nadeeltje
De Kia valt met een CO2-uitstoot vanaf 153 gram per kilometer zakelijk gezien niet echt in de gunstige bijtellingstarieven. Het gekke is dat Kia met de Sorento ook helemaal niet aan zaken zoals stop/start doet. Privé met de Sorento rijden is, op de wegenbelasting na, niet zo heel gek. Het verbruik ligt rond de 1 liter diesel op 15 kilometer, als je rustig rijdt. Heb je een zware rechtervoet? Dan neemt het verbruik snel toe. Bij 100 kilometer per uur draait de motor netjes rond de 1.500 toeren. Bij 120 kilometer per uur tikt de teller-naald net de 2.000 toeren aan. Psychologisch nadeeltje bij onze testauto was nog dat de naald van de brandstofmeter na het wegrijden met volle tank heel snel uit de hoek kwam. Hierdoor kreeg ik direct de indruk dat de Sorento een brandstof-slurpende suv is.
Snelwegridder
De Kia Sorento 2.2 CRDi voelt zich het beste thuis op de snelweg. Op een slecht wegdek worden geluiden in het onderstel wel doorgegeven naar het interieur. Op vlakke wegen rij je heerlijk rustig en relaxt. De Sorento ligt als een blok op de weg, ook op bochtige wegen. Lange afstanden rijden met de Kia Sorento is, hoe dan ook geen enkel probleem. De stoelen geven rondom goede steun en zorgen er samen met de ruimte en luxe in de auto voor dat je na een lange rit uitgerust uit de auto stapt.
Conclusie
De Sorento krijgt van mij een rapportcijfer 7. Waarom? De nieuwe Kia Sorento heeft om te beginnen zijn uiterlijk enorm mee. De auto oogt en voelt stoer. Op de snelweg is de Sorento het meest in zijn element, lange afstanden rijden gaat probleemloos. Kia doet er weinig aan om de Sorento zakelijk interessant te maken. Leaserijders zullen dus nog even moeten wachten voor ze de auto met 20 procent bijtelling kunnen gaan rijden. Als het al gebeurt.
Volgens Van de Pol wordt de 20 procent helaas door geen enkel model, van welk merk dan ook, in dit segment gehaald . “De combinatie van de praktische eigenschappen van de Sorento, zoals zijn ruimte en het hoge trekgewicht in combinatie met een scherpe leaseprijs, maakt de Sorento alsnog een interessante auto voor zakelijk gebruik. Onder de Sorento-klanten zien wij veel ZZP’ers. Voor deze doelgroep leveren wij ook een speciale VAN-uitvoering van de Sorento op grijs kenteken.”
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Energielabel: D
CO2 uitstoot: 169 g/km
Cilinderinhoud: 2.199 cc
Cilinders: 4, in lijn
Max. vermogen: 197 pk bij 3.800 tpm
Max. koppel: 437 Nm bij 1.800 tpm
Acceleratie 0–100 km/h: 9,7 sec.
Topsnelheid: 190 km/h
Transmissie: 6 v., automaat
Gewicht: 1.723 kilo
Prijs gereden uitvoering: 53.995 euro
Prijs basisversie: 39.995 euro (2.4 GDI Plus Pack)
Gereden testkilometers: 700 km
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Plus
– Uitstraling
– Ruimte
– Rijcomfort lange afstanden
– Wegligging
– Brandstofverbruik
Min
– Gewicht
– Windgeruis A-stijlen