Toen Mercedes in 1993 de populaire 190 verving met de eerste generatie C-klasse, vormde deze W 202 de basis voor één van de belangrijkste pijlers van het merk.
Inmiddels is dit ‘instapmodel’ bij de vierde generatie aangekomen en zijn de vooruitzichten beter dan ooit. Wij reden de nieuwe C-klasse op eigen bodem voor een eerste kennismaking.
Gegroeid
’s Werelds oudste autofabrikant heeft lange tijd de gewoonte gehad om nieuwe, vooruitstrevende technieken op het hoogste niveau te laten debuteren. In de S-klasse dus. Pas daarna kregen kleinere en minder prijzige modelseries mondjesmaat de beschikking over deze innovaties. Met de nieuwe generatie C-klasse (W 205) liggen de zaken echter anders, want dit is eigenlijk veel meer een kleine S-klasse.
Niet alleen wordt een aantal belangrijke technische zaken met de S-klasse gedeeld, ook het uiterlijk is duidelijk een verwijzing naar ‘das beste’ wat Mercedes momenteel te bieden heeft. De nieuwe C-klasse is dan ook een stuk gegroeid, want de lengte is met tien centimeter toegenomen en in het interieur is meer ruimte dan voorheen. Het ademt overigens ook dezelfde sfeer als dat van de ‘S’ en daarmee wil Mercedes de nieuwe ‘C’ een voorsprong geven op de concurrentie.
Comfortabel en rustgevend
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar dat de binnenruimte door zowel ontwerp als afwerking een belangrijke stap voorwaarts heeft gezet is direct duidelijk bij het instappen. Natuurlijk staat Audi bekend om de ongekend goede afwerking van het interieur en ademt de tegenhanger van BMW die lekkere sportiviteit uit, maar in de C-klasse krijg je nu precies wat je van een Mercedes mag verwachten. Een comfortabel en rustgevend interieur dat mooi vormgegeven is, zonder overigens direct gebukt te gaan onder een overdaad aan designgimmicks zoals bij sommige andere – voornamelijk niet Duitse – merken.
Enorme behuizing
Over het scherm voor navigatie en communicatie kan nog gediscussieerd worden, want dat is niet met veel zorg in de middenconsole geïntegreerd maar staat er eigenlijk gewoon bovenop. Dat heeft echter als voordeel dat dashboard en/of middentunnel hierdoor niet noodgedwongen van een enorme behuizing voorzien zijn. Een kanttekening die we wel moeten plaatsen bij het GPS-systeem is dat tijdens onze rit van ruim 150 kilometer door Nederland regelmatig nieuwe verkeerspleinen niet ‘herkend’ werden en sommige afslagen veel te laat werden aangegeven.
Wellicht slechts een kwestie van een software update, zoals dat in oerdegelijk Hollands heet. Over het zitmeubilair kunnen we kort zijn: dat is prima in orde, ruim verstelbaar en biedt voldoende steun en comfort. Jammer alleen dat de bestuurdersstoel in de laagste stand voor ons gevoel nog altijd een paar tandjes te hoog staat, maar dat is een persoonlijke voorkeur omdat we graag laag en diep in de auto zitten.
Dynamischer
We noemde net al even een aantal karakteristieken van Mercedes, Audi en BMW en ook (zeker) voor het rijgedrag gelden specifieke verschillen. Mercedes heeft nooit gepretendeerd het sportiefste jongetje van de klas te zijn en doet dat ook nu niet. De C-klasse is echter met iedere generatie geleidelijk aan steeds dynamischer geworden waarmee het gevoel van zowel onderstel als stuurinrichting nu gewoon erg goed zijn en zeker niet onder doen voor de concurrenten.
Toch is er nog altijd die typische rust en opnieuw een verbeterd comfortniveau wanneer de normale voortgang van het verkeer gevolgd wordt. Dan zijn ook de 1.991 cc viercilinder turbo en de zeventraps G-Tronic in hun element.
Altijd voldoende trekkracht
Voor een laag brandstofverbruik (of eigenlijk een lage CO2-uitstoot) wordt vlot opgeschakeld maar niet zo dat de aandrijflijn ‘dood’ lijkt te vallen. Er is met 300 Nm koppel vanaf 1.200 tpm altijd voldoende trekkracht beschikbaar om direct vlot te kunnen accelereren zonder dat de motor eerst in toeren gejaagd hoeft te worden door een automaat die twee of drie verzetten terugschakelt. Bij een aanzienlijk vlottere rijstijl is dat wel het geval, maar dan strookt het ook met de extra snelheid die geboden wordt en blijft het onderstel onverminderd in staat de auto keurig stabiel en neutraal door bochten te loodsen.
Lage CO2-uitstoot
Volgens de fabrieksopgave moet een gemiddeld verbruik van rond de 5,3 l/100 km mogelijk zijn waarbij 123 gram CO2 per kilometer uitgestoten wordt. Keurige waarden die in ons CO2-geobsedeerde land tot tevredenheid bij de boekhouder zullen leiden en die door Den Haag zelfs met een A-label beloond worden. De C 200 die wij reden valt in de categorie met 25 procent bijtelling, dus wie perse in de 20 procent categorie terecht wil komen moet voor de C 180 of de C 220 BlueTec gaan.
Later dit jaar wanneer het aanbod verder uitgebreid wordt komen er, naast natuurlijk de estate en coupé, ook modellen met 14 procent bijtelling beschikbaar. De termen hybride en plug-in hybride gaan zelfs hun intrede doen bij de C-klasse dus Mercedes lijkt zich op alle vlakken meer dan goed voorbereid te hebben. Dat is voorlopig echter nog even niet aan de orde, maar de C-klasse is in zijn huidige vorm al zonder meer de beste optie die we in dit segment kunnen bedenken.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: A/25%
Gem. verbruik: 5,3 l/100 km
CO2 uitstoot: 123 g/km
Cilinderinhoud: 1.991 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 135 kW/184 pk bij 5.500 t.p.m.
Max. Koppel: 300 Nm bij 1.200 t.p.m.
Acceleratie 0-100 km/h: 7,3 sec.
Topsnelheid: 235 km/h
Transmissie: Zeventraps automatische transmissie
Gewicht: 1.365 kg
Prijs basisversie: € 36.995
Prijs gereden uitvoering: € 42.635 (excl. opties)
Plus
+ Comfortabel onderstel
+ Comfortabel interieur
+ Aandrijflijn
Min
– Wachten op 14 procent bijtelling
– Verouderde kaarten navigatiesysteem