Wat vertel je over een auto van drieëntachtigduizend euro en een beetje, waarmee je maar twee dagen hebt kunnen rijden? Over de Volkswagen Touareg R-Line Edition BlueMotion Technology 3.0 V6 TDI met 245 pk en 8-Tiptronic automatische versnellingsbak best veel.
Allereerst de overweldigende luxe. Als je naar de auto toeloopt, in mijn geval een witte, straalt de luxe er al vanaf. De R-Line heeft een bizar pakket aan opties. Ik noem ze hier niet allemaal op, maar als je op deze link klikt, vind je ze allemaal.
In de Touareg zit je als een vorst. Willem Alexander zou zijn Volvo er zo voor inruilen. Hij zou er eens een keer mee moeten gaan rijden. De riante zetels zitten zonder al te veel te moeten verstellen al prima. De kussens hebben een goede demping en de steun rondom de contactdelen lijkt op maat gemaakt.
Willem Alexander zou zijn Volvo er zo voor inruimen. Hij zou er eens een keer mee moeten gaan rijden.
Instrumenten en knoppen
De instrumenten en bedieningsknoppen op en in het dashboard zijn optimaal gepositioneerd. Alles ziet er kwalitatief goed en luxueus uit. Al wordt het door diezelfde luxe en alle veiligheidsopties wel wat druk om me heen. Twee dagen is echt te kort om hier aan te wennen. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je langer in de Volkswagen rijdt, je snel meester bent over de mogelijkheden. Toch een puntje: als het licht aan staat op de normale stand, schakelt het niet uit als je het contact uitzet.
Motor
Het meest opvallende als je met de Touareg rijdt, is de serene rust en stilte die in de auto heerst. Het elektrisch bedienbare panoramadak laat geen zuchtje rijwind door. Met het dak open hoor je de wind wel, maar dit is tot 120 kilometer per uur niet storend. Ondanks de stilte en de rust binnenin de auto, kun je toch nog genieten van het heerlijke V6 dieselgeluid. Bij 100 kilometer per uur draait de V6 maar 1.500 toeren. Schakel een paar tandjes terug, geef een beetje gas en je krijgt het gevoel dat je in een sportieve luxewagen zit. Met een bak vermogen en koppel (550 Nm) waar je u tegen zegt. In deze auto krijg je ook echt een kippenvelgevoel.
Ik heb in heel wat verschillende auto’s met evenzoveel verschillende versnellingsbakken gereden. Bij de Touareg viel me op dat de bak na het afremmen en uitrollen even moest zoeken naar de juiste versnelling. De ‘semi’-automatische 8-Tiptronic bak raakt lichtelijk van de wijs als je na deze procedure vol gas geeft. Accelereer je rustiger, dan merk je hier niets van. Verder presteert de bak goed. Op- en terugschakelen gaat naadloos zonder schokken. Van de soepele bak geniet je bijna net zoveel als van het motorblok.
Hard werken in de sneeuw
Ondanks het uitgebreide pakket aan veiligheidssystemen, heb je zelfs bij deze auto winterbanden nodig. Je merkt goed dat systemen erg hun best doen om de auto in het juiste spoor te houden. Maar ze compenseren de ontbrekende grip van de zomerbanden onvoldoende. De remweg is lang en in bochten moet je aardig je best doen. Ik ben ervan overtuigd, dat als de Touareg op winterbanden had gestaan, er geen vuiltje aan de lucht geweest zou zijn en ik deze alinea niet eens had hoeven tikken.
Met de Volkswagen kan je bij mensen aankomen zonder dat ze meteen denken dat je niet weet wat je met je geld moet doen.
Prestaties
Het vermogen van de Touareg is heerlijk, zelfs voor de bijna 2.100 kilo die de auto weegt. De motor en versnellingsbak werken prima samen. De wegligging is formidabel en instelbaar in de modi normaal, sport en comfort. Voor ieder wat wils dus. In de comfortstand deint de auto lichtjes. Dit wordt overigens automatisch goed gecompenseerd op het moment dat dit van het onderstel verwacht wordt. De normaal- en sportstand vond ik de fijnste. Niet te slap en ook niet te stug. De Touareg kan zelfs voor terreinwerkzaamheden ingezet worden. Het is geen Land Rover, maar de Touareg doet niet veel onder voor de Discovery. Kom je in wat ruiger terrein terecht, dan zet je het onderstel met de elektronisch bediende luchtvering een tandje hoger.
De Touareg is, zelfs in R-Line uitvoering geen proletenauto. Zoals de Audi Q7, Mercedes-Benz ML of BMW X5 door mij, maar ook door veel anderen, vaak wel gezien worden. Met de Volkswagen kan je bij mensen aankomen zonder dat ze meteen denken dat je niet weet wat je met je geld moet doen. De Touareg komt simpelweg veel bescheidener over dan zijn klassegenoten.
Conclusie
De Volkswagen Touareg waar wij mee reden is een top auto. Hij straalt meer luxe uit en heeft ook meer luxe dan hij doet vermoeden. Voor 83 duizend euro koop je een auto waar alles opzit en waar je alles mee kunt doen. Maar vooral de rust en zitpositie in de auto maken de Touareg R-Line een bijzonder fijne reisauto. Zakenmensen die veel tijd doorbrengen in hun auto rijden als het ware in een kantoor op wielen. De Touareg kan goed door als directieauto. Met wellicht een lagere prijs dan je normaal voor een dergelijk voertuig zou verwachten.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Energielabel: D
CO2 uitstoot: 189 g/km
Cilinderinhoud: 2.967 cc
Cilinders: 6 cilinder in V-vorm
Max. vermogen: 245 pk bij 3.800 tpm
Max. koppel: 550 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie: 0 – 100 km/h: 7,6 sec.
Topsnelheid: 220 km/h
Transmissie: 8-Tiptronic
Gewicht: 2.078 kg
Prijs gereden uitvoering: 83.090 euro
Gereden testkilometers: 625 km
Plus
+ Luxe
+ Comfort
+ Rust
+ Uitstraling
Min
– Hikkende versnellingsbak
– Demping in comfortstand slapjes