“Kun je een icoon verbeteren?”. Dat is de kreet die Fiat aan hun nieuwe 500 gegeven heeft. Natuurlijk is dat mooie marketingtaal, maar feit blijft wel dat Fiat met hun retro interpretatie van de oude Cinquecento een schot in de roos heeft geschoten sinds zijn introductie in 2007. Als warme broodjes vlogen de wagens over de toonbank en zodoende creëerde de Italianen inderdaad een nieuw icoon. Nu is er een nieuwe, nou ja een geüpdate 500, maar is deze verbeterd?
We hebben hier natuurlijk niet met een compleet nieuw model te maken en waarom zouden ze ook bij Fiat? Het basisontwerp van de 500 met zijn klassieke lijnen ziet er nog altijd fris uit en kan nog best een tijd mee. Het blijft een kek wagentje die met zijn warme Italiaanse charme vele harten in het kille Nederland sneller doet kloppen. Fiat heeft daarom besloten een slechts aantal kleine dingen aan te passen die de auto weer een fris gevoel moeten geven, zonder al te veel aan het design te sleutelen.
Een nieuwe neus en nieuwe lampen
Laten we beginnen bij de voorzijde. We zien hier een nieuwe ondergrill, een extra chroomstrip en nieuwe koplampen die de neus een modernere uitstraling geven. De extra chroomstrip doet verbazingwekkend veel en geeft de nieuwe 500 daadwerkelijk een ander smoeltje. In de bumper zit nu led-dagrijverlichting, waardoor je van een afstand al ziet dat je met de laatste uitvoering te maken hebt.
Aan de zijkant is de wagen hetzelfde gebleven en aan de achterkant vallen vooral de nieuwe achterlichten op. Dit zijn nu volledige led-lampen, waardoor de ontwerpers meer vrijheid hadden om mee te spelen. Dat heeft zich vertaald in het feit dat de lichten nu een afgeronde vierkant vormen waarbinnen een stuk carrosserie te zien is. Hoewel het de achterkant inderdaad moderner doet ogen, kon ik er ook na een aantal dagen nog niet echt aan wennen.
Een goede upgrade in het interieur en een roffelende motor
Ook binnen zijn er enkele veranderingen, waarbij de meest opvallende de introductie van het U-connect systeem (niet standaard) is dat we kennen uit vele andere auto’s uit de FCA-stal, zoals de Alfa Romeo Giulietta en ook de Jeep Grand Cherokee. Daarnaast zijn er wat andere kleuren en materialen, maar ook hier geldt dat we te maken hebben met een voorzichtige evolutie in plaats van een revolutie en terecht; het ziet er nog steeds goed uit namelijk.
De nieuwe 500 is beschikbaar met een 1.2 viercilinder of met de 0.9 TwinAir Turbo met 60 of 80 pk, waarvan ik met de laatste reed. De tweecilinder blijft, hoe vaak je er ook in rijdt, een apart geluid produceren. Zeker bij het starten heb je even het idee dat er iets kapot is, maar al rijdend verdwijnt dit en blijft er een bijzonder roffeltje achter, dat op de één of andere manier wel bij dit autootje past.
Op en over de weg
Onderin de toeren gebeurt er weinig, maar trap je het gas in, dan kom je goed met het verkeer mee. Druk je de ECO-knop in, dan wordt de auto echter wel traag, maar je rijdt dan ook wel weer erg zuinig. Maar ook in de normale stand, met bij tijd en wijlen een zware rechtervoet, is 1 op 16 nog altijd goed haalbaar.
Qua wegligging is er weinig merkbaar verschil met de vorige 500. Doordat de wielen lekker op de hoeken staan, gaat hij nog altijd lekker fel een bocht door en helt daarbij niet te ver over. Door de korte wielbasis zou je verwachten dat het een ramp is op slechte wegdekken, maar in de praktijk valt dit reuze mee, hoewel je natuurlijk altijd wel merkt dat je met een kleine auto op stap bent. Maar al met al een goede combinatie tussen sportiviteit en comfort.
Conclusie
De nieuwe Fiat 500 is er vanaf 14.995 euro, maar met alle opties van onze testauto, zoals het U-connect systeem, de leren sportstoelen, velgen, zwarte dak, automatische airco en mistlampen kost hij een paar euro onder de 21.500 euro, wat voor zo’n kleine auto stevig aan de prijs is. Maar dat is de 500 altijd geweest en desondanks blijven ze verkopen. Heeft Fiat met de nieuwe 500 hun ‘icoon’ verbeterd? Ja, de kleine visuele veranderingen gecombineerd met de introductie van het nieuwe multimediasysteem maken de toch al geslaagde auto weer nog iets leuker en beter en klaar voor de komende jaren. En die achterlichten, ja die wennen vast wel na een tijdje.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 875 cc
Vermogen: 80 pk
Koppel: 145 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,0 sec.
Topsnelheid: 171 km/h
Gewicht: 1.820 kg
Prijs vanaf: € 14.995
Prijs testauto: € 21.448,83
Plus
+ Mooi retro design
+ Goede multimediale upgrade
+ Zuinig, wendbaar en sportief
Min
– Achterlichten niet helemaal geslaagd
– Redelijk prijzig
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=Vz8UL&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]