Tijdens een zeer onstuimige dag werden we door Jeep Nederland uitgenodigd kennis te maken met de gloednieuwe Jeep Compass. Door tal van aanpassingen aan ex- en interieur, de aandrijving en de techniek stapt deze bescheiden Jeep uit de schaduw waar hij voorheen in stond. Hij moet nu een serieuze keuze worden voor mensen die van luxe en comfort houden, maar dan wel op een betaalbare manier. Is het Jeep gelukt? Wij zochten het uit.
Nieuwe looks
Het is duidelijk dat men zich bij het ontwerp aan de buitenzijde heeft laten inspireren door de Grand Cherokee. We zien eenzelfde soort imposante grille, die er bij de Compass echter een stuk strakker uit ziet. Zeker in combinatie met de smalle en erg fraaie nieuwe koplampen.
De nieuwe voorbumper geeft de auto een stuk meer ‘gewicht’ en trekt hem een stuk meer opzij, waardoor de auto er van voren groter uitziet dat hij in werkelijkheid is. De achterkant is minder ingrijpend aangepakt, maar ziet er met zijn moderne achterlichten weer volledig van deze tijd uit. Het enige wat niet helemaal geslaagd is, is de C-stijl, die wat ons betreft net ff te veel de aandacht vraagt. Maar dat is nu eenmaal een vast designelement van de Compass.
Interieur
Waren we al onder de indruk van de transformatie aan de buitenzijde, het interieur is wat ons betreft de plek waar de Compass écht een enorme sprong voorwaarts heeft genomen. Het ontwerp is werkelijk prachtig en voelt veel weelderiger en luxer aan.
De materialen en de afwerking zijn merkbaar van een hoger niveau en het geheel voelt ruim en groot. Je hebt veel meer het gevoel in een Grand Cherokee te zitten dan in de (veel) meer betaalbare Compass.
Nieuw systeem
Centraal op het dashboard pronkt een groot 10,1-inch touchscreen met een compleet nieuw Uconnect-systeem. Het ziet er niet alleen veel mooier uit, maar steekt ook nog eens veel logischer in elkaar. Ook de reactie van het scherm is, dankzij een compleet nieuwe processor, merkbaar sneller.
Achter het stuur zorgt een kleiner maar eveneens digitaal scherm voor alle rijinformatie. De indeling hiervan is volledig zelf in te stellen, van traditioneel twee tellers tot zeer minimalistisch met alleen snelheid en een paar andere zaken.
Autonoom 2
De Jeep Compass is ook voorzien van alle moderne veiligheidssystemen. We noemen er een aantal op: verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, Intelligent Speed Assist, noodremfunctie, Electronic Roll Mitigation, voetganger- en fietser herkenning, enz.
Daarnaast is de Compass de eerste Jeep die dankzij het nieuwe Highway Assist systeem autonoom niveau 2 kan rijden op de snelweg. Wat in theorie wil zeggen dat de auto op de snelweg automatisch zijn snelheid aanpast en binnen de lijnen blijft rijden. Uiteraard wordt (voorlopig) nog wel van de bestuurder verwacht niet te lang de handen van het stuur te houden.
Motoren
In de basis zijn er twee vormen van aandrijving: benzine (130 en 150 pk) en plug-in hybride (190 en 240 pk). Daarnaast is er keuze uit drie verschillende versnellingsbakken: handgeschakeld, Dual Dry Clutch (DDCT)-automaat of een reguliere zestraps automaat. En dan is er ook nog de mogelijkheid van twee- of vierwielaandrijving. Wij gingen op pad met de 150 pk benzinevariant, gekoppeld aan de DDCT-automaat met de aandrijving op de voorwielen.
Geloof ons als we zeggen dat je tijdens het rijden nauwelijks het gevoel hebt met een dergelijk bescheiden motor op pad te zijn. De aandrijving is buitengewoon soepel en levert in alle gevallen voldoende kracht om goed door te rijden. Hiervoor is wel belangrijk dat je de Sport-modus aanzet, want in de standaard stand is de motor net even te tam. Met een 0-100 km/h sprint van 9,2 seconden is het echter natuurlijk geen snelle auto te noemen.
Rijervaring
Een fijn onderstel dat duidelijk op comfort is afgesteld, in combinatie met de soepele aandrijflijn zorgen voor een relaxte rijervaring. Hobbels en kuilen worden goed weg gefilterd zonder dat de auto gaan deinen.
In bochten merk je dat de auto ietwat overhelt, maar als hij eenmaal ‘gesetteld’ is stuurt hij strak in en houdt goed zijn lijn. Opvallend is ook hoe stil de auto is, want ondanks dat wij reden tijdens een fikse storm, heerste binnenin louter rust…en goede muziek dankzij het optionele, heerlijke B&O geluidssysteem.
Conclusie
De nieuwe Jeep Compass is een fikse verbetering. Het uiterlijk, maar vooral het interieur heeft grote sprongen gemaakt en het geheel voelt een stuk luxer aan. Het nieuwe infotainmentsysteem is erg fijn, een stuk logischer en reageert vele malen (volgens Jeep 5 maal) sneller dan het oude. De 1,3-liter benzinemotor is klein, maar weet samen met een soepele automaat toch prima raad met de 1.405 (leeg) zware Jeep. De nieuwe Jeep Compass is er vanaf 34.190,- euro voor de 1,3-liter benzine. Zelf zouden we kiezen voor de (veel) sterkere hybride, die op de lijst staat vanaf 39.990,- euro.
Jeep Compass
Motor: 1.332 cc viercilinder turbo-benzine
Vermogen: 150 pk bij 4.750 tpm
Koppel: 270 Nm bij 1.560 tpm
Topsnelheid: 199 km/h
Acceleratie tot 100 km/h: 9,2
Transmissie: DDTC-automaat
Gewicht voor wegenbelasting: 1.405 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 18,2
CO2-uitstoot: 125 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 34.190,- euro