Fiat begeeft zich met de 500X na onder andere Renault met de Captur, Nissan met de Juke en Mini met de Countryman nu ook in het crossover segment.
Fiat richt zich met de 500X naar eigen zeggen op een voor de Italiaanse fabrikant nieuwe doelgroep van mensen die houden van stijl, dynamiek en een vleugje avontuur. De 500X heeft een heel eigen gezicht, en er zullen ongetwijfeld hele volksstammen zijn die het een leuke, mooie of schattige auto vinden. Maar uit de reacties van mijn netwerk via social media bleek al snel dat niet iedereen voor de 500X valt.
Reacties op uiterlijk verschillen enorm
De reacties op het uiterlijk verschillen enorm en zijn soms onverwacht. Mensen waarvan ik dacht dat ze de 500X zouden verafschuwen, reageerden positief. En mensen waarvan ik dacht dat ze positief zouden reageren, reageerden juist weer negatief. Er waren ook mensen die in eerste instantie positief reageerden, maar later weer negatief reageerden. Fiat kan met de 500X dus rekenen op een diverse, maar ook inderdaad nieuwe groep kopers.
Er zijn ongetwijfeld hele volksstammen die dit geweldig vinden.
Toen ik de X voor het eerst in het echt zag dacht ik: “Dat is weer een grappig karretje. Er zijn ongetwijfeld weer hele volksstammen die dit geweldig gaan vinden. En dan vooral meiden en vrouwen. Een kerel ga je hier niet veel in zien.” Maar nogmaals, dat is mijn gedachte. Want volgens Fiat public relations officer Toine Damo zijn er ook al veel mannen geïnteresseerd in de 500X.
Het interieur is in mijn ogen trendy en hip. Ondanks zijn compacte afmetingen zit je in de 500X niet krap. De stoelen zitten lekker en zijn makkelijk in een goede positie in te stellen. Achterin is aardig wat ruimte voor de passagiers, ook als je wat langere benen hebt. Hoofdruimte is er zowel voor- als achterin ruim voldoende. En ook in de kofferruimte kun je nog een leuke set koffers of boodschappen meenemen. Binnenin de Fiat is het opvallend rustig, er is weinig geluid van de motor en het onderstel te horen. Het zicht van binnen naar buiten is goed, blinde hoeken zijn mij niet opgevallen.
Vinnig kartje
Dat was mijn eerste ingeving toen ik met de 500X ging rijden. De versnellingsbak schakelt soepel door de zes versnellingen, in het koppelingspedaal zit nauwelijks weerstand. De 1.4 Turbo MultiAir viercilindermotor met 140 pk in de testauto reageert vinnig op het gaspedaal. Net zoals de besturing, bij de lichtste aanraking stuurt de Fiat strak en direct de richting op die je ingeslagen bent. En dat zijn wat mij betreft positieve eigenschappen aan een auto die zich goed thuis voelt in de stad, maar waar je ook zonder problemen mee de snelweg op kan en veel kilometers kunt afleggen.
De besturing is licht en zou wat mij betreft iets zwaarder mogen om wat meer gevoel te krijgen met de weg waarop je rijdt. Het onderstel voelt degelijk aan en is een goed compromis tussen comfortabel soepel en sportief stijf. Ondanks zijn hoogte helt de 500X nauwelijks over in bochten. Hij laat zich ook niet snel van de wijs brengen onder lastigere rijomstandigheden.
Deze uitvoeringen zijn er
De 500X komt als gewone 500X en als 500X Cross. De 500X is er alleen met voorwielaandrijving, de Cross heeft een offroad uiterlijk en is met voorwiel- en vierwielaandrijving leverbaar. Er zijn verschillende motoren leverbaar waaronder een 1.6 benzine met 110 pk, twee 1.4 turbobenzinemotoren met 140 en 170 pk. Dieselen kan met een 1.3 MultiJet met 95 pk, een 1.6 MultiJet met 120 pk en een 2.0 MultiJet met 140 pk.
De 500X komt ook met negentraps automatische versnellingsbak.
Na mei 2015 kunnen de benzinemotoren geleverd worden met een negentraps automatische versnellingsbak. Fiat is daarmee het eerste merk dat in dit segment een dergelijke geavanceerde versnellingsbak toepast. Ik heb niet in de 500X met deze versnellingsbak gereden. Maar eigen ervaring met deze versnellingsbak in onder andere de Range Rover leert dat een auto met deze bak enorm soepel en brandstof-efficiënt wordt. De 2,0-liter diesel is al direct vanaf de introductie met deze automaat verkrijgbaar.
Conclusie
Het totale rijplaatje dat ik over de 500X heb is goed. In de korte tijd dat ik met de auto gereden heb, kreeg ik snel een positieve indruk van de auto. Je zit er snel goed in, je kunt er met een gemak een flink eind mee rijden en achterin heb je lekker de ruimte dus de familie kan mee. Ben je in de race voor een Countryman, Juke of Captur, ga dan ook even met de 500X rijden.
Plus
+ Pittige 1.4 turbomotor
+ Ruim interieur
+ Leuk uiterlijk
Min
– Lichte besturing
Bekijk meer foto’s van de Fiat 500X op onze Facebook pagina.