De Fiat Ducato is een oudgediende in de wereld van grote bestelwagens. Al meer dan 35 jaar brengt menig ondernemer zijn spullen rond in deze oersterke Italiaan. Traditioneel was hij voorzien van een sterke diesel, maar tijden veranderen. Steeds meer stadscentra weren diesels en dus levert Fiat de Ducato ook met een motor die op CNG (Groengas) rijdt.
De motor
De 140 Natural Power motor in de Ducato is een bijzonder blok. Het is van origine namelijk een dieselblok, dat compleet omgebouwd werd. De 3.0-liter viercilinder turbo werd hiermee geschikt gemaakt voor het rijden op benzine, maar vooral op gas.
De motor levert 136 pk bij 3.500 tpm en 350 Nm bij 1.500 tpm. Het opvallende is dat het blok zich nog altijd gedraagt als een diesel. Hij houdt totaal niet van veel toeren draaien, bij 4.200 tpm grijpt de begrenzer zelfs al in. Maar hij levert ook het typische ‘vroege’ koppel en oersterke gevoel van een diesel.
Honderden uitvoeringen
De Ducato is in vele verschillende uitvoeringen te krijgen: Enkel cabine, dubbel cabine, pickup, in verschillende hoogte- en lengtematen en zelfs in een 4×4 uitvoering. Onze testauto was een gesloten 3.5T L3H2 bestelbus met enkele cabine.
Een 3.5T L3H2 met een qua pk vergelijkbare 2,3-liter diesel heeft een laadvermogen van 1.525 kilogram en een maximaal trekgewicht van 2.500 kilogram. In de Natural Power gaat het laadvermogen omlaag naar 1.140 kilogram, maar het maximale trekgewicht blijft hetzelfde. De laadruimte van 13 m2 is in zowel diesel als Natural Power dezelfde.
5 CNG tanks
De Ducato Natural Power is hoofdzakelijk bedoeld om op Groengas te rijden. Hiervoor heeft hij vijf CNG-tanks die volledig onder de laadvloer zijn ingebouwd en hierdoor geen laadruimte innemen. In totaal kan er 36 kilogram gas in opgeslagen worden. Daarnaast heeft hij een kleine benzinetank, die hoofdzakelijk dient om de motor te starten en in geval van nood.
Met 36 kilogram CNG en halfvol beladen, reden wij gemiddeld tussen de 250 en 300 kilometer voordat we een tankstation moesten opzoeken. Dat zijn er gelukkig sinds onze test met de Fiat Doblo CNG een stuk meer geworden. Met tegen de 150 tankstations door heel Nederland hoef je niet heel lang te zoeken om er één te vinden.
De voordelen
De voordelen van rijden op CNG zijn er op verschillende vlakken. Ten eerste is het minder vervuilend voor het milieu. Doordat het veel schoner brandt, kun je vergeleken met een diesel je CO2-uitstoot met bijna 75 procent verminderen en is de uitstoot van NOx en fijnstof praktisch niets. Dat is ook de reden dat bestelwagens op CNG ook in de toekomst alle stadscentra in mogen. Daarnaast kan een groot deel van het gas op een groene manier geproduceerd worden.
Tevens is Groengas een stuk goedkoper dan benzine en diesel. Een kilo gas kost op het moment van schrijven 1,184 eurocent, waarmee een volle tank rond de 40 euro ligt. Hoewel het iets minder zuinig rijdt dan diesel, zorgt de lage prijs toch voor een brandbesparing van circa 20 procent ten opzichte van diesel en 50 procent ten opzichte van benzine. Daarnaast bestaan er ook de nodige provinciale en gemeentelijke subsidieregelingen voor hen die op CNG overstappen.
Hoe rijdt het?
Zoals gezegd biedt het motorblok voldoende kracht en rijdt soepel met de handgeschakelde versnellingsbak. Zowel beladen als leeg is de wegligging bijzonder goed. Het blijft bijzonder hoe fabrikanten dergelijk grote auto’s zo goed op de weg weten te houden. En de zeer hoge zit is ideaal in het drukke verkeer.
De cabine van de Ducato is netjes met een klein maar goed functionerend infotainmentsysteem en bediening op het stuur. Verschillende elektronische systemen waarborgen de veiligheid, zoals Traction Control, Load Adaptive Control, Hill Descent Control, Lane Departure Warning en Overhelbeveiliging.
Conclusie
De Fiat Ducato Natural Power biedt een groot aantal voordelen. Hij rijdt goedkoper, is beter voor het milieu en is welkom in ieder stadscentrum. En dat zonder in te leveren op comfort en kracht. Vergeleken met de diesel lever je wel iets in op laadvermogen, maar het maximale trekgewicht is hetzelfde. Je moet ook wat vaker tanken, maar met steeds meer tankstations in ons land wordt dat steeds eenvoudiger. Je rijdt een Fiat Ducato al vanaf 18.550,- euro (ex BPM ex BTW) en een Ducato Natural Power vanaf 33.250,- euro (ex BPM ex BTW). Voor onze van een aantal extra opties voorziene testauto betaal je 40.363,- euro (ex BPM ex BTW).
Fiat Ducato Natural Power 3.5T L3H2
Brandstof: CNG en benzine
Cilinderinhoud: 2.999 cc viercilinder
Vermogen: 136 pk
Koppel: 350 Nm
Topsnelheid: 155 km/h
Versnellingsbak: Handgeschakelde zesversnellingsbak
Gewicht: 2.335 kg
Laadvermogen: tot 2.360 kg
Laadruimte: 13 m3
Trekvermogen 2.500 kg
Prijs vanaf: 18.850,- euro (ex BPM ex BTW)
Prijs vanaf CNG: 33.250,- euro (ex BPM ex BTW).
Prijs testauto:40.363,- euro (ex BPM ex BTW)
2 Comments
Ben nu 2 weken in het bezit van deze auto en deze rijdt t.o.v. mijn vorige Peugeot boxer 180 pk geweldig
lever wel 40 pk in maar het koppel en rijden is gelijk aan de diesel met minder motergeluid.
Had voor de aankoop mijn huiswerk gedaan en heb dit artikel gelezen niet wetend dat dit de zelfde auto was.
De uitvoering is compleet en ben nog op ontdekkingstocht reis met wat en hoe het allemaal werk
kort samengevat een geweldige auto.
groet
john