De keuze is reuze in het segment van de compacte Sports Utility Vehicles (SUV’s) dus moet je je als autofabrikant onderscheiden. Honda doet dat met de HR-V met slimme keuzes in het interieur, binnenruimte en een zuinige i-DTEC dieselmotor.
Het design van de auto is zakelijk anoniem, de grijze kleur werkt daar aan mee. De HR-V heeft wel scherpe lijnen, maar heel erg opvallen doet hij verder niet. Helemaal als je hem vergelijkt met de eerste HR-V die in 1999 uitkwam, of een concurrent zoals de Mazda CX-3 die wat opvallender is.
De eerste keer dat ik instap valt meteen op dat ik direct goed zit in de fijne stoelen. Het is wellicht toeval, maar ik hoef de stoel niet in te stellen. Instellen gaat overigens goed, de zitting en rugleuning van de stoelen zijn prima. Het overzicht rondom is, mede dankzij de smalle A-stijl en de wat hogere zitting, goed. Ook valt me op hoe snel ik vertrouwd ben met de auto. De informatie op het dashboard is duidelijk af te lezen van de grote klokken en het 7 inch touchscreen dat naar de bestuurder toegedraaid is. De klimaatregeling laat zich makkelijk bedienen door tiptoetsen. Het is duidelijk dat Honda de bestuurder in de HR-V centraal heeft gesteld.
Zuiniger rijden met ECON
Het geluid van de 1.6-liter i-DTEC dieselmotor klinkt duidelijk door in het interieur. Niet storend, maar wel opvallend. De eerste versnelling is wat kort, maar de HR-V gaat lekker vlot van z’n plek. Er is keuze uit twee motoren; een 130 pk i-VTEC en een 120 pk 1.6 i-DTEC, beide met een handgeschakelde zes versnellingsbak. Ook is er een 1.5-liter i-VTEC met een continue variabele transmissie (CVT).
Door de ECON-knop in te drukken kan er zuiniger gereden worden. De motor, transmissie en airconditioning worden dan anders ingesteld om brandstof te besparen. Ik reed veel snelwegkilometers op de cruise control en ECON ingeschakeld en kwam tot een gemiddeld verbruik uit van 4,8 liter per 100 kilometer. Zodra je ECON inschakelt verschijnt er een groene ring rond de kilometerteller. Als je zuinig rijdt is de rand groen zodat je weet dat je goed bezig bent. Als je wat te vlot op het gas bent, verdwijnt de groene ring en komt er een witte voor in de plaats.
Tussen sportief en comfortabel
Door de wat hogere bodemvrijheid is instappen erg makkelijk. De HR-V is daarnaast uitermate geschikt voor lange afstanden. De besturing voelt erg vertrouwd aan, de gemiddelde bestuurder zal zich direct in de Honda thuis voelen. Qua rijeigenschappen is het onderstel een goed compromis tussen sportief en comfortabel. Dit vertaalt zich in de fijne manier waarop de auto zich bij hoge snelheden en in bochten gedraagt.
De Honda HR-V blinkt uit in ruimte, er is voldoende opbergruimte in de deuren en het middenconsole. De ‘kofferbak’ is met 448 liter lekker ruim. Heel bijzonder is de manier waarop de 60:40 deelbare achterbank ingedeeld kan worden. Met een simpele beweging kan de zitting van de stoelen opgeklapt worden richting de hoofdsteunen. Hierdoor ontstaat er een grootte ruimte achter de voorstoelen. Ook handig is de bergruimte voor spullen onder de middentunnel waarop de versnellingspook zich bevindt.
Achenebbisj pookje
Hieronder vind je een USB en zelfs een HDMI aansluiting. Maar juist door deze plaatsing is er zeer moeilijk bij te komen. Je moet haast een acrobaat zijn om je kabeltje daar in te steken. Ook begrijp ik niet dat Honda niet wat meer werk gestoken heeft in de vormgeving en het materiaalgebruik van de versnellingspook. Ik kan niet anders zeggen dat ik het een achenebbisj pookje vind. Bijzonder opvallend vind ik de hoeveelheid ventilatieroosters aan de bijrijders kant. “Het lijkt op een grote brievenbus”, kreeg ik te horen. En zo ziet het er ook wel een beetje uit.
Conclusie
Uiteraard ontbreekt het de HR-V niet aan actieve veiligheidssystemen zoals Lane Departure Warning, Traffic Sign Recognition, Forward Collision Warning en ga zo maar door. Vooral de Grootlicht-ondersteuning erg handig. Als de camera geen lichten van een voor of tegenligger detecteert, worden de koplampen overgeschakeld naar grootlicht en weer terug als er iemand aankomt.
Zelden heb ik een auto gereden die direct zo vertrouwd aanvoelt, en dat is een groot compliment voor Honda. Dit in combinatie met de zeer zuinige 1.6 i-DTEC motor denk ik en verwacht ik dat de HR-V in zijn segment erg hoge ogen gaat gooien! De Honda HR-V heeft alles daarvoor in huis.
Plus
+ Zuinig
+ Ruim
+ Goede rijeigenschappen
Min
– Materiaal gebruik dashboard
– Anoniem
Technische gegevens:
Merk: Honda
Model: HR-V
Type: 1.6 liter (cc )
Prijs vanaf: € 25.950,-
Prijs testauto: € 35,310,-
Motor: viercilinder, 120 pk
Versnellingsbak: Handgeschakelde 6-bak
Brandstof: Diesel
Opgegeven verbruik: 4,1 l/100km
CO2-uitstoot: 108 g/km
Energielabel: E
Garantietermijn: 3 jaar, met een maximum van 100.000 km
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 192 km/h
Carrosserie: Crossover
Aantal zitplaatsen: 4
Laadvolume: 393 liter
Laadvermogen: 546 m2 kilo
Foto’s: Yuri van Koeveringe
1 Comment
Prachtige auto. In Japan heet de HR-V de Honda Vezel.
Nu moet Honda nog een HR-V met minimaal 200 pk uitbrengen.