Hoewel ik in een grijze reed, is de Infiniti Q70 Hybrid zeker geen grijze muis. In de week dat ik ermee reed, had ik continue het gevoel in iets bijzonders te rijden. En in iets heel veiligs en kwalitatiefs goed.
De tijd heeft het al geleerd, Infiniti-moederbedrijf Nissan weet hoe ze een goede auto moeten bouwen. Ik durf te zeggen dat de Japanners met Infiniti de kwaliteitslat voor de Duitsers enorm hoog hebben gelegd. En ook die voor de eveneens Japanse Lexus van moederconcern Toyota.
Of het door de Duitse kentekenplaten kwam weet ik niet, maar ik werd door veel mensen bekeken. De Infiniti maakt veel reacties los, waarvan een aantal tot het emotionele aan toe. “Dat is een gave auto!”, “Zo zeg, deze heb ik nog nooit gezien”, “Dat is een mooi model zeg” en “Wat is dit voor merk?” heb ik het meest gehoord. Een enkeling zei dat hij (inderdaad, er was geen enkele vrouw die dit heeft gezegd) de auto niet mooi vond. En over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.
Prijs is een lachertje
Afgaande op de reacties en mijn eigen gevoel, zou het dus zomaar kunnen dat als Infiniti wat bekender en erkend(er) wordt, je de uitgesproken modellen wat vaker op de Nederlandse wegen tegenkomt. Zeker als je bedenkt dat je voor de prijs van een aangeklede Infiniti bij de Duitse concurrenten een stuk minder luxe meekrijgt. Daarbij rijdt de Infiniti zeker niet slechter dan vergelijkbare modellen van onze oosterburen.
Zes cilinders, een super soepele automatische versnellingsbak en luxe en comfort die zijn weerga niet kent.
Als je wilt genieten van heerlijk rijden in een luxe slee, dan zit je met de Infiniti Q70 goed. Zes cilinders, een super soepele automatische versnellingsbak en luxe en comfort die zijn weerga niet kent. Binnenin de Infiniti is het een mix van sportief, retro en vintage onderdelen. De cockpit met snelheidsmeter en toerenteller doet denken aan klassieke sportwagens terwijl het notenhouten-look dashboard knipoogt naar met hout afgewerkte Amerikaanse reiswagens uit de jaren 50 en 60. Het analoge klokje in het midden van het dashboard geeft de Infiniti een vintage trekje. Ze moeten alleen nog wel even wat aan het multimediasysteem doen. De bediening zit nu bovenop het dashboard en moet natuurlijk naar de middenconsole verhuizen waar je arm rust. En als ze dan toch bezig zijn, combineer de volumeknop dan even met die menuknop. Overigens kunnen het navigatie- en multimedia-systeem ook met de stem bedient worden.
Als bestuurder voel je je chauffeur in je eigen auto. Als je om je heen kijkt is alles groot. De ruimte waar je zelf in zit, het stuur, de middenconsole, de bijrijdersplaats en de ruime diep liggende achterbank. Alles in de Infiniti riekt naar luxe en comfort. Het is mooi, maar komt in de buurt van de kitsch-grens. Gelukkig blijft het daar net onder. Koop de Q70 Hybrid niet om zijn kofferruimte. Want die valt door de tractiebatterij kleiner uit dan bij de niet hybride versies. Vier kratten met aan weerszijden een koeltas kunnen er net in en een opgevouwen kinderwagen misschien net, maar dan heb je het ook wel gehad.
Rij-technisch goed voor elkaar
(Rij)technisch zit de auto perfect in elkaar. Het actieve onderstel is een goed compromis tussen zeer smooth en comfortabel tijdens normaal rijden en sportief op hogere snelheden. Het onderstel strijkt slecht wegdek en drempels glad alsof het de beste strijkbout ter wereld is. Ook de rijhulpmiddelen doen het goed. Zodra je zonder richting aan te geven van rijbaan wisselt, waarschuwt de Infiniti je even. Als je niet luistert corrigeert de auto de fout even voor je. Dit gebeurt trouwens ook als je wel richting aangeeft maar er een auto naast je in de dode hoek zit. De kans op een ongeluk wordt hiermee aanzienlijk kleiner.
Het onderstel strijkt slecht wegdek en drempels glad alsof het de beste strijkbout ter wereld is.
De 3,5-liter V6 benzinemotor werkt in goede harmonie met de elektromotor. Samen leveren ze heerlijk veel vermogen entrekkracht in een breed toerengebied. Op welk moment je ook gas geeft, de Q70 reageert direct en adequaat. Daarbij spoort het heerlijke geluid van de V6 je aan om nog meer gas te geven. Hij klinkt fijn en downsizen is echt nog niet nodig. Op een ritje Amsterdam – Maastricht en terug verbrandde ik 8,3 liter benzine per 100 kilometer. En dat is niet slecht voor 364 hongerige paarden.
Okee, als je flink gas geeft gaat het sneller. Het blijft wel echt gaaf om in 5,3 seconden de 100 kilometer per uur aan te tikken. En zeker om ‘onwetenden’ met verbaasde blikken achter je te laten. Maar daar koop je de Q70 niet in de eerste plaats voor. De automatische versnellingsbak is een autotechnisch pareltje. In de Eco-stand schakelt de bak als een heet mes door de boter. In de sportstand gaat het schakelen wat ruwer, maar het blijft nog steeds een uiterst soepele overbrenging tussen de motor en de versnellingsbak.
Conclusie
Ben je uitgekeken op de gevestigde Europese dikke bakken, of wil je gewoon wel eens iets anders proberen? Bezoek dan eens een van de Infiniti centers en ga een stukje rijden. Of je de auto nu wel of niet koopt, je zult hoe dan ook van het proefritje genieten. Is het niet om het bekijks dat je met de auto hebt, dan is het wel om de luxe die je hebt en die je het gevoel geeft dat je in je huiskamer zit te relaxen.
Technische gegevens
Cilinderinhoud: 3.498 cc
Cilinders/kleppen: 6/24
Max. vermogen: 364 pk bij 6.800 tpm
Max. koppel: 380 Nm bij 1.800 – 2.600 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 5,3 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Versnellingsbak: 7 versnellingen, automaat
Gem. Verbruik: 6,2 l/100 km
Gewicht: 1.794 kg
Prijs: vanaf: € 52.700
Plus
+ Onderscheidend
+ Kwaliteit
+ Brandstofverbruik
Min
– Kofferruimte
– Verouderd multimediasysteem