Het elektronische systeem dat de brandstofinspuiting en het ontstekingstijdstip van de Peugeot 508 benzine met motorcode 5F02 uit 2012 regelt is helemaal in de war. De naald van de temperatuurmeter schiet in het rood en de diagnoseapparatuur van het autobedrijf waar de auto staat leest foutcodes van de vloeistofpomp, thermostaat, oliepomp en de inlaatnokkenas.
Vanwege het aanzienlijke aantal foutcodes, roept het autobedrijf de hulp van de Automotive Techline in dat voor klanten van onderdelenleverancier Mijngrossier technische ondersteuning levert. Voor de genoemde foutcodes is een service bulletin uitgebracht welke door de technische helpdesk naar de monteur gestuurd wordt.
In het bulletin wordt gevraagd om een aantal zekeringen te controleren. Een dag later laat de monteur weten dat hij een kabelboom vervangen heeft, maar dat het probleem niet is opgelost. Vervolgens wordt er gemeten of er voeding op de componenten die een foutmelding geven staat en dat zijn:
1273 – verwarmingsweerstand carterventilatie 1
1556 – elektroklep oliedrukregeling
1553 – regelorgaan van de ontkoppelbare koelvloeistofpomp
Geen voeding op aansluitingen
De meting leert dat er geen voeding op de aansluitingen aanwezig is. Hierop wordt zekering F7 gecontroleerd en geconstateerd dat deze stuk is, waaruit kan worden opgemaakt dat een van de onderdelen kortsluiting veroorzaakt. Door de stekkers van de onderdelen los te maken en ze een voor een weer aan te sluiten, wordt gecontroleerd welk component de boosdoener is. Het blijkt dat de elektroklep van de oliedrukregeling de boosdoener is en sluiting maakt.
Door deze test komt de monteur samen met de helpdesk steeds dichter bij de oorzaak van het probleem. Er blijkt ook een service bulletin te zijn uitgegeven met daarin een reparatie-advies voor de bekabeling van de stekker op de oliedrukregelklep. De reden dat het bulletin is uitgegeven is dat er olie door de kabelboom heen trekt en op den duur kortsluiting veroorzaakt. De reparatie wordt uitgevoerd, waarmee de problemen opgelost zouden moeten zijn.
Stekkers omgewisseld
Het tegendeel is echter waar, want nu verschijnt af en toe foutcode P0012 – Aansturing Inlaatnokkenas Foutief in het motormanagement. Met de scoop wordt gecontroleerd of er
de spanning niet inzakt (overgangsweerstand) als de actuator wordt aangestuurd.
De monteur vermoed echter dat de ECU defect is omdat hij de kabelboom tussen de nokkenassensor en elektroklep van de nokkenasverstelling én de bijbehorende sensor en actuator vernieuwd zijn. Dit zijn in feite alle onderdelen die met de storing te maken hebben, of de storing kunnen veroorzaken.
Toevalligerwijs staat er een zelfde Peugeot in de werkplaats en de monteur besluit de waarden van de nokkenasversteller te meten en te vergelijken. De waardes komen echter niet met elkaar overeen en de monteur stuurt de informatie naar Automotive Techline voor analyse.
Stekkers omgewisseld
De helpdesk ontdekt echter direct dat de gemeten waardes helemaal niet bij het beeld van de nokkenasverstelling horen. Er lijkt iets mis te gaan bij het meten van het signaal en de helpdesk vraagt of de monteur er volledig zeker van is dat hij op de solenoid voor de nokkenasverstelling aan het meten is. De monteur is 100 procent zeker dat hij de meting goed uitvoert op het juiste component.
Hierdoor ontstaat bij Automotive Techline het vermoeden dat er tijdens de controles en werkzaamheden stekkers omgewisseld moeten zijn. Het gemeten beeld op de nokkenasverstelling lijkt volgens de helpdesk op een signaal dat normaal gesproken verwacht wordt op het EVAP systeem. De stekkers van het absorptievat (EVAP) en de nokkenas blijken dicht bij elkaar gemonteerd te zitten, en ook nog eens dezelfde vorm en kleur te hebben. De stekkers worden omgedraaid, waarop de storing verdwenen is.