Elektrisch rijden is en blijft een bijzondere gebeurtenis voor mij en dat ligt niet aan de jongste generatie van de Nissan Leaf. De actieradius van de elektrische Nissan is namelijk groter geworden én de accu kan nu nog sneller opgeladen worden.
Ik reed al eerder met de Leaf in 2015 tijdens de Nissan Électrique Turini Challenge in de bergen rondom het vorstendom Monaco. En nu kreeg ik de kans om zonder verdere assistentie van Nissan mijn rondjes in Nederland te gaan rijden.
Erop in plaats van erin
De zit van de jongste versie van de Leaf is wat hoog. Niet dat de stoel oncomfortabel is of onvoldoende steun geeft, maar ik zit óp in plaats van ín de stoel, vergelijkbaar aan de Mitsubishi Outlander PHEV. Door de relatief hoge zit, is de stand van het in hoogte verstelbare stuurwiel ten opzichte van de bestuurder anders dan die van de meeste andere auto’s. Van bijrijder en passagiers achterin heb ik, ook bij navraag, geen commentaar gekregen. Dus op de andere plekken in de Leaf zit het wel snor.
Het rijden zelf voelt alsof ik in een grote en zware auto zit. Maar ondanks dat de Leaf voldoende ruimte voor een gezinnetje, wat koffers en boodschappen biedt, is hij niet heel groot. Zwaar is hij door het accupakket wel waardoor de Leaf als een blok beton op de weg ligt. De vering en schokdempers dempen goed. Desondanks voelt de auto soepel aan zonder dat je in een bocht met je oor over de grond schuurt. Al met al is de Leaf een fijne en comfortabele auto om lekkere ritjes mee te maken.
Beladen onderwerp
Ik hou van elektrische auto’s om hun techniek, stilte, souplesse en motorkracht. Bovendien is het opladen goedkoper dan voltanken en zorgen ze voor minder uitstoot van schadelijke gassen in (dicht)bevolkte gebieden. En vooral daar zijn elektrische auto’s prima inzetbaar. Nissan speelt daar overigens met de eveneens elektrische e-NV200 waar we in Barcelona mee reden handig op in.
En toch heeft voor mij een langere periode elektrisch rijden nog wel wat voeten in aarde. De Leaf heeft een actieradius van 125 tot 175 kilometer, wat voor de meeste Nederlanders meer dan ruim voldoende is. Maar gezien het feit dat ik nogal wat kilometers maakt, vergt het rijden met een volledig elektrisch auto nogal wat aanpassing. En het ontbreken van een privé-laadpaal thuis maakt de zaken nog lastiger.
Hopen op een snellaadplek
Om goed uit te komen met de actieradius van de Leaf, maakte ik in de testweek een planning voor twee dagen met 150 kilometer en de overige vijf dagen korte ritjes. Maar agenda’s kunnen nu eenmaal snel wisselen en vollopen, dus de eerste dag zag ik mijzelf al genoodzaakt de motor te pakken. De actieradius was te klein en er was te weinig tijd om tussendoor te laden.
Omdat ik het elektrisch rijden toch echt wilde ervaren, moest de tweede dag hoe dan doorgebracht worden in de Leaf. Die morgen stond de actieradiusmeter op 110 kilometer. Normaal gesproken zou ik dan tanken zodat ik er weer 500 kilometer tegen kan. ‘Laad dan de Leaf in ieder geval helemaal op’, hoor ik jullie denken. Maar zoals ik aangaf, ik bezit geen privé-laadpaal en helaas accepteert de Leaf uit veiligheidsoverwegingen geen lading via een verlengsnoer vanuit huis. Al met al dus best lastig en een hoop aanpassen om dagelijks gebruik te kunnen maken van een volledig elektrische auto als de Nissan Leaf.
Terug naar de Leaf
Als je echter niet meer dan zo’n 150 kilometer per rit aflegt en op iedere locatie waar je bent een stopcontact voor de auto hebt (let dus op, een verlengsnoer werkt niet!), is de Nissan Leaf prima geschikt als familie-, boodschappen en woon/werk auto. Er is genoeg ruimte aan boord voor kleine en grote mensen en je kunt ook nog aardig wat bagage meenemen.
Hou je van stilte en wil je ook bijdragen aan de verlaging van stikstofoxiden en fijnstof? Maak eens een proefrit met de Nissan Leaf. Je zult verbaasd staan hoe snel je je thuis voelt in deze auto en hoe bijzonder het is om elektrisch te rijden.
Informatie
Merk: Nissan
Model: Leaf
Type: 30kWh Tekna
Prijs vanaf: € 29.390
Prijs testauto: € 37.690
Motor: elektromotor
Versnellingsbak: traploze automaat (elektromotor)
Brandstof: stroom
Kracht: 109 pk, 254 Nm
Prestaties: 0-100 km/u : 11,5 sec.
Topsnelheid: 144 km/u
2 Comments
Hi Rob,
Inderdaad, zonder laadpaal thuis is het nog wel erg pionieren in een Leaf. Ik vraag me af waarom dat verlengsnoer niet zou werken. De Leaf heeft standaard wel een 220-volt lader (waterdicht kastje met snoer aan twee kanten, een naar de auto en een naar een stopcontact) maar dat snoer is natuurlijk altijd net even te kort. En die stekker wil ook door geen enkele brievenbus.
Ik kan twee redenen bedenken dat het niet werkte: de eerste is dat je wellicht een 2-aderig snoer hebt gebruikt en het kastje geen randaarde detecteerde. Zo heb ik er ook per ongeluk een gekocht en dat paste dus niet. Maar volgens mij moet een verlengsnoer in principe geen probleem zijn, mits je natuurlijk een beetje dik snoer hebt gekocht. En dat is de andere mogelijke verklaring: een iets te dun (of te lang) snoer. Nog afgezien van al het andere: dat kastje kan helemaal geen verlengsnoer detecteren, maar het kan dacht ik wel meten dat er door te geringe draaddikte of te hoge weerstand door de lengte nog maar zo weinig vermogen binnenkomt dat laden geen zin heeft. Ik heb zelf nog geen 3-aderig snoer gekocht dus testen kan ik nu niet, maar het loont om dat toch eens te proberen!
Hoi Martijn,
Ik had inderdaad niet de juiste stroomvoorziening thuis. Ik ben er van overtuigd dat als ik die wel zou hebben, ik minder zenuwachtig zou zijn. 😉
Groet,
Rob