De Japanse Nissan Qashqai en de Franse Renault Kadjar worden op hetzelfde onderstel gebouwd. Nu was ik al onder de indruk van de look en feel van de Nissan, maar nu ook van de Renault. Want de Fransen hebben hun eigen delicieuze saus over het onderstel met dezelfde motoren en wielophanging gegoten.
Eindelijk weer een relatief grote Renault die er, net als de Espace, echt wezen mag. En als de kwaliteit van de Renault dezelfde is als die van Nissan, dan staat er een top-auto. Als je ze beiden naast elkaar zet, zie je de grote verschillen tussen de Frans Japanse alliantie goed. De Qashqai is strak en scherp waardoor hij sportief wordt, de Kadjar is rond en grof wat hem stoerder maakt. De meeste mensen die ik gesproken heb, vinden de Renault Kadjar de mooiste van de twee.
Aan de naam moeten we nog even wennen. Volgens Jan-Pieter van der Kooi van Renault Nederland past Kadjar qua klank goed tussen andere Renault crossover modellen Captur en Koleos. “Daarnaast klinkt de naam robuust.” De naam is volgens de Fransen opgebouwd rondom de woorden Kad- en -jar. Kad- is geïnspireerd op het woord “QUAD”, het vierwielige offroad voertuig. -Jar is afkomstig van het Franse woord “jaillir” (eruit springen) en de internationale naam “agile” (behendig).
“De zesletterige naam is kort, dynamisch en stimulerend. Het ondersteunt de dimensie van ons merkimago dat staat voor kracht en robuustheid. De klank en de spelling van Kadjar is exotisch met een vleugje avontuur en vrijheid en nodigt uit om nieuwe gebieden te ontdekken”, aldus de marketingafdeling van Renault.
Doe meer met rond
Dit moet de Nederlandse Renault-designer Laurens van den Acker de Kadjar bij het ontwerpen van de Kadjar gedacht hebben. Renault is namelijk zeer fanatiek met details aan de slag gegaan. Aan de buitenkant van de Kadjar vallen vooral de groffe voorkant, de koplampen, de rondingen boven de dorpels en rond de wielkasten, de gewelfde achterlichten en de groffe diffuser op. Binnenin de auto valt achter het stuur vooral de fraai vormgegeven cockpit in het speelse dashboard op. Vanachter het stuur zie ik de rondgewelfde motorkap en als ik in mijn buitenspiegels kijk word ik keer op keer blij van de bolvormige achterschermen.
Het crossover concept maakt de Kadjar ook een ruime auto, je zult er niet snel claustrofobisch in worden. De zittingen van de voorstoelen zijn wat aan de korte kant waardoor mijn bovenbenen snel wat vermoeid aanvoelen. Dit los je wel eenvoudig op door de stoel wat hoger in te stellen. Helaas voor de laagzitters, maar deze concessie moet je nu eenmaal maken. En blijf je toch laag zitten, dan is door de dikke A-stijlen en flinke spiegels het zicht van binnen naar buiten wat beperkt. Wederom zorgt hoger zitten voor de oplossing.
Het goede gevoel
Belangrijk is het gevoel dat een auto mij geeft. De Renault Kadjar geeft mij een goed gevoel. In de eerste plaats om zijn looks, in de tweede plaats om het rijgevoel. De Renault Kadjar is een fijne rij-auto met goede rijeigenschappen. Je stapt in en rijdt er mee weg. De Kadjar is een allemansvriend, de besturing is licht en soepel, de wegligging goed en degelijk, de motor is prima en de versnellingsbak idem dito.
Om de hele auto goed te leren kennen, kan het geen kwaad de gebruikershandleiding goed te bestuderen. Vooral bij het entertainmentsysteem kan het geen kwaad om de ins en outs goed te leren kennen. Als je het eenmaal doorhebt, zijn er legio mogelijkheden die het rijden in de Kadjar zeer aangenaam maken. De Renault Kadjar is dan een auto waarin ik mezelf op mijn gemak en thuis-voel en zo hoort het ook.
Graag vestig ik ook nog even de aandacht op het Bose soundsysteem. Vooropgesteld is de Kadjar een goede accoustieke box. Een aantal mensen in mijn omgeving hebben het niet zo op Bose. Er zouden geen hoge en lage tonen zijn en het geluid zou klinken als karton. Wel, de lage en hoge tonen kunnen prima ingesteld worden. En toegegeven, als je crappy gecomprimeerde muziekfiles afspeelt is het geluid inderdaad slecht. Maar FM, DAB+ en niet al te zwaar gecomprimeerde bestanden worden perfect afgespeeld en weergegeven.
Conclusie
Aan de naam moet je misschien even wennen, maar Renault is met de Kadjar een nieuwe –en wat mij betreft goede– weg ingeslagen. Een weg die het kwaliteits- en familie imago een nieuwe boost moet en kan geven. De Kadjar is een auto voor een brede doelgroep, families, zakelijk rijders en voor mensen die iets anders willen dan de massa. De Renault Kadjar valt op door zijn verschijning, en als je er eenmaal ingezeten en mee gereden hebt, kun je niet anders dan positief over de auto zijn. De Renault Kadjar is sushi met een heerlijke roquefortsaus met een geheel eigen identiteit en karakter.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.198 cc
Vermogen: 130 Pk
Koppel: 205 Nm
Topsnelheid: 192 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen handgeschakeld
Gewicht: 1.281 kilogram
Prijs vanaf: 24.790,00 euro
Prijs gereden uitvoering: 30.690,00 euro
Plus
+ Opvallend
+ Ruim
+ Interieur
Min
– Korte zitvlak
– Zicht naar buiten in laagste stoelstand
Foto’s: Alex Spinder. Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]