Dat een BMW X5 M een snelle jongen is, is bekend. We praten tenslotte over een V8-motor code: S 63B44A met zo’n 408 kW (550 pk). Dat het volle vermogen ook regelmatig gebruikt wordt, blijkt uit de volgende casus.
Onderwerp is een BMW X5 M uit het jaar 2010 met een tellerstand van 153 duizend kilometer. De auto stond bij een BMW dealer met de klacht dat af en toe de Malfunction Indicator Lamp (MIL) ging branden. Dit lampje op het display van de auto geeft aan dat er iets niet in de haak is. Na diagnose door de dealer, werd vastgesteld dat de turbo’s defect waren en vervangen moesten worden. En kostenplaatje van een slordige 6.600 euro inclusief btw was de reden voor de opdrachtgever om Tech|X te laten uitzoeken wat de oorzaak, de noodzaak en de ernst van de situatie is.
Contact uit, storing weg en vermogen terug
Als eerste werd de eigenaar van de auto geïnterviewd wat al enige richting gaf aan het vervolg. De eigenaar verklaarde namelijk regelmatig in Duitsland te rijden. Als hij tussen de 250 en 270 kilometer per uur reed en Zijn voet van het gaspedaal afhaalde, ging de MIL branden en verloor de motor verloor aanzienlijk vermogen. Als de bestuurder stopte, het contact uit en weer aan zette, kon de weg zonder de brandende waarschuwingslamp en met voldoende vermogen voortgezet worden.
Om een goede diagnose te kunnen stellen, dient de dealer allereest een protocol te doorlopen. Alle turbo-gerelateerde vacuümleidingen, slangen en T-stukken werden vernieuwd. Een klusje van 339 euro, echter zonder resultaat. Ook werden voor de zekerheid een turbodruksensor en een drukveranderingselement vernieuwd, kosten: 405 euro! Omdat ook dit geen resultaat opleverde, moesten beide turbo’s gedemonteerd en geïnspecteerd worden.
Na demontage turbo’s euvel zichtbaar
De turbo’s demonteren is snel gezegd, maar bij deze V8 motor in de BMW X5 M niet zo snel gedaan. De in- en uitlaatspruitstukken moeten worden uitgebouwd net als een zeer groot aantal aangrenzende onderdelen. Maar, toen de turbo’s eenmaal vrijgemaakt waren, werd het euvel direct zichtbaar. De kleppen van de waste-gate van beide turbo’s hadden overmatige speling.
De kleppen werden door de dealer onder vacuüm gezet met een druk van 0.5 bar. Hiermee bleven de kleppen goed gesloten. Echter, tijdens extreme rijomstandigheden kunnen de kleppen ten gevolge van de speling gaan trillen en de waste-gate uitgang iets openen waardoor de turbodruk iets wegvalt. Dit gebeurt ongecontroleerd en zonder registratie van het gaspedaal, de voertuigsnelheid en luchtstromen.
367 euro per millimeter speling
Dit fenomeen wordt door de motorregel-eenheid geregistreerd als een fout waardoor de MIL gaat branden en de motor in een noodloop-programma (modus) gaat lopen. Na het vernieuwen van de turbo’s was het probleem verholpen, eind goed al goed. Ik schatte de speling op elke turbo zo’n acht millimeter (18 millimeter in totaal).