De Subaru Levorg onderscheidt zich in veel. Standaard geavanceerde vierwielaandrijving, een beduidend lagere basisprijs dan veel andere auto’s met dezelfde uitrusting, een auto die je niet veel ziet én een bijna ongeëvenaarde kwaliteit.
Levorg staat ergens voor: LE is de afkorting van LEgacy (nalatenschap van een lange Subaru traditie), VO staat voor reVOlution en RG duiden het woord touRinG. De compleet nieuwe Subaru wringt zich in het D-segment, waar al heel veel andere automerken in rondrijden. De competitie is dus stevig en het populaire imago van de gevestigde vooral Duitse orde is bijna niet kapot te krijgen.
WOW, wat een auto!
Eerst het uiterlijk, daar valt niet over te twisten. Ik vind de Levorg mooi, heel mooi. Met name omdat de auto een eigen gezicht heeft. Het gevoel dat ik in de Levorg krijg is meteen goed en wordt enorm versterkt als ik met de auto ga rijden. De aandrijving is soepel en de auto voelt heel degelijk. Je merkt gelijk dat deze auto bijzonder is, maar hoe bijzonder ontdek je eigenlijk pas als je je niet meer aan de Nederlandse verkeersregels houdt.
Man, het eerste woord dat ik hardop uitriep terwijl ik te hard een natte bocht doorging was: “WOW”! Het tweede, derde en vierde woord waren: “Wat een auto”! Echt, zo strak als dit apparaat op de weg ligt, maak je in dit segment bijna niet mee. De remmen doen daar nog een schep bovenop, wat een stoppers zijn dit zeg. En het lage en centrale zwaartepunt van de Levorg, zorgen dat deze tijdens hard remmen als een streep rechtdoor gaat. En dat heeft de Sub te danken aan de platte en laag liggende boxermotor met daarachter de versnellingsbak in de lengterichting van de auto. Deze auto is volledig in balans.
Nobody is perfect
Het onderstel in combinatie met de motor, versnellingsbak en vierwielaandrijving werken subliem samen. Dat er onder de motorkap een boxermotor met een inhoud van ‘slechts’ 1.6-liter ligt merk je aan niets. De voor deze auto volledig nieuw ontwikkelde benzinemotor presteert namelijk perfect, niets op aan te merken.
Subaru had de Levorg bijna nobody kunnen noemen. Bijna dan, want nobody is perfect. Wat is er dan niet perfect? Allereerst het rustig rijden over een hobbelige weg. De demping van het onderstel tot 50 kilometer per uur is wat aan de stugge kant. Boven de 50 kilometer per uur tot topsnelheid is de Levorg een wegliggingstopper. En van de onzuivere audiogeluiden en trillende speakers in de deur word ik niet vrolijk.
Conclusie
De luchthapper op de motorkap had ik er af gelaten. Niet iedereen wil tijdens het boodschappen doen als Dakar-racer bekeken worden en het daagt mensen uit. En probeer je dan nog maar eens in te houden. Echter heeft de luchthapper volgens Subaru Benelux echt een doel. “Hij is stof voor discussie. De een vindt ‘m mooi, de ander vindt ‘m minder fraai. Maar hij zit er niet voor de show op, heeft een functie en voert frisse lucht naar de motor voor een betere vullingsgraad. En de luchthapper hoort bij het DNA en benadrukt de sportiviteit van Subaru.”
De Subaru Levorg is een goed, onderscheidende, veilige en betrouwbare auto. De Japanners hebben een goede mix tussen comfort en sport gevonden waardoor de Levorg een auto voor iedereen is geworden. Je zit er prima in en er is voor- en achterin voldoende ruimte voor kleine én grote mensen. Bij stationwagens met vierwielaandrijving staat de Subaru Levorg bij mij bovenaan mijn wenslijstje. Een nadeel van zijn positieve eigenschappen zijn de stevige en stabiele prijzen voor een occasion.
Plus
+ Prestaties
+ Onderscheidend
+ Stoelen
+ Betrouwbaarheid
+ Prijs
Min
– Onderstel tot 50 km/h
– Geluidskwaliteit audio
– Geen diesel verkrijgbaar
Informatie
Merk: Subaru
Model: Levorg
Type: 1.6GT-S Premium
Prijs vanaf: € 35.995,-
Prijs testauto: € 40.995,-
Motor: 4-cil. boxermotor, 170 pk
Versnellingsbak: CVT
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 7,1 l/100km
CO2-uitstoot: 164 g/km
Energielabel: E
Garantietermijn: 3 jaar of 100.000 km
Euro NCAP sterren: niet getest
Topsnelheid: 210 km/h
Carrosserie: 5-deurs, stationwagen
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 522/1.446 liter
Laadvermogen: 514 kilo
Onderhoudsbeurt: 15.000 km / 1 jaar
Distributieriem: nvt, ketting
1 Comment
Een erg moeilijk te plaatsen auto in theorie. In de praktijk plaats deze 4×4 zich als lijm op het asfalt heb ik kunnen lezen.
Wat is er moeilijk?
Waarom 4×4? Er ligd niet constant sneeuw op de weg.
Meer belasting afdragen aan de fiscus door het extra wagengewicht wat komt doordat er een zwaar 4×4 systeem inzit.
Geen Diesel verkrijgbaar is vloeken in de kerk naar Diesel veteranen die hun Duitse metgezel niet voor Subaru aan de kant schuiven.
168 gram co2 is wat hoog voor een auto anno 2016.
Om de 15000 km een beurt is wat erg snel.