Met 510 pk achter- en 262 pk voorin, 967 Nm trekkracht en een acceleratie van 0 naar 100 in drie seconden in de Ludicrous (letterlijke betekenis: Belachelijk) mode en Autopilot is de Tesla Model S P90DL een computer op wielen met raketaspiraties. Dat was mijn conclusie na vier enerverende dagen spelen met deze gadget.
Dat je een Tesla Model S in de randstad tegenkomt, is meer regel dan uitzondering. De volledig elektrische coupévormige sportsedan vindt door gunstige fiscale voordelen gretig aftrek bij zakelijke rijders en wordt volop ingezet als taxi op en rondom luchthaven Schiphol.
Rijbewijs- en omgevingskiller
De ‘P’ in P90D staat voor ‘Performance’, het lithium-ion accupakket is 90kWh groot, de ‘D’ geeft aan dat op dit model op iedere as gebruik maakt van een elektromotor om de wielen aan te drijven en ‘L’ betekent ‘Ludicrous’. In andere woorden, het is een digitaal geregelde all-wheel-drive. Mijn Model S heeft daarbij software die zorgt dat de elektromotoren nog meer kracht uit het accupakket kunnen halen. Dit resulteert in een angstaanjagend acceleratievermogen vanuit stilstand tot de begrensde topsnelheid van 250 kilometer per uur.
Echt goed voor je rijbewijs en omgeving is dit niet. Je wil niet één, twee of drie keer hard accelereren. Je wil dit continue doen, het versnellingsgevoel is echt waanzinnig. De verkeersdrukte laat dit echter zelden toe en bovendien is er veel stroom nodig om de kracht op de vier wielen over te brengen. De 509 kilometer actieradius die Tesla volgens NEDC norm opgeeft, loopt na een paar keer voluit accelereren redelijk hard terug.
Stuur stevig vasthouden!
Door de kracht die de elektromotoren leveren is het wel zaak dat je het stuur de eerste 100 meter met beide handen stevig vasthoudt. Het luchtgeveerde onderstel en de dikke banden geven de Tesla optimale stabiliteit en maximale grip zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan.
Het regeneratieve remsysteem en de gigantische remklauwen in de wielen zorgen er voor dat je ook weer zo snel mogelijk stil staat. Het lage zwaartepunt van de batterij in de bodem van de auto in combinatie met de luchtvering, zorgt ervoor dat de Tesla goed op de weg blijft liggen en niet overhelt in snel genomen bochten. De demping van het onderstel is aan de stevige kant.
Minimalistisch interieur
Het dashboard van de Tesla Model S is minimalistisch en heeft maar twee drukknoppen, één voor de waarschuwingslichten en één om het dashboardkastje te openen. Achter het stuur zitten de bedieningen voor knipperlichten, ruitenwissers en de voor- en achteruitversnelling. Alle informatie wordt duidelijk weergegeven op het digitale display in de cockpit. Rijmodi, ventilatie, panoramadak en entertainment bedien je via een immens scherm zo groot als twee iPad Pro’s. Het Tesla operating system werkt goed, met slechts af en toe een hapering.
De stoelen zitten comfortabel, alleen de hoofdsteunen zijn wat smal. En die heb je af en toe toch nodig als je een of ander snel apparaat naast je hebt staan. In de Tesla hoor je nauwelijks rijwind. Wel worden geluiden van de banden die op de snelweg over dwarsrichels rijden goed hoorbaar doorgegeven.
Conclusie
Het is gewoon gaaf om een keer met een Tesla Model S P90DL gereden te hebben. Het had van mij wel langer mogen duren ook. Maar net als met andere elektrische auto’s ben je afhankelijk van beschikbaarheid van stroom. In de Tesla ben ik iets minder snel zenuwachtig omdat hij een flinke actieradius heeft. En die actieradius zal in de nabije toekomst alleen maar toenemen. Tesla loopt voorop als het gaat om elektrisch rijden gecombineerd met zeer sportief design. Dat pakken ze Elon Musk niet meer af.
Plus
+ Design
+ Beleving
+ Acceleratie
Min
– Bandengeluid
– Rijbewijskiller
– Elektrisch
Informatie
Merk: Tesla
Model: Model S
Type: P90DL
Prijs vanaf: € 126.400
Prijs testauto: € 162.550
Motor: elektromotor
Versnellingsbak: traploos (elektromotor)
Brandstof: stroom
Topsnelheid: 250 km/h
Vermogen: 510 pk achter, 262 pk voor
Koppel: 967 Nm
Prestaties: 0-100 km/u : 3,0 sec. (Ludicrous Speed-upgrade)