Het is alweer dik vier jaar geleden dat we met de vorige versie van de Jaguar XE reden. In de tussentijd heeft de Engelse fabrikant een aantal updates doorgevoerd en is het dus hoog tijd voor een nieuwe Driving-Dutchman test.
De eerste blik op de jongste telg uit de familie laat meteen zien dat de nieuwe XE een stuk forser en stoerder oogt dan zijn voorganger. Net als mensen en andere auto’s zoals de BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klasse en Alfa Romeo Giulia – wat ook meteen de belangrijkste directe concurrenten van de Jag zijn – worden ook Jaguars steeds volwassener.
Perfecte mix
Naast volwassener is de nieuwe Jaguar XE ook meteen een stuk chiquer en tegelijkertijd sportiever geworden. Hiermee nestelt hij zich stevig tussen het chique Mercedes en de sportieve BMW. Beide top-auto’s, maar ieder met een sterk kenmerkend voorkomen. Chique of sportief, er tussen zit niets. Of zat niets eigenlijk. Want de XE is echt een perfecte mix tussen chique en sportief en heeft daarmee een uniek segment binnen de bestaande gelederen gecreëerd.
Wie je ook naar de Jag laat kijken, de meningen zijn onverdeeld. Dit is een mooie auto en iedereen wil er wel in gezien worden. Maar waarom zie je ze dan (nog) niet zo heel veel? Dit heeft waarschijnlijk te maken met het technisch minder goede imago van Jaguar ten opzichte van de Duitse merken. Echter is daar sinds een flink aantal jaren geleden wel degelijk verandering in gekomen. Wellicht moeten we daar nog even aan wennen en zal het tij over niet al te lange tijd keren.
Want de Jaguar XE doet namelijk kwalitatief en qua afwerking zonder uitzondering niet onder voor welk merk dan ook. Belangrijk is echter dat een auto ook langer dan de leaseperiode of vier a vijf jaar zonder al te veel (grote) technische mankementen blijft rijden. En wij denken dat Jaguar daar al langere tijd zeker in slaagt.
Ringetje
Laten we eens binnen in de auto kijken. Het interieur van de Jag is werkelijk een om door een ringetje te halen. Het dashboard is prachtig vormgegeven en – net als de buitenkant van de auto – een voortreffelijk mix tussen chique en sportief. Vanzelfsprekend zijn de materialen in het interieur van premium kwaliteit en ogen en voelen ze ook zo aan.
In het oog springt nog steeds het tweedelige bedieningsdisplay voor infotainment en klimaatbediening. Het is een van de onderwerpen die steevast ter sprake komen als iemand de XE voor het eerst van binnen ziet. Ook Mercedes en BMW rijders spreekt het interieur aan en hiervoor zouden ze de Jaguar zeker niet laten staan. Integendeel. Het is een van de meest sprekende voorbeelden waarom ze een Jag wel zien zitten.
Het interieur heeft ook een belangrijke invloed op de rijbeleving in de XE. Want die is er in hoge mate. Je bent echt op pad met een auto waar je je heerlijk in voelt. Om hoe hij rijdt, hoe hij zit, hoe hij aanvoelt én om hoe hij klinkt. Rijden met de Jaguar XE is namelijk geen klinisch gebeuren, maar plezierig, interessant en gelukmakend.
Genot
Aan de basis van al dit genot ligt een ‘slechts’ tweeliter viercilinder benzinemotor. Maar wel een met 300 pk. En die doet in geen enkel opzicht onder voor wie of wat dan ook. De prestaties zijn voortreffelijk en dan ook nog eens met een geweldige sound als je het gaspedaal lekker diep intrapt. Ook hier hebben de Britten de ultieme mix tussen performance, comfort, luxe en begeerlijkheid gevonden. Kan het nog beter? Ja, dat kan!
Want hoewel de 8-traps automatische versnellingsbak heerlijk naadloos en dus soepel schakelt, is hij niet een van de snelste. In alle modi, dus ook de sportieve, heeft hij merkbaar even tijd nodig om van de ene naar de andere versnelling te schakelen. Wellicht heeft Jaguar ervoor gekozen omdat bij de XE om comfort-redenen te doen. Kwestie van andere software en ze kunnen zich ook hierin meten met de concurrentie.
Het onderstel daarentegen is er wel weer een om te prijzen. Wij reden met de SE R-Dynamic All Wheel Drive uitvoering die de sportiviteit van de motor fantastisch op de weg kwijt kan. Het gevoel met de weg is mooi in balans en je hebt nooit de indruk dat er iets gebeurt dat je niet wil of dat er geen grip is. De besturing is direct, zonder dat de auto er nerveus van wordt. Rijden doe je dus, ook in de sportieve stand, in luxe en comfort.
Conclusie
Rijden met de Jaguar XE is een genot voor lijf en leden. Je wordt er enorm blij van en daar draait het bij auto’s in dit segment toch vooral om. Nadeel is dat de achterbanken niet neerklapbaar zijn, waardoor de kofferruimte enigszins beperkt wordt. Maar wil je eens iets anders dan de gevestigde orde en/of kun je niet kiezen tussen een Mercedes of een BMW? Ga dan eens kijken bij de Jaguar dealer en maak een proefrit met de XE!
Jaguar XE P300 AWD SE R-Dynamic 2019
Motor: 1.997 cc vier in lijn turbo benzine
Vermogen: 300 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 400 Nm bij 1.500 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: All Wheel Drive
Topsnelheid: 245 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,7 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.690 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 10,1
CO2-uitstoot: 170 g/km
Energielabel: E
Prijs vanaf: 57.380,- euro
Prijs testauto: 90.584,- euro