Je schrikt je rot als een auto, nadat jij ‘m een grote onderhoudsbeurt hebt gegeven, kapot lijkt zijn. Zo ook bij het autobedrijf waar de Toyota Auris hybrid na de beurt gestart wordt en het klinkt alsof de krukaslagers en de zuigers dwars door het motorblok naar buiten komen.
In de werkplaats is vanwege de beurt de olie ververst en zijn de filters en bougies vervangen. Als extra werkzaamheden werd de condensor vernieuwd en het aircosysteem bijgevuld. Als de monteur klaar is, start hij de motor en hoort vervolgens een hoop kabaal uit de buurt van de ‘versnellingsbak’ vandaan komen. Het geluid is alleen hoorbaar in de P-stand en D-stand. Ook valt hem de melding ‘Battery Low’ op het instrumentenpaneel op.
Geen foutcodes
Het autobedrijf besluit om de hulp in te roepen van de Automotive Techline van Mijngrossier. De helpdesk stelt een aantal gerichte vragen en het blijkt dat de auto wel verrijdbaar is. Ook wordt het geluid niet erger als je met de auto gaat rijden. Het motormanagementsysteem heeft ook geen fouten gedetecteerd en opgeslagen.
Hierop geeft AutoNiveau voor de zekerheid het advies om allereerst het oliepeil van de Continu Variabele Transmissie (CVT) te controleren op slijpsel. De monteur koppelt terug dat de olie goed en schoon is en heeft ook meteen een filmpje met het fenomeen gemaakt. De Automotive Techline techneut bekijkt het filmpje, krijgt een ingeving en vraagt de monteur om de oude bougies weer te monteren en de motor opnieuw te starten.
Het is namelijk bekend dat – als de verbrandingsmotor van een Toyota Hybrid niet goed rondloopt – er veel ratel- en rammelgeluiden hoorbaar zijn vanuit de aandrijving. Dit komt door de opbouw en constructie met in de transmissie twee elektromotoren, een planetair tandwielstelsel en een eindreductie met differentieel. Gezien de historie van de auto in dit artikel was een probleem in de bougies en/of ontsteking niet ondenkbaar.
Logisch nadenken
De monteur volgt het advies van AutoNiveau op, draait de nieuwe bougies uit de motor en plaats de oude bougies weer terug op het voorgeschreven moment van 20 Nm. Vervolgens wordt de motor weer gestart en blijkt het geluid te zijn verdwenen. Als de monteur de nieuwe bougies controleert, ziet hij er een waarvan het porselein gescheurd is. Deze bougie sloeg door waarna door de constructie het aandrijfsysteem begon te ratelen en klapperen.
1 Comment
Monteer de juist voorgescheven bougies van Nippondenso zo vermijd dit soort ellende.