Het vermogen van de nieuwe, modeljaar 2019, Kawasaki ZX-10R stijgt met 3 pk van 200 naar 203 pk. Om dit voor elkaar te krijgen heeft Kawasaki de 1.000 cc viercilinder vernieuwd.
Het blok heeft een nieuwe, uit de racerij afkomstige, kleptuning waardoor er makkelijker hogere toerentallen bereikt. Wil je meer dan 203 pk? Daarvoor heeft Kawasaki de nieuwe cilinderkoppen voorbereid voor de montage van racenokkenassen met een grotere kleplift. Hierdoor worden de cilindervulling en reactie op de gashendel nog beter. Voor de hardcore raceliefhebber is er ook nog een compleet uitlaatsysteem voor nóg meer vermogen.
Lees hier onze test met de Kawasaki Z900
Om de nieuwe ZX-10R te onderscheiden van de oude, heeft Kawa het design een beetje gemoderniseerd en herkenbaar aan de rode kleppendeksels. De quickshifters op de 2019 modellen werken in twee richtingen. Het topmodel de SE onderscheidt zich daarnaast nog door zijn adaptieve KECS-veersysteem, gesmede Marchesini wielen en ‘zelfherstellende’ laklaag die kleine krasjes en slijtplekken zelf herstelt.
Limited edition: Kawasaki ZX-10RR
Kawasaki zou Kawasaki niet zijn als ze niet nog iets speciaals met de ZX-10R zouden doen. Voor de echte superbike liefhebbers komt er in 2019 een limited edition; de ZX-10RR. Dit topmodel krijgt ultralichte titanium drijfstangen van Pankl. Omdat de drijfstangen samen 400 gram lichter zijn dan de originele, kan het blok nog eens 600 toeren per minuut meer draaien wat al 204 pk aan de krukas oplevert.