Om een motor te beoordelen, bezocht ik onlangs een motorenrevisiebedrijf. Omdat ik daar toch was, vroeg een medewerker aan mij om ook even te kijken naar een cilinderkop van een Volkswagen Transporter 2.5 TDI met motorcode BNZ.
In de cilinderkop bevond zich een deels weggebrande inlaatklep van de eerste cilinder en tussen de inlaatkleppen en injectoren van alle cilinders waren scheuren in de kop duidelijk zichtbaar. Hoewel de kop een flinke tijd in de stoomreiniger had doorgebracht, was toch zichtbaar dat een uitlaatpoort en het compressievlak van de vierde cilinder zwart geblakerd waren en zich qua kleur duidelijk afstaken in vergelijking met de overige drie cilinders. Duidelijk een ‘triest geval van thermische overbelasting’, rapporteerde ik. De extreme hitte had zich van de cilinderkop meester gemaakt.
Op zoek naar oorzaak thermische overbelasting
Het bleek te gaan om een gereviseerde cilinderkop die 50.000 kilometer ervoor werd gemonteerd op een nieuw onderblok en als motor werd ingebouwd in een camper waarvan de motor was vastgelopen. Ik adviseerde om voordat de cilinderkop vervangen zou worden eerst onderzoek te doen naar de reden van de thermische overbelasting, mogelijk een koelings- of een regeneratieprobleem. Drie weken ná dit voorval, werd mij door een andere partij gevraagd eens een kijkje te nemen bij een Volkswagen Transporter waarvan eveneens de motor was vastgelopen. De reden ervan kon door de reparateur niet worden aangegeven, technische expertise was gewenst omdat er recent een nieuwe cilinderkop werd geplaatst.
Na het noteren van het kenteken en de melding van de opdrachtgever ging een lichtje branden… het zal toch niet! Het bleek daadwekelijk om dezelfde camper te gaan De Tech|X expert in het rayon bezocht de auto en was duidelijk in zijn oordeel: de motor is vastgelopen als gevolg van een gebrekkige smering. Dit kon onder andere worden aangetoond middels een indicatie-gevende olie analyse van Motor-CheckUp waar Tech|X sinds een aantal jaren mee werkt. Uit analyse bleek dat zich in het oliecarter niet enkel motorolie bevond, maar tevens een aanzienlijke hoeveelheid dieselolie.
Diesel in motorolie
Door de computer van de auto uit te lezen kon worden vastgesteld dat het roetfilter reeds enige tijd, niet succesvol kon worden geregenereerd in verband met verzadiging ervan, met als bekende gevolg dat de extra ingespoten dieselolie zich via de zuigerveren een weg naar het oliecarter baant. Daar aangekomen gaat de brandstof zich bezighouden met het terugbrengen van de kwaliteit van de motorolie en het gevolg ervan laat zich raden.
Opmerkelijk is dat er veel geschreven wordt en werd over regeneratieperikelen, zeker ook op Driving-Dutchman.nl en toch word ik nog wekelijks geconfronteerd met de gevolgen van een verzadigd roetfilter (DPF) en het niet onderkennen ervan. Bij het uitlezen van foutcodes worden regelmatig de overbrengers van het nieuws, de sensoren, vernieuwd, maar zij zijn slechts de boodschapper! De signalen van een verzadigd DPF zijn eenvoudig te herkennen, het eerder genoemde Motor-CheckUp geeft aan of dieselolie in de motorolie aanwezig is. De uitlaatzijde van de turbo is blauw gekleurd omdat de uitlaatgassen niet worden afgevoerd en zodoende de motor thermisch overbelasten en last but not least, de opgeslagen foutcodes allen wijzen dezelfde kant op: een verzadigd DPF.
2 Comments
Beste Bert,
Ik heb heb ook een volkswagen transporter met hetzelfde probleem als hierboven geschetst (2016), graag zou ik hier je mening hierover hebben, omdat een technisch rapport van Dekra anders vermeld. Zouden we in contact kunnen komen?
IK heb mijn cilinderkop laten vervangen ivm dat er diesel langs de losgetrilde verstuivers in de olie liep, gelet op hoeveel stiller de motor nu is ben ik nog net optijd geweest.
Uitgesleten verstuivergaten is bij een pompverstuiver diesel een bekend probleem, de verstuivers zitten met slechts 1 boutje vast en trillen in de cilinderkop het gat ovaal waardoor deze gaat lekken.
Kosten € 3200,- ex. BTW incl. nieuwe nokkenas en kleppen.
Eigenlijk zou Volkswagen iedere pompverstuiver diesel moeten terugroepen en repareren met een verstuver die op minimaal 2 plaatsen vast zit, maar bij Volkswagen kan je de pot op. Je draait er dus zelf voor op.