Van de BMW 120 uit 2009 doet het rechter xenon dimlicht het niet. De reparatie van de auto met modelcode 1ER REIHE type UD91 blijkt echter niet zo eenvoudig als louter een lampje vernieuwen en de Automotive Techline van AutoNiveau wordt ingeschakeld.
Gegevens BMW 1-serie in dit artikel:
Merk: BMW
Model: 1ER REIHE
Type: 120d Aut. (UD91) ’03/09′
Foutcode: A8AB – Dimlicht rechts foutief
In de werkplaats had de monteur reeds geconstateerd dat de lamp én ballast stuk zijn en deze vernieuwd. De ballast creëert het hoge voltage dat nodig is om xenon lampen te voeden. Daarnaast is er ook geen spanning aanwezig op de lamp. Als de verlichting ingeschakeld wordt, gaat alleen de linker koplamp branden en verschijnt er een foutmelding dat het rechter dimlicht defect is.
Ook heeft de monteur een test uitgevoerd en de verlichting met de diagnoseapparatuur aangestuurd en zowel de linker als de rechter dim-verlichting doet het. Echter geeft de tester ook foutcode: A8AB – Dimlicht rechts foutief. Ten einde raad roept het autobedrijf de hulp van AutoNiveau in.
FRM module
In de BMW in dit artikel bevindt zich een zogenoemde footwell (FRM) module. De FRM module is een regeleenheid die onder andere elektrische signalen opvangt van de portieren en de (adaptieve) verlichting aanstuurt. FRM modules zijn ook wel bekend onder de naam Centrale Elektronica.
AutoNiveau, dat klanten van onderdelenleverancier Mijngrossier.nl technische ondersteuning biedt, heeft het vermoeden dat het probleem in de module zit en vraagt de monteur of hij kan bevestigen dat de oude ballast kortsluiting had. Dit blijkt inderdaad het geval te zijn. Vervolgens wordt gevraagd of de monteur uit de meetwaardes kan opmaken of de FRM module nog een kortsluiting ziet in het circuit van de rechter koplamp. Na even zoeken moet de monteur ook dit bevestigen en lijkt het vermoeden van de helpdesk medewerker correct.
Gezien de verlichting wel werkt als deze via de tester aangestuurd wordt lijkt het uitgesloten dat de uitgelezen kortsluiting daadwerkelijk aanwezig is. Omdat de verlichting van de BMW in dit artikel het wel doet als de lampen met de diagnosetester aangestuurd worden, kan AutoNiveau met zekerheid zeggen dat het elektrische circuit in orde is.
De FRM module houdt namelijk precies bij wat er allemaal in het verlichtingscircuit gebeurt en slaat deze informatie op. Als de module meer dan 30 keer constateert dat er kortsluiting in het circuit aanwezig is, schakelt hij de voeding naar de ballast veiligheidshalve uit en veiligheidshalve niet meer in.